Danmark med i verdens største teleskop

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Danmark med i verdens største teleskop

• Dette emne har 35 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 2311 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

http://borsen.dk/nyhed/144239/

Danmark med i verdens største teleskop

04-11-2008 18:27 af

Danmark er gået med i udviklingen af et nyt teleskop, som bliver verdens største, og som vil kunne se selv de svageste stjerner i det allerfjerneste univers.

Det oplyser astronom Per Kjærgaard Rasmussen fra Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet. Gigantprojektet sker i regi af den europæiske astronomiske organisation, ESO.

Teleskopet kommer til at bestå af en række spejle, der justeres, som om det var ét kæmpespejl på 42 meter i diameter. Det giver et spejlareal, der er 25 gange så stort som de nuværende største spejle, der sidder på stjernekikkerten Very Large Telescope, VLT, i Chile.

Det endelige instrument skal stå færdigt i 2018. Der er tale om det største jordbaserede astronomiske projekt i de kommende 20 år, og det kommer til at koste omkring 7,5 milliarder kroner. Det er ikke endegyldigt besluttet, hvor teleskopet skal placeres.

“Men det bliver sandsynligvis i Sydamerika, måske Chile, fordi der her er gode atmosfæriske betingelser og et stort antal klare nætter,” siger Per Kjærgaard Rasmussen.

/ritzau/

http://www.rigorigo.dk2008-11-04 20:18:31

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Et spejl på 42 meter … Det er sådan cirka det samme som Rundetårn inkl. kuplen øverst. Jeg kan ikke lige forestille mig størrelsen på en montering, som Rundetårn kan sidde på. Den skal godt nok være stor … Geek

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Sådan en vil jeg også have Wink MStauning2008-11-04 22:33:43

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Aheee Jesper, mon ikke en forstærket EQ6 kan trække den. Embarrassed

rigo
            Deltager
              • Super Nova

7,5 milliarder kroner, er sku mange penge, nogen der ved hvad Hubble kostede,,, Den anden dag så jeg udsendelse, at Hubble har været den vigtigste instrument nogen sinde for at forstå universet m.m. = Så forstå man ikke at der ikke er lavet flere af dem http://www.rigorigo.dk2008-11-05 10:36:22

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Det er som om, som man ser det andre steder, at der er bevilget en pulje af penge til en institution og det er bare med at få brugt disse penge ellers bliver der skåret ned for bevillingerne. Og det resulterer så her i et endnu større teleskop, så vi kan se nærmest under “begivenhedshorisonten”. Men det vil er jeg bange for ikke resultere i noget overraskende nyt. Vi har jo allerede KECK og VLT’erne som kan arbejde sammen til et kæmpe teleskop. Det er et dyrt projekt bare for at kunne se nogle endnu svagere galakser. Vi kigger på f.eks. den nærmeste stjerne, vores sol og kan se en solplet tæt på i al slags lys, men i virkeligheden ved vi dybest set ikke, hvad de er for noget bortset fra at der er kraftig magnetisme indvolveret. Jeg mener, vi kan kigge helt ind i pletten, hvis vi vil, men det vil ikke afsløre noget om deres natur. Derimod vil der kun være flere spørgsmål. Således også med det nye ambitiøse teleskop projekt. Det skal ud i rummet i stedet for, så kan vi evt. få noget nyt at se som vi gjorde med Hubble projektet, men vi vil stadig ikke kunne få mere at vide om naturen af det fundne eller bestående for den sags skyld. Jeg synes sgú, det er lidt for vildt med de store kikkert projekter efterhånden. Hvad har f.eks. KECK og VLT’erne fundet ud af til de kolossale summer de også har kostet. Har vi fået ny revolutionerende viden? Jeg har altså ikke fået øje på det, men det skal man nok være videnskabsmand for at kunne se. Geek

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mr.mox
                  • Nova

Årh jo, VLT har da givet lidt: http://www.sflorg.com/spacenews/sn101508_01.html

Jeg tvivler på at det nye projekt udelukkende er blevet til for at “brænde penge af”.

