computerstyret dobson

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR computerstyret dobson

• Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 208 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

soeren.vod
      • Planet

Jge kunne godt tænke mig en større åbning, men de koster jo lidt meget. Skywatchers nye 12″ AUTO dobson http://lyra.dk/details.asp?ProdId=216&cat=936 ser til gengæld ud til at være en billig vej til et STORT spejl

Den skulle også kunne køre med computerstyring. Mon jeg kan bruge min Celestron håndkontrol med den?

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Den er lækker. Men det er nok ikke en god idé at tilslutte en Celestron håndcontrol…. der findes en fra SW der passer.

mortenb
        Deltager
          • Super Giant

Her med goto osv. – det ser da overordentlig interessant ud. Skulle bare lige have været en 400 mm … Tongue Og prisen er endda rimelig efter “international” standard.

En pænt stor lysspand. Men en løs fuld goto håndkontrol er ikke billig. Man skal vist satse på at handle den med i købet. Medmindre man da har én liggende …

mvh

MortenB2009-03-30 20:47:31

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det her ser RIGTIG interessant ud! Jeg har ikke villet investere i en dobson af flere årsager, men en af dem har sandelig været den manglende tracking. Jeg ved godt, man kan få platforme og add-on tracking, men de systemer har flere bagdele, bl.a prisen.

En 300mm dob med tracking, så man kan bruge de høje forstørrelser, et sådant teleskop kan give. Og så til omkring 8000-9000 kr. Jeg kan føle modstanden smuldre….

Clear skies!

Thomas, Bornholm

mhansen
            Deltager
              • Nova

En SkyScan er lidt pebret, men ikke uoverkommelig. Hvis man regner forskellen imellem EQ6 Syntrek og EQ6 Pro (Skyscan), skulle den ligge på omkring 3000 kroner, godt og vel. Og hvis man giver omkring 10000 for en computerstyret dobson, så mon ikke der kan hives 3000 extra ud til en Skyscan kontrol.

PS: Jeg ved ikke om dette er prisen. Den kommer fra simpel deduktion ud fra EQ6/HEQ5 Pro og EQ6/HEQ5 Syntrek monteringernes prisforskel.

soeren.vod
                • Planet

Jeg har spurgt lyra om den og fået at vide at man skal bruge en særlig håndkontrol til den, så man kan ikke bare tage en hvilken som helst og slet ikke en Celestron Cry Men den forventes at komme som GoTo lidt senere.

Den vejer 60kg i forsendelse, så den er nok lidt dyr at tage hjem fra england selv.
                Lyra er 1500 dyrere end i England excl fragt
                har spurgt på den; Den kommer i en goto udgave senere på året der nok kun bliver lidt dyrere Tongue

Den skulle komme med på træffet på lørdag!

Søren Vod2009-03-31 15:38:37

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Hvordan er en slik dobson-newton til astrofoto? Er ikke altaz-monteringer lite egnet når man må ha lange eksponeringer? Og hvordan balanserer man en slik dobson – jeg mener, hvis man setter på et kamera, guidescope, m.m. blir den vel fremtung?

MortenB wrote: Skulle bare lige have været en 400 mm … Tongue

TS har en 40cm til kr. 16.400, GSO har også en 40cm til ~ DKK 14.891. Men ingen av dem er computerstyrte, ser det ut til. Unhappy
                  Bjørn T. Jønsson2009-03-31 21:40:58

Mvh,
                  Bjørn

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

“Hvordan er en slik dobson-newton til astrofoto? Er ikke altaz-monteringer lite egnet når man må ha lange eksponeringer? Og hvordan balanserer man en slik dobson – jeg mener, hvis man setter på et kamera, guidescope, m.m. blir den vel fremtung?”

Ja, så må man sætte ekstra vægt i bag, evt. med hjemmelavede vægte. Det er fuldt muligt at tage måne- og planetbilleder med en motoriseret altazopstilling, men ved exponeringstider over et par minutter indtræder der feltrotation. Dette kan modvirkes ved at motorisere okularudtrækket, så det kan roteres. Dette er temmelig usædvanligt ved amatørteleskoper, men almindeligt ved professionelle. Amatørteleskoper er jo små, alt taget i betragtning, så her er en ækvatorealmontering at foretrække, når der skal tages billeder med lang exponeringstid.

“TS har en 40cm til kr. 16.400, GSO har også en 40cm til ~ DKK 14.891. Men ingen av dem er computerstyrte, ser det ut til.”

Nej, men det kommer nok til næste år eller senest om et par år, vil jeg tro. Iøvrigt synes jeg næsten ikke man kan kalde de nye computerstyrede dobson’er for dobson’er mere. Det er altazimutalt monterede newton teleskoper. Der er vel ikke engang teflon-lejer i dem mere. De har næsten mere tilfælles med en Meade LX200-gaffelmontering end en dobsonian.

Clear skies!

Thomas, Bornholm

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Det er jeg enig med dig i, Astrojensen. Det er basalt set ikke en dob mere. En dob er netop kendetegnet ved sin enkelhed i konstruktion og opbygning. En rokkerboks, et skelet og et par spejle. En kvalitets dob på optik og skelet er en håndværksmæssig og optisk nydelse.

