› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Coma corrector
- Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jesper. This post has been viewed 412 timeshusted. This post has been viewed 412 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. oktober 2016 kl. 07:51 #151982
jesper.hustedDeltager- Giant
Hej
Jeg prøvede for første gang min GSO Newtonian 6″ sammen med mit nye kamera ASI1600MC-Cool.
Det er denne teleskop og coma corrector jeg har LINK
Jeg brugte sættet sammen med mit tidligere Canon 1100D, og syntes ikke jeg havde nogle større problemer, med de lange stjerner
Sådan så det første billede ud. LINK til .fit
Det ser sgu ikke godt ud, med de der aflange stjerner
Dette er hvad jeg benyttede
Og dette er hvad jeg har til rådighed, de ting til højre er til Coma Correctoren, resten var med kameraet
Jeg gik efter 55mm fra censor til Coma Correctoren, mener det var sådan til Canonen, men det er vist anderledes her LINK til .fit
Jesper Husted 2016-10-04 07:56:30 4. oktober 2016 kl. 09:32 #151991
webweichelDeltager- Nova
Hej,
Det er som du siger de 55 mm til sensor man skal gå efter. Husk at afstand til sensor kan være anderledes for dit ASI vs dit Canon.
I denne tråd: http://www.cloudynights.com/topic/539385-asi1600mc-cool-back-focus-distance/
Angives 6.5 mm for ASI for Canon er det vist 44 mm så i forhold til din gamle konfiguration skal du altså have 37.5 mm ekstra mellem stykke ind.
Håber det kan bruges.
4. oktober 2016 kl. 09:37 #151994
webweichel wrote:
Hej,Det er som du siger de 55 mm til sensor man skal gå efter. Husk at afstand til sensor kan være anderledes for dit ASI vs dit Canon.I denne tråd: http://www.cloudynights.com/topic/539385-asi1600mc-cool-back-focus-distance/Angives 6.5 mm for ASI for Canon er det vist 44 mm så i forhold til din gamle konfiguration skal du altså have 37.5 mm ekstra mellem stykke ind.Håber det kan bruges.
Hej Steen
Jeg vil prøve og se, om jeg har de stumper der skal til. Ellers må de lige bestilles.
Tak for hjælpen Steen.
Mvh Jesper
4. oktober 2016 kl. 09:57 #151997
mstauningDeltager- Black Hole
Hov pas lige på…
Der står at hvis man fjerner den ring der sidder fast, så for man 6,5mm ellers er afstanden 17,5mm.
Mit gæt er at den 2″ dims du har imellem er ca 10mm. Din afstand fra chip er derfor 27,5mm eller ca ½ af hvad den burde være.
4. oktober 2016 kl. 10:20 #152000
Fandt lige en 4cm forlængere.
Så nu er der 6.5mm + 10mm + 40mm + et lille samleled som giver 1 – 2mm, så ender på samlet 57 – 58mm.
Det er jo ikke så præcist
4. oktober 2016 kl. 10:22 #152001
MStauning wrote: Hov pas lige på…
Der står at hvis man fjerner den ring der sidder fast, så for man 6,5mm ellers er afstanden 17,5mm.
Mit gæt er at den 2″ dims du har imellem er ca 10mm. Din afstand fra chip er derfor 27,5mm eller ca ½ af hvad den burde være.
Hej Michael
Det er jo noget rod, hvis det du siger passer
4. oktober 2016 kl. 12:40 #152008
mstauningDeltager- Black Hole
Nej for:
Fra metalkanten af kamera huset ind til chippen skulle der være 6,5mm.
Fra metalkanten ud til kanten af sort gevind adaptor, er der 11mm.
Ergo sidder chippen 17,5mm fra kanten af sort gevind-adaptor.
Så med hans nyeste løsning, skulle chippen nu befinde sig, 57,5mm fra flatneren.. Altså meget meget tættere på end før, hvor den var 27,5mm fra.
5. oktober 2016 kl. 09:26 #152066
Hejsa
Var lidt ude i aftes, for at prøve, om det havde ændret noget, de ændringer jeg fik lavet. Men det gjorde det ikke, jo lidt, ca 30 – 40% bedre. Men jeg fik ikke gemt et billede, jeg var træt af det hele
Lige for god ordens skyld, så er det denne corrector jeg har LINK til corrector
Men jeg har søgt videre, og er støt på en, som fandt ud af, at lige præcis den samme corrector, der var glasset i den vendt forkert. Så jeg har skilt den ad, og håber så, at kunne blive guidede, så den bliver samlet rigtig, for jeg kan selvfølgelig ikke huske, hvordan det den samlet i første omgang. Jeg har nogle problemer i den retning, så det er ikke altid jeg lige får taget billeder, når jeg skiller noget ad.
