Comet C/2017 T1 (Heinze)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Comet C/2017 T1 (Heinze)

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af jens. This post has been viewed 404 timesjacobsen. This post has been viewed 404 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

michal.powalko
    Deltager
      • Moon

Hej med jer,

Sidste weekend var jeg heldig nok at kunne samle første erfaringer med “Lucky Imaging (on Budget)” ved at bruge med en ZWO ASI290MM. Sony’s BSI sensor vidste sig markant følsomere end min Canon 60D. Jeg havde ikke serligt objekt som mål – har prøvet lidt af hver. Ikke mindst lykkes det for mig at optage mit første komet – C/2017 T1 (Heinze) og få lavet en animation: Comet C/2017 T1 (Heinze)

Optagelsen kommer fra: 8″ Meade SCT med 0.63x reducer, ASI indstilligner: Frames captured=130, Shutter=10.0s, Gain=450 (75%), Sensor temperature=3.8

Tak for lånen af ASI290MM Jens 🙂

Comet C/2017 T1 (Heinze)

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Michal.

Det ser jo godt ud!

Spændende at ASI290MM også kan bruges til deep-sky.

Og det ser ganske rigtigt ud til at der ikke er noget fixed-pattern noise i billedet. Baggrunden ser jo pæn og jævn ud.

Du skriver at du tog 130 stk 10 sekunders eksponeringer. Var det som en AVI eller som separate frames?

Hvordan har du stacket dem?

mvh

Jens

michal.powalko
        Deltager
          • Moon

Hej Jens,

jeg har brugt FireCapture 2.6beta til at optage sekvensen af 130 billede med 10s eksponering hver direkte til SER fil –> jeg tror ikke man kunne forstille sig letter arbejdsgang. Jeg har hverken stakket noget som helst eller bearbejdet – animationen er konvertering af rå SER fil til GIF ved at bruge SER Player

Hilsen

Michal

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Ok.

Jeg ville blot have forventet at der ville være mere dynamik i stacken end i de enkelte frames.

Når jeg ser animeringen, så ser de enkelte frames ud til at nå lige så dybt som hele stacken?? Kan det passe?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Comet C/2017 T1 (Heinze)' er lukket for nye svar.