Død LX200

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 694 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

ovec
    Deltager
      • Giant

Min ca 13 år gamle LX200 stod pludselig af forleden.
      Da jeg prøvede at slukke og starte den igen ser jeg, at det røde display panel for strøm blinker over hele feltet, og i takt med det bipper håndsættet. Efter at have afbrudt nogle gange holder håndsættet op med at bippe.
      Jeg har afmonteret power panelet. Sikringen er OK og backup batteri er OK på 3 V. Hvis jeg afmonterer bændel kablet til power poanel fra motherboard så lyser strømpanelet OK og håndsættet viser “Meade” . Jeg tolker det som at powerpanel og håndsæt er OK (lidt dristigt måske) og at fejlen hidrører fra selve motherboard.

Hvis nogle har tilsvarende erfaringer hører jeg meget gerne om deres erfaringer.

Mvh
      OveC

bobo
        • Giant

Hej Ove. Har fundet en side til dig, du måske kan bruge. Der er mange tips til døde LX’ere. http://www.mapug-astronomy.net/AstroDesigns/MAPUG/DeadLX200.htm Bobo2009-04-02 23:00:07

ovec
        Deltager
          • Giant

Det lykkedes, at reparere min LX200.
          På motherboardet, nederst til højre, var der en tantal kondensator (Q8 på diagrammet), der var ved at brænde af. Det røg da jeg satte strøm til.
          Den sidder på indgangsbenet til en 5 v spændingsregulator, der leverer 5 v til de digitale signaler, incl computeren.
          Jeg fik en radioreparatør til at skifte den, jeg mangler en spids loddekolbe og erfaring med dobbeltsidet print.
          En komponent til 2 kr var lige ved at ødelægge et teleskop til 30.000 (1994 kroner).
          Det støtter min erfaring: de fleste prblemer af den art er tit på strømforsyningen…
          Mvh
          Ove C

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

HEj Ove

Det var heldigt at det ikke var andet.

Sidst jeg havde en død LX200 i hænderne var FPGA’en (den store kvadratiske lakrids i sokkel) sprækket. Den er ikke til at købe mere og det tog mig et halvt år at finde en amerikansk amatør astronom der havde skaffet en håndfuld fra et overskudslager i et forgæves forsøg på at reperare sin egen.

Det kostede mig $10 og heldigvis skulle en ven derover og kunne afhente den.

Jeg har også måttet skifte den store elektrolyt på 12-18V indgangen – den tidligere ejer havde på forunderligvis fået polariseret forsyningen forkert – det kan lytter ikke klarer og de koger over meget hurtigt med en masse svineri til resultat.

Det er ikke sådan med gammel elektronik – det holder desværre ikke evigt.

Jeg faldt iøvrigt undervejs over en amerikaner som reperarer LX200 teleskoper – han ligger inde med en stabel motherboards der bliver brugt som reservedele.
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Død LX200' er lukket for nye svar.