Fx en Starmaster, MEN det skal også siges, at Rick Singmaster fra Starmaster også computerstyrer nogle af sine dobs, fordi videoastronomi er en af de hurtigst voksende områder af amatørastronomien i øjeblikket i USA og en dob med sit lave F/ forhold og store spejl er aldeles velegnet til det formål, hvad han også omtaler på sin hjemmeside.

Så tendensen er klar, vi kommer til at se mere til computerstyrede dobson’s også fordi vi ikke mere i dag har så meget tid (og tålmodighed) manuelt at lære himlen at kende. Heldigvis vil man altid kunne få eller selv lave en basal dobson. “Back to basic”.

outlook2009-04-01 06:28:07

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Interessant at du nevnte det med videoastronomi, outlook. Jeg har planer om å ta fotos med et svart-hvitt videokamera ala Gstar-EX eller Watec WAT-120N+. Så vidt jeg vet betyr da ikke rotasjonen noe for resultatet, fordi eksponeringstiden for hver enkelt frame er så liten, pluss at framene blir justert til å passe hverandre automatisk internt i kameraet og en evt. rotasjonseffekt blir også rettet i stackingen. Eller har jeg misforstått dette?

For visuell bruk har jeg tenkt å bruke et fargevideokamera som f.eks. Mallincam Hyper Plus Color, i tillegg til vanlige okularer.

Mvh,
                        Bjørn

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Ja, det er et interessant område. Det er helt rigtigt, at ekspo tiden for hver frame er så lille at det ikke betyder noget i praksis, men det er ikke alt software der kan stakke der også tager hensyn til feltrotationen.

Hvis du har mod på videoastronomien og har råd til kameraet er kameraet Mallincam Hyper Plus Color det helt rigtige, da det har en frame integration på 56 sek. i hyper mode og i farve, hvor Watec kun har max. 10.24 sek. og Gstar-EX 2.6 sek. og kun i sort/hvid.

Til gengæld har Gstar-EX en HAD Exview ccd, hvor Watec har en HAD ccd, altså knap så følsom som en Exview ccd. Dog har Gstar-EX og Mintron bl.a. den unode, at billedet til tider lider under en overbelysning i den venstre side. Mintron er fra Taiwan, hvorimod Watec er fra Japan og hvad der kommer fra Japan det ved man er kvalitet.

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Gstar-EX har vel en maks. frame integration på 25,6 sek. (1/50 sek. x 128)? Isåfall er det bedre enn Watec, men såklart dårligere enn Mallincam.

Jeg har litt innebygget motstand mot fargekameraer til astrofoto. Kanskje det er ubegrunnet, men jeg tenker slik at med et monokrom kamera kan man selv velge hvor mye av hver farge som skal være i det endelige fotoet. Med et fargekamera har man vel mindre mulighet til å styre slikt. Men uansett hadde jeg planlagt å kjøpe fargekameraet først og prøve det ut, så da kan jeg se hvordan det egner seg til astrofoto – i tillegg til å se stjernehimmelen i farger på en monitor.

Da ser det ut som at en motorstyrt dobson-newton under visse forutsetninger kan være egnet både til visuell og fotografisk astronomi. Det er i hvertfall noe som må prøves, og da har dette teleskopet plutselig blitt meget interessant å kjøpe! Big%20smile

Mvh,
                            Bjørn

outlook
                            Deltager
                              • Super Nova

Nej, det har 2,6 sekunder max. integration. Du forveksler lukkertider til fx planetbrug med frame integration til deep sky brug. Du kan læse mere her:

Gstar-EX er egentlig et Mintron kamera som de kalder for Gstar i Australien. Watec kaldes også for Stellarcam i USA. Men Mallincam er det ypperligste på videoscenen lige nu!

outlook2009-04-01 19:56:53

Hilsen Leif,

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Ok, takk for oppdateringen. Det blir nok et Mallincam først. Kanskje det viser seg å bli det eneste jeg trenger.

Mvh,
                                Bjørn

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Mange sier at en Dobson ikke er egnet for astrofoto, og det er nok riktig til en viss grad. Idéelt er det jo ikke, da de tracker dårlig i lengden og derfor er mest egnet til korte eksponeringer og visuelle observasjoner.

Men jeg hadde lyst til å avlive myten om at en Dobson overhodet ikke egner seg til astrofoto! Så lenge man har en stor lysåpning og tar mange frames (som et videokamera gjør), vil stackingen lage et skikkelig foto av selv korte eksponeringer. Se bare på bildene til Wes Higgins nedenfor. De er dessuten tatt med et simpelt(?) webkamera! Et lysfølsomt videokamera ville nok gitt minst like gode bilder, hvis ikke bedre:

Saturn, 14.5″ Dobson, alt/az, 1/33 sek. 801 frames, Philips Toucam Pro, 5x Barlow

Mars, 14.5″ Dobson, alt/az, 1/33 sek. 467 frames, Philips Toucam Pro, 5x Barlow

Se mer: http://tinyurl.com/cop6tt

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'computerstyret dobson' er lukket for nye svar.