Alle delene.
Det første stykke glas på den ene side.
Det første stykke glas på den anden side.
Umiddelbart, så er der ikke forskel på de 2 sider.
Der skal være en lille ring imellem de 2 stykker glas.
Det andet stykke glas med buen opad.
Det andet stykke glas med buen nedad.
Og metal holderen.
Jesper Husted 2016-10-05 09:28:45 6. oktober 2016 kl. 07:39 #152152
Davs
Jeg prøvede i aftes, at vende glassene, så alle måder blev prøvet. Det var næsten lige skidt, lige meget hvad jeg gjorde. Noget som var lidt sjovt, det var, da jeg prøvede at den buede glas vendte ind imod kameraet, som den yderste imod teleskopet, og så det andet glas ind imod kameraet. Der var den klareste stjerne jeg prøvede på, en kæmpe snebold, og over 5cm i diameter på skærmen. Men alle de andre stjerner, de var små og klare som altid, selvom altid ikke sker for tit her
Jeg prøvede til sidst, at tage Coma correctoren helt af, og det er det billede i kan se.
Har svært ved at tro, at den jeg har, virker sammen med mit teleskop. Eller også er jeg bare ufattelig dum, og fatter zero. Det er der jo nok nogen som mener
Til stor format LINK til .fit
6. oktober 2016 kl. 18:36 #152166
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Jeg har også sådan en corrector liggende. Den brugte jeg på en F4 Newton.
Men jeg vil nu nødig skille den ad. Og hvis jeg skulle ville jeg omhyggeligt mærke linserne op så de kan komme korrekt tilbage i holderen igen.
Hvilket F-forhold har din newton, Jesper ?
Clear Sky’s
6. oktober 2016 kl. 18:51 #152170
Bjørk Jensen ***nova wrote: Jeg har også sådan en corrector liggende. Den brugte jeg på en F4 Newton.
Men jeg vil nu nødig skille den ad. Og hvis jeg skulle ville jeg omhyggeligt mærke linserne op så de kan komme korrekt tilbage i holderen igen.
Hvilket F-forhold har din newton, Jesper ?
Clear Sky’s
Hej Bjørk
Det er en F5’er
6. oktober 2016 kl. 18:52 #152171
Det er dette sæt jeg købte i vinters, en GSO 150mm f/5 LINK til teleskop
Jesper Husted 2016-10-06 18:53:15 6. oktober 2016 kl. 20:31 #152176
bjoerk.jensen.novaDeltager- Giant
Jesper Husted wrote: Det er dette sæt jeg købte i vinters, en GSO 150mm f/5 LINK til teleskop
Det ser jo umiddelbart ligetil ud.
Jeg forstår ikke, hvorfor der skulle være forskel på afstanden på dit tidligere DSLR og dit nye kamera. 55mm må være gældende for dem begge !!
Men det er klart, at kombinationen af afstands rør er anderledes nu, end tidligere. Men få nu den corrector samlet igen, så du kan komme videre 🙂
Jeg vil også foreslå at du prøver igen med dit DSLR. Med den skal du kunne lave næsten perfekte stjerner på hele billedet. Når det er lykkedes (vha smalle afstandsringe mellem genind) ville jeg måle den korrekte afstand til sensoren i kameraet.Den kan godt være 55,3 mm!!! Og dét mål er det som du skal bruge på det nye setup. Du skal nok regne med, at de ekstra millimeter du har lige nu på det nye kamera, betyder uskarpe stjerner. Husk også at stille skarpt et lille stykke fra midten af billedet, ca halvvejs ude mod langsiderne på billedet regnet fra centrum.
Clear Sky’s
Bjørk Jensen ***nova 2016-10-06 20:33:48 7. oktober 2016 kl. 10:53 #152209
Bjørk Jensen ***nova wrote:
Det er dette sæt jeg købte i vinters, en GSO 150mm f/5 LINK til teleskop
Det ser jo umiddelbart ligetil ud.
Jeg forstår ikke, hvorfor der skulle være forskel på afstanden på dit tidligere DSLR og dit nye kamera. 55mm må være gældende for dem begge !!
Men det er klart, at kombinationen af afstands rør er anderledes nu, end tidligere. Men få nu den corrector samlet igen, så du kan komme videre 🙂
Jeg vil også foreslå at du prøver igen med dit DSLR. Med den skal du kunne lave næsten perfekte stjerner på hele billedet. Når det er lykkedes (vha smalle afstandsringe mellem genind) ville jeg måle den korrekte afstand til sensoren i kameraet.Den kan godt være 55,3 mm!!! Og dét mål er det som du skal bruge på det nye setup. Du skal nok regne med, at de ekstra millimeter du har lige nu på det nye kamera, betyder uