› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › CTA 102 fotometri – fin start på BL Lac projektet
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 31 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. oktober 2012 kl. 01:21 #89681
nightskyDeltager- Neutron star
Hejsa
De der var til MAF Starparty ved at der arbejdes på at få et projekt op at køre omkring måling
af afstanden fra et sort hul til BLR ved hjælp af lys ekko. Altså en kortlægning af området lige
uden for tilvækstskiven på et sort hul.I den forbindelse har jeg kørt en del test for at få styr en hel masse nyt, bl.a. fotometri.
I denne forbindelse kom der besked om at den kendte Quasar CTA 102 så ud til at have helt
vilde variationer i den relativistiske jets lysstyrke som rammer os. Så selv om CTA 102 ikke helt
passer ind projektet pga. af rødforskydningen z = 1.037 kom den alligevel på listen over øve
objekter.Jeg har været heldig at få observeret store og små ændringer over meget kort tid. Utroligt at
noget så stort og voldsomt kan ændre sig så meget over så kort tid.En graf opdateret tirsdag aften kl. 21.00, som tydeligt viser de store udsving.
Nightsky 2012-10-03 01:31:34 3. oktober 2012 kl. 07:11 #89682
helgerasDeltager- Giant
Hej Lars,
gider du forklare hvad der er langs akserne?
Jeg er ikke med på hvad grafen viser.
Mvh. Helge
3. oktober 2012 kl. 11:29 #89687
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Er det ikke Julian Date ud ad X og ændring af stjerne magnitude (Visuel filter minus Clear?) op ad Y !?
Lars, måske kunne du forklare hvordan du måler?
Jeg hørte om det på Starparty, men der sidder sikkert en del på dette forum, som ikke har hørt om det.Det er noget med at måle tiden fra et lys-udbrud på/ved et sort hul i en blazar til at det samme lys reflekteres fra tilvækstskiven, der kredser omkring det sorte hul.
Derved kan man måle afstanden mellem disse…Men det er vist ikke hvad grafen viser, eller hvordan Lars ?
3. oktober 2012 kl. 11:32 #89688
Y-aksen er ændringer i vMag. V-C er er CTA 102 målt mod sammenligningsstjerner. (Variable – Comparison)
Man kan f.eks. se at den øger lysstyrken med mere end en magnitude på et par dage.X-aksen er tid, Julian datoNightsky 2012-10-03 13:30:02 3. oktober 2012 kl. 14:16 #89694
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Meget interessant! Fotometri af et sort hul har jeg hverken set eller hørt nogen anden der har gjort tidligere, så det er seriøs og imponerende forskning!
En “Blazar” (Black hole + Quazar) er forøvrigt også nyt ord for mig. Er dette objektet den eneste kendte Blazar indtil nu?
Mvh,
Bjørn3. oktober 2012 kl. 19:10 #89715
Meget kort om BL Lac ekko kortlægning (fotometri)
Seyfert (AGN) galakser kerner viser variationer af styrken i ufiltreret lys over tid. Seyfert Type
1 galakser udviser desuden kraftig variation i H-beta emission.Projekt handler mest om kortlægning af BL Lac galakser som også er en Seyfert galakser, men
normalt kaldet Blazar i stedet for Seyfert. Blazar har den unikke egenskab at dens kerne og jet
peger direkte eller næsten direkte mod jorden. Og det er denne jet som der måles ændringer af
i ufiltreret lys.Lys ændringen i ufiltreret lys foregår i tilvækstskiven lige uden om det sorte hul som ikke er ret
stor, 1<lysdag. Strålingen fra dette glimt inde fra tilvækstskiven rammer så på et tidspunkt
noget gas længere ude i det område der kaldes Broad-Line Region (BLR) og der får bl.a. det
brint til at afgive lys i bl.a. H-beta (4-2).Når man måler tidsforskellen mellem de to glimt kender man afstanden fra det sorte huls
tilvækstskive ud til BLR.Lars M,
ovenstående graf viser en Quasar CTA 102 lys ændringer. Her kan vi ikke måle
ændringer i H-beta fordi vinklen mod os er forkert.Projektet kan følges her:
Resultater og data til download
http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7227
Diskussion om metoderne
http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7128
4. oktober 2012 kl. 00:22 #89732
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
En Blazar er en type Seifert-galakse? Ok, nu forstår jeg. Det er en hel galakse!
Mvh,
Bjørn4. oktober 2012 kl. 08:31 #89736
helgerasDeltager- Giant
Ah, jeg tror jeg begynder at forstå. Det lyder rigtigt spændende 🙂
Du håber nu at se peaken ved ca -0.4 senere, når lyset bliver reflekteret fra BLR?
Hvad er den forventede afstand mellem de to lyskilder og hvor meget er signalet blevet dæmpet ved reflektionen?
Mvh. Helge
PS. Jeg har forstået at den aktuelle eksempel ikke er så godt, da det ikke er en Blazar.
4. oktober 2012 kl. 10:41 #89740
astrojensenDeltager- Neutron star
Bjørn T. Jønsson wrote: En Blazar er en type Seifert-galakse? Ok, nu forstår jeg. Det er en hel galakse!
Ja, men det område, der varierer i lysstyrke, er kun en ganske lille del af selve kernen. Den er blot så lysstærk, at den set på afstand ganske overdøver galaksen. Grunden til at den er så lysstærk, er at vi ser direkte ind i jetten fra et sort hul. En hel galakse kan ikke ændre lysstyrke på et par timer, men jetten og tilvækstskiven omkring det sorte hul er ikke mere end et par lystimer i størrelse, altså omkring det halve af vores solssystem, eller omtrent som ud til Saturn eller Uranus.
En hel del af de klarere BL Lacertae objekter er klare nok til at kunne iagttages visuelt med en 10″ eller større. Jeg har fået en 12″, så jeg vil forsøge at observere en del af dem, for at se, om jeg kan se variationer. Det skulle være muligt.
Thomas, Bornholm
4. oktober 2012 kl. 20:20 #89761
Helge, Ikke helt som du skriver.
Den energi som frigives i tilvækstskiven rammer på et tidspunkt gassen i BLR som derved udsender
bl.a. lys i H-beta. Der kan gå fra få dage til flere år flere år før energien rammer BLR alt efter
hvor stort et sort hul vi taler om.Der bliver ikke noget afdæmpet når det rammer BLR, men noget af energien omdannes til f.eks.
h-beta emission. Desuden har jeg bl.a. læst her at h-beta emission er kraftigere end forventet,
hvilket man vist kalder “L/
H“problemet.
Jeg er langt fra inde i dette så stof….. her er et link af mange
http://ned.ipac.caltech.edu/level5/March02/Netzer/Netzer4.htmlThomas, helt sikkert det kan lade sig gøre visuelt. Jeg har svingninger på på f.ke.s Bl Lac på
vMag 0,5, hvilket skulle være en smal sag for de fleste.Her Bl Lac fra de sisdte dage
En af de rigtige mål galakser som også er tæt nok på os til at vi kan måle h-beta er NGC 7469.
Her er lidt data på denne
Taget med TOA150, som bestemt ikke har et fladt billedfelt -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'CTA 102 fotometri – fin start på BL Lac projektet' er lukket for nye svar.