Crescent Nebula i Bicolour

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Crescent Nebula i Bicolour

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 77 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

Jeg fikk nylig tatt noen Oiii eksponeringer (9 x 600 sek) og sammen med Ha eksponeringer (9 x 1200 sek) som jeg hadde fra før, ble det til dette bildet i Bicolour av Crescent Nebula.

Se bildet bedre her

mvh Øystein

kennethk
      Deltager
        • Nova

Flott bilde Øystein, legger imidlertid merke til at utgaven på astrobin ser vesentlig bedre ut, veldig bra! – er vel komprimering på astro-forum som ødelegger litt

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ja, virkelig flor Crescent, jeg har selv prøvet kræfter med Crescent med et umodificeret kamera og på dette objekt er der en tydeligt mere at hente fra det infrarøde område

Og mht billede post-upload-processering her på forum vs astrobin, så er det jo muligt at deep linke til et billede fra astrobin, her dit billede Øystein:

[ IMG ]http://cdn.astrobin.com/images/thumbs/d903954fbcb8b369ffa2511e3e75359d.1824x0_q100_watermark_watermark_opacity-5_watermark_position-6_watermark_size-M_watermark_text-Copyright%20oystein.jpg[ /IMG ]

Om man så har lov til at deeplinke til astrobin ved jeg ikke, jeg holdt op med at bruge astrobin da det kom til at koste $$$ at bruge.

Edit: jeg ser lige at Øystein jo faktisk allerede har deep-linket rudibr2016-10-31 19:13:47

/Rudi B. Rasmussen

Øystein
          Deltager
            • Giant

Mange takk for hyggelige kommentarer Kenneth og Rudi!

Ja, jeg har brukt en direkte link til Astrobin. Helst ville jeg hatt litt kontroll på hvor stort bildet vises på skjermen også, men det er vel kanskje ikke mulig(?).

For Crescent Nebula hadde Oiii eksponeringene den effekten at ”sløret” rundt objektet kommer mye tydeligere fram. Jeg synes dette sløret er interessant, kanskje det kan tilskrives en bestemt episode av utbrudd fra WR stjernen i sentrum?

Øystein

erikgu
            Deltager
              • Nova

Hei Øystein, mye fin tåke i bildet men jeg syntes kanskje du har vært litt hard med støyreduksjon. Kanskje et rart spørsmål men har du brukt deconvolution?

Erik G

Erik G

Øystein
              Deltager
                • Giant

Hei Erik, takk for innspill!

Nei, jeg har ikke brukt deconvolution her. Det hadde kanskje vært et forsøk verdt. Datamengden min er relativt liten til smalbånd å være, halvannen time Oiii er jo ikke all verden. Kanskje spesielt i forbindelse med bicolour der histogammene skal matche hverandre så noenlunde, burde Oiii heller overgå Ha i eksponeringstid med tanke på støy og skjerping. Tror jeg da.

Jeg har også RGB data liggende, som vist i en annen tråd. Så kanskje vil jeg også prøve en variant der disse kanalene blir iblandet både Ha og Oiii.

Øystein

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Crescent Nebula i Bicolour' er lukket for nye svar.