› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Danish Space Challenge
- Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 50 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. november 2015 kl. 16:53 #139366
jespergDeltager- Super Nova
Det er åbenbart en farlig hobby, jeg tror at jeg nøjes med teleskopet
Hjemmelavet raketbrændstof ekspolderede, tre mænd forbrændte, to af dem desværre alvorligt. Seneste nyt er, at de alligevel ikke er kemikere, som først antaget, men en journalist og to ingeniører, ifølge lokalsprøjten i dag havde de ikke tilladelser til det farlige foretagene.
(Midtjyllands Avis)
JesperG 2015-11-20 15:54:00
Jesper G.
20. november 2015 kl. 19:54 #139367
outlookDeltager- Super Nova
Den nyhed er ikke engang nået til nyhederne endnu i det sønderjyske! Hva ska de oz lave den slags for? Jeg mener, lad dog ESA og NASA om det. Find dog på noget ordentlig at lave i stedet for det hjemmefusk.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting20. november 2015 kl. 23:31 #139372
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
outlook wrote: Den nyhed er ikke engang nået til nyhederne endnu i det sønderjyske! Hva ska de oz lave den slags for? Jeg mener, lad dog ESA og NASA om det. Find dog på noget ordentlig at lave i stedet for det hjemmefusk.
Hvad pokker er det dog for en sur jantelovsudtagelse ?!?!
Lad dog frie menneske gøre hvad de vil, så længe de ikke skader andre end sig selv.
Hvor skal den innovation, som vi hele tiden får tudet ørerne fulde af, at Danmark skal leve af.
Hvor skal den komme fra, når hver gang der er mennesker, der TØR og VIL udfordre den leverpostejsfarvede smålige typiske danske middelmådighed, skal stækkes af sådanne navlebeskuende udtagelser !?!?Jantelov, FØJ, vig bort !
Der er pt. 3-4 aktive klubber i Danmark, der bygger raketter.
Danish Space Challenge (det er dem, der netop var udsat for denne ulykke)
Dark (vist den ældste klub, aktivitetsniveauet er mig ukendt)
Copenhagen Suborbitalt (meget meget aktive, meget langt fremme med væskeraket)
Raket-Madsens Rumlaboratorium (enkelt-mands virksomhed)Følg bla. med på Ingeniørens blog.
20. november 2015 kl. 23:46 #139373
lindhardDeltager- Super Nova
Lars Malmgren wrote:
Den nyhed er ikke engang nået til nyhederne endnu i det sønderjyske! Hva ska de oz lave den slags for? Jeg mener, lad dog ESA og NASA om det. Find dog på noget ordentlig at lave i stedet for det hjemmefusk.
Hvad pokker er det dog for en sur jantelovsudtagelse ?!?! Lad dog frie menneske gøre hvad de vil, så længe de ikke skader andre end sig selv.Hvor skal den innovation, som vi hele tiden får tudet ørerne fulde af, at Danmark skal leve af.Hvor skal den komme fra, når hver gang der er mennesker, der TØR og VIL udfordre den leverpostejsfarvede smålige typiske danske middelmådighed, skal stækkes af sådanne navlebeskuende udtagelser !?!?Jantelov, FØJ, vig bort ! Der er pt. 3-4 aktive klubber i Danmark, der bygger raketter.Danish Space Challenge (det er dem, der netop var udsat for denne ulykke)Dark (vist den ældste klub, aktivitetsniveauet er mig ukendt)<span =”blog-term”>Copenhagen Suborbitalt</span> (meget meget aktive, meget langt fremme med væskeraket)<span =”blog-term”>Raket-Madsens Rumlaboratorium</span> (enkelt-mands virksomhed)Følg bla. med på Ingeniørens blog.
Nemlig! Hundehoveder og hængerøve!!!
mvh
Lars21. november 2015 kl. 10:06 #139376
jespergDeltager- Super Nova
For min skyld, kan man gøre hvad man vil, bare det er lovligt og sikkert, både for dem selv og andre. Det er kun spændende, at nogle leger med de farlige ting.
Som sagt har jeg selv mine øjne og hud for kære til at jeg tør lege med den slags – og det er synd for dem der lige nu lider med skaderne
Synes bare at nyheden skulle udenfor lokalsprøjtens dækningsområde…
Jesper G.
21. november 2015 kl. 11:04 #139378
Lars Malmgren wrote:
Hvad pokker er det dog for en sur jantelovsudtagelse ?!?! Lad dog frie menneske gøre hvad de vil, så længe de ikke skader andre end sig selv.Hvor skal den innovation, som vi hele tiden får tudet ørerne fulde af, at Danmark skal leve af.Hvor skal den komme fra, når hver gang der er mennesker, der TØR og VIL udfordre den leverpostejsfarvede smålige typiske danske middelmådighed, skal stækkes af sådanne navlebeskuende udtagelser !?!?Jantelov, FØJ, vig bort ! Der er pt. 3-4 aktive klubber i Danmark, der bygger raketter.Danish Space Challenge (det er dem, der netop var udsat for denne ulykke)Dark (vist den ældste klub, aktivitetsniveauet er mig ukendt)<span =”blog-term”>Copenhagen Suborbitalt</span> (meget meget aktive, meget langt fremme med væskeraket)<span =”blog-term”>Raket-Madsens Rumlaboratorium</span> (enkelt-mands virksomhed)Følg bla. med på Ingeniørens blog.
Sikke dog en overreaktion, endda med afterburner! Du skal i hvert fald heller ikke bestemme hvad jeg skal mene.
Hvis i vil være innovative, så hold jer dog langt væk fra gammeldags raketmotorer og kom i gang med en ion- eller plasmamotor. Sidstnævnte kunne få os til Mars på en måned i stedet for et halvt år det nu tager:
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting21. november 2015 kl. 14:07 #139387
nightskyDeltager- Neutron star
outlook wrote: Hva ska de oz lave den slags for? Jeg mener, lad dog ESA og NASA om det.
Find dog på noget ordentlig at lave i stedet for det hjemmefusk.Hvad er det dog for en udtalelse. Enhver hobby kan vel beskrives som hjemmefusk. Skal du
nu bestemme hvad der er en ordentlig hobby eller ej. Du skulle nok fare i blækhuset hvis
nogen skrev at det at kigge i et teleskop er noget noget hjemmefusk og spild af ressourcer,
lad dog de professionelle gøre dette.21. november 2015 kl. 15:03 #139388
Begynder du nu oz! Lige dette med raket brændstof uden tilladelser og kemiske kompetencer er netop noget HJEMMEFUSK. Det må du da kunne forstå!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting21. november 2015 kl. 20:29 #139396
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Som tidligere raketbygger har jeg fuld forståelse for, at nogle engagerer
sig i denne spændende hobby.
Trist at de har været ude for en ulykke – man skal virkelig have tjek
på, hvad man har med at gøre – der er ikke langt mellem en raket og en
bombe.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. november 2015 kl. 20:37 #139399
outlook wrote: Lige dette med raket brændstof uden tilladelser og kemiske kompetencer
Og hvad ved du egentligt om denne raketklubs tilladelser og kemiske kompetancer?
En raketklub som du i går aldrig havde hørt om før !?Måske sidder du hjemme i din lune og trygge stue, og udtaler dig om ting du ikke ved om?
De gutter har faktisk bygget raketter i over 20 år og ved RIGTIG meget om det og om sikkerheden omkring raketbrændstof og dets lige.
Nuvel, der er sket en alvorlig ulykke, og der muligvis begået nogle fejl. Det vil helt sikkert blive undersøgt til bunds, som det hør og bør!Men vi herhjemme i stuerne ved jo intet om hvad er er gjort eller ikke gjort.
Derfor kniber det lidt med at komme med saglige udtagelser om sagen. Og ikke mindst formaninger om dette og hint.Selvfølgelig må du mene hvad du synes, men husk, at det samme må jeg!
Og lige nu mener jeg, at du prædiker om noget du ikke har forstand på.Slut herfra!
21. november 2015 kl. 20:58 #139401
Selv et foretagende som Virgin Galactic har haft
ulykker – desværre med dødelig udgang.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. november 2015 kl. 22:30 #139404
landboDeltager- Nova
Torben Taustrup wrote: Selv et foretagende som Virgin Galactic har haft
ulykker – desværre med dødelig udgang.
Ja og det er så ingenting i forhold til Russerne og NASA.
Og så vil jeg anbefale man ikke løber med sladder. En fjer kan som bekendt lynhurtig blive til syv høns.
Fortsat god weekend.
23. november 2015 kl. 18:49 #139486
Lidt om ulykken fra hestens egen mund:
http://ing.dk/artikel/forbraendt-raketbygger-jeg-loeb-vaek-med-ild-i-haaret-og-braendende-toej-18041124. november 2015 kl. 08:19 #139508
Det kender jeg godt. De raketter som vi byggede anvendte et brændstof
bestående af sukker og salpeter. For at opnå en jævn forbrænding skulle
sukker og salpeter omdannes til en brændstofpille. Vi anvendte to
metoder. Den ene bestod i først at findele de to ting i en morter –
herefter sammenblanding og tilsætning af sprit. Massen blev herefter
fyldt i raketrøret og komprimeret ved anvendelse af en slags stempel
og en hammer.
Metode to indebar en vis risiko for, at brændstoffet kunne antændes, for
den gik ud på at smelte det sammen i en dåse.
Jeg havde udført denne operation flere gange, men en dag, hvor jeg var
i fuld gang med at opvarme sagerne i en gammel konservesdåse oppe på mit
værelse gik det galt, og det hele futtede af og fyldte værelset med en
tæt, hvid tåge. Vores undulat, som havde siddet på lampen og betragtet
hele processen indså hurtigt, at den var nødt til at komme i buret inden
jeg kunne åbne vinduerne, så den gik beredvilligt derind. Det var
normalt en kamp at få den derind, for den var ret glad for at flyve
rundt
Godt at høre, at Jeppe slipper for men efter forbrændingen – men,
hvordan kan han finde på at kikke ind over åbningen af smeltepotten?
mvh
Torben
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Danish Space Challenge' er lukket for nye svar.