Det er nok ikke så let at sende kæmpespejle ud i rummet. En afløser for Hubble er nok på sin plads, men det er altså heller ikke gratis!

Om det genererer flere spørgsmål end det beslarer håber jeg på! Sådan er det jo med videnskab. I går var jeg til et foredrag om vulkansk aktivitet i solsystemet. Man har de seneste år fået bekræftet at der er vulkaner på mange måner, men flere af dem er meget svære at forklare. Sådan er det nu engang med videnskab – ofte opstår der bare nye spørgsmål, men det betyder jo ikke at vi ikke er blevet klogere.

Faktisk mener jeg der skulle investeres langt MERE i grundforskning end der bliver.

henrik
                  Deltager
                    • Nova

Oprindeligt var “OWL” teleskopet planlagt til at skulel være 100meter stort!

Budgettet var dengang 1,2mia Euro

LÆS MERE på astronomibladet

Cornell- og California University er gså ved at bygge et 25meter teleskop:

Jeg faldt også lige over et “sidewalk teleskop” på Time Square.

Billedet her er fra 1933. En ordentlig tamp!

(Det kom op på en google søgning af “shaky telescope” Henrik2008-11-05 15:12:31

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Det slog mig lige:

Oprindeligt var det et 100m teleskop til 1,2mia. Euro

Nu er danmark med, og så er det reduceret til et kun 45m til 1mia.

Traileren ekslusive …

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Ja, spare, det kan de ski’ her i Dk.Big%20smile

mershieta
                          • Asteroid

Med over en milliard euro budget, dette projekt må ikke mislykkes. Ellers bliver det bare et slag på deres ansigter. Ouch

mhansen
                          Deltager
                            • Nova

Der kommer også en afløser for Hubble, som hedder JWST eller James Webb Space Telescope.

Der er dog også nogle forskelle. Hubble kigger hovedsagligt efter objekter i det visuelle til uv spektrum, hvor JWST vil kigge efter i IR. Ligeledes cirkler HST rundt om jorden i en afstand af ca. 600 km, hvorimod JWST vil cirkle i en afstand af 1.5 mio. km.

henrik
                            Deltager
                              • Nova

Webb-kameraet bliver en 8m kikkert; Den skal så i højere grad end Hubble koncentrefre sig om Narrow-Field billeder; Bla. af exoplaneter

Webb skal ligge i langragepunktet modsat oolen, så den skulle være skærmet af Jorden.

Hubble er 2,4m, så de 8m vil sikkert kunne gøre det godt

gosky
                              Deltager
                                • Moon

Henrik:
                                Mener du, at et 8 meter teleskop på jorden, vil yde bedre end Hubble, som har perfekt seeing?
                                Det kunne være sjovt, at se nogle beregninger fra dem, som har forstand på dette. Smile

/Johnny

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

I 2001 lavede VLT en bedre opløsning end Hubble, nemlig 0,07 bue sek. Mener at Hubble er på 0,087 bue sek.

Teknikken er siden blevet endnu bedre, så mon ikke forskellen er meget større nu.

Hubble

Keck

Det nye ESO teleskop vil være langt bedre end Hubble. Både hvad angår opløsning og dybde. Var til et foredrag om de nye kæmpe teleskoper og nogle illustrationerne omkring ydeevne viste at forskellen bliver enorm.

James Webb teleskopet bliver ikke bedre end jord baseret teleskoper hvad opløsning angår. Den primære grund til at den skal være i rummet er fordi den skal kunne se lys som ikke kan observeres fra jorden.

Det nye kæmpe teleskop vil en den grad komme til at give ny viden om verdensrummet og vil sikkert bidrage lige så meget som Hubble har gjort til vores forståelse af verdensrummet.

Nightsky2008-11-15 01:05:32

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
                                • Emnet 'Danmark med i verdens største teleskop' er lukket for nye svar.