Dagens protuberanser

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Dagens protuberanser

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af mogens. This post has been viewed 126 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Der var ikke så meget liv på soloverfladen idag, bortset fra at den kogte usædvanlig meget, men heldigvis var der et par livlige protuberanser til at teste en modificeret PST

på en 80 f/11 Vixen refraktor.-Der mangler endnu et D-ERF filter, så der er istedet brugt H-alpha plus rødfilter plus UV/IR filter.

mogens
      Deltager
        • Super Nova

Seeingen var lidt bedre i dag, selvom der var et let dislag foran solen, men overfladen blev mere detaljeret, dog uden solpletterErmm

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Hej Mogens

Velkommen i klubben af modificerede PST’er og du er godt på vej. Prøv at være lidt mere kritisk med fokuseringen da billederne kan virke lidt nærsynet.

En Vixen 80mf er et godt valg til moddet som mange i udlandet har gjort brug af. En af mine erfaringer er den at moddet er bedre ved f/11 end ved f/9 med en 80 mm.

outlook2009-10-19 04:29:58

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Mogens og Outlook,

Fine billeder af den efterhånden lavthængene sol.

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Tak til Jesper og Outlook

Outlook: Ja fokus er en udfordring, specielt med barlow, jeg glemte at skrive at jeg har brugt barlow på billederne.-Derudover spiller skiftende seeing en afgørende rolle – somme tider med sekunders mellemrum.
            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Dagens protuberanser' er lukket for nye svar.