› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Crayford fokuser undersøgelse
- Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jakob. This post has been viewed 919 timesandersen. This post has been viewed 919 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. september 2016 kl. 12:55 #150483
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har haft lidt problemer med fokus på det seneste og besluttede mig for at måle lidt på min fokuser.
Det er en standard 2″ Crayford fokuser på en Skywatcher Explorer 130 PDS.
Jeg satte et måleur mod mit ZWO kamera som har en dejlig hård og plan overflade:
Jeg fandt at fokuseren flyttes 1,20 mm pr omgang på 1:10 hjulet.
Så prøvede jeg om jeg kunne måle noget backlash i systemet, men der er overhovedet ingen backlash:
[TUBE]m0ZH3nXt0uc[/TUBE]
Jeg har haft mistanke til at fokus låseskruen flytter lidt på fokus, så det skulle selvfølgelig også prøves:
[TUBE]K8O3b9zp5eI[/TUBE]
WHAT!!! Fokus flyttes ca 0,60 mm hvilket svarer til en halv omgang på 1:10 hjulet!!!
Fokuseren flytter ind og hvis jeg gentagne gange spænder og løsner låse skruen flytter fokuseren til sidst helt i bund!!!
Så denne låse skrue er ubrugelig og kan ikke anbefales brugt!!!
Jeg savner også at kunne se en position på 1:10 hjulet så det er muligt at lave små korrektioner og finde frem til fokus f.eks ved bisektion metoden. Derfor fandt jeg et par Tekno tandhjul der var velegnet til formålet og limede dem på de to fokushjul (i første omgang med dobbeltklæbende tape så de med lethed kan tages af igen).
[TUBE]GZaO-RdWTEc[/TUBE]
rudibr 2016-09-04 13:07:25 /Rudi B. Rasmussen
5. september 2016 kl. 00:52 #150508
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Rudi,
Jeg opfatter ikke låseskruen som en “lås” der skal blokere.
Den rette brug er vel at spænde den så tilpas meget at fokus ikke flytter sig under eksponering og slew – men stadig er så løs at fokus kan flyttes ved at dreje på 1:10 knappen. alle former for tilspænding efter justering af fokus, VIL flytte fokus.5. september 2016 kl. 03:49 #150509
noodles- Super Giant
Hej,
Jeg tror heller ikke det er en lås. På en MoonLite fokuser er der to små unbrako skruer til at sætte en minimum modstand. Hvis man så skal bruge mere en gang imellem kan man bruge finger skruen.
5. september 2016 kl. 06:36 #150511
Tak for råd Frank og Simon. Jeg spænder “låseskruen” tilpas stram fremover før jeg fokuserer.
Men se lige engang vejledningen her, fra hestens egen mund:
Side 7 her http://www.teleskop-spezialisten.de/shop/media/Bedienungsanleitung_Handbuch_englisch/SkyWatcher%20instruction%20user%20Manual%20englisch%20Quattro%20200%20ST%20&%20CF%20Newtonian%20Astrograph.pdf
rudibr 2016-09-05 06:40:10 /Rudi B. Rasmussen
5. september 2016 kl. 07:28 #150512
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Rudi
Det er selvfølgelig en uheldig bieffekt, at fokus flytter sig, når man
strammer skruen, men jeg er overrasket over, at der er så stor en flyt-
ning.
Jeg har for et par uger siden serviceret fokuseringen på vores 80 mm
SkyWatcher. Delene er blevet renset, og de fire kuglelejer smurt.
Trækakslen er ret tynd, og bøjer nemt, når man strammer skruen.
Jeg kan konstatere, at der er synligt slid, da akslen ved de to
berøringspunkter er kobberfarvet. Den træder ikke på hele fladen, men
kun ude i siderne på den flade del af udtræksrøret.
Jeg kunne godt ønske mig en Crayfordfokusering med tandstang, for i
sommer havde vi kamera og filterhjul på udtrækket i forbindelse med
Merkurpassagen, og der kunne vi konstatere problemer med at holde
fokus pga. den forholdsvis store vægt. Fingerskruen fik så et ekstra
vrid, men det virkede ikke overbevisende.
Vi har jo motorfokus på udtrækket, men hvad nytter det, når akslen
ikke kan holde udtræksrøret?
Jeg må dog konstatere, at rensningen har hjulpet på friktionen.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. september 2016 kl. 08:46 #150518
Ja Torben, jeg er også selv overrasket over konstruktionen med den tynde stang på fokusrøret. Havde regnet med et snekke drev.
/Rudi B. Rasmussen
5. september 2016 kl. 13:27 #150523
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg kunne godt ønske mig en Crayfordfokusering med tandstang
I så fald er det pr. definition ikke længere en Crayford, men en rack and pinion fokuser.
Iøvrigt kan en crayford virke aldeles fantastisk, hvis den er bygget solidt nok. Det er der, kæden hopper af for de fleste fabrikanter. Deres lejer er for små og akslen for tynd.
Thomas, Bornholm
5. september 2016 kl. 14:12 #150524
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Se, Astro har jo fat i noget af det rigtige
Jeg synes nu godt, at man kan tillade sig at kalde det for en Crayford
med tandstangstræk – den har jo stadig kuglelejerne som fikserer inder-
røret og en kraftoverføring, som trykker røret ind mod kuglelejerne.
Du har nok ret mht. din betragtning omkring den mekaniske udformning,
men jeg vil til enhver tid foretrække tandstangen.
I øvrigt kan man jo også godt forsyne en rack and pinion-fokusering med en Crayford-trækaksel – hø-hø
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. september 2016 kl. 15:10 #150526
Men træls er det med Skywatchers guide. Heldigvis har jeg ikke brugt pkt 4) særlig ofte.
/Rudi B. Rasmussen
5. september 2016 kl. 16:44 #150530
mortenDeltager- Super Nova
rudibr wrote: Tak for råd Frank og Simon. Jeg spænder “låseskruen” tilpas stram fremover før jeg fokuserer.
Men se lige engang vejledningen her, fra hestens egen mund:
Det billede, ser man ikke focuseren ovenfra, d.v.s. modsat crayford focuserens aksel (eller friktionsstang). Det er her en låseskrue plejer at sidde, og den spænder udtrækket ned mod akslen. Den skrue du skruer på sidder modsat og spænder akslen ind mod det flade stykke på udtrækket, og påvirker derfor direkte selve hjertet i crayford focuseren nemlig friktionen mellem aksel og udtræk. Det kan være, at den skrue der er på figuren slet ikke er på din fokuser?
I øvrigt er jeg enig med Thomas i, at det der definerer en crayford focuser er, at det er en fokuser der betjener sig alene af friktion mellem udtræk og focuserknap. Dette giver et system med minimal backlash i forhold til en tandstangsfocuser (med dårligt forarbejdede tænder).5. september 2016 kl. 19:56 #150539
Godt set dr focus, æ-hm Morten, det er det tætteste jeg kan komme på en manual til min Skywatcher Explorer 130 PDS. Der fulgte ikke nogen med!
Og ja, skruen på den figur jeg henviser til sidder på modsatte side og ser tilmed ud til at have større diameter?
Men uanset hvad, så ved jeg da at efter fokusering skal jeg ikke pille ved skruen på min.
Edit 6/9-16 1016: stavefejl
rudibr 2016-09-06 10:16:41 /Rudi B. Rasmussen
6. september 2016 kl. 10:19 #150549
Astrojensen wrote:
Jeg kunne godt ønske mig en Crayfordfokusering med tandstang
I så fald er det pr. definition ikke længere en Crayford, men en rack and pinion fokuser.
Iøvrigt kan en crayford virke aldeles fantastisk, hvis den er bygget solidt nok. Det er der, kæden hopper af for de fleste fabrikanter. Deres lejer er for små og akslen for tynd.
Thomas, Bornholm
Jamen så en pinon-ford eller noget.
Men som Morten så ganske rigtig skriver nedenfor, så udgør snekkedrev jo altid en risiko for backlash, hvilket jeg helst vil undgå. Problemet er jo nok at træerne ikke vokser ind i himlen når man spenderer under 2 000,- på et newton.
Jeg må enten købe en bedre crayford eller et helt nyt teleskop med en bedre fokusmekanisme.
rudibr 2016-09-06 10:20:00 /Rudi B. Rasmussen
6. september 2016 kl. 10:50 #150550
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har Baader Steeltrack på min 12″ og det kan jeg klart anbefale. De er dog ikke helt billige.
Thomas, Bornholm
6. september 2016 kl. 11:28 #150551
Det var jo en mulighed Thomas, kan efter lidt googlen godt se at den er lid pebret, ja faktisk dyrere end hele mit teleskop! (Det siger jo nok lidt om mit teleskop!)
/Rudi B. Rasmussen
11. september 2016 kl. 21:09 #150790
Jeg forsøgte mig lige med Bathinov Maske d.9/9-2016.
Masken var ellers pakket væk, da jeg ikke rigtig syntes at den gjorde nogen forskel.
Men nu ville jeg alligevel for sjov prøve om det gav et bedre resultat ifht. fokusering vha live view på DSLR kameraet.
Jeg forsøgte mig på Altair, først på den sædvanlige måde hvor jeg zoomede ind 10x med live view på DSLR kameraet og fokuserede ved at gøre stjernen så lille som muligt. Med ISO 100.
Dernæst satte jeg Bathinov masken på og tog nogle 3
ISO 100 eksponeringer med AstroArt og vurderede fokus på diffraktions linierne.Øverst til venstre: Udgangspunkt, hvor jeg har fokuseret med live view uden Bathinov maske, dvs med 10x zoom og bare prøver at få stjernen så lille som mulig, billedet er så taget efterfølgende med Bathinov maske.
Øverst til højre og nederst til venstre: her har jeg drejet 1:10 caryford hjulet først lidt og så en smule mere samme vej, for at se hvad der sker med diffraktions linierne.
Nederst til højre: efter få iterationer, hvor jeg tæller hvor mange takker jeg har drejet på 1:10 hjulet havner jeg på denne indstilling som jeg ikke kan gøre bedre visuelt.
Bedste live view fokus uden bathinov, taget efterfølgende med Bathinov masken sat på:
Bedste fokus opnået med Bathinov maske:
Jeg syntes selv at det sidste billede er bedst, men er der en med f.eks. Bathinov Grabber der kan måle på de to billeder?
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Crayford fokuser undersøgelse' er lukket for nye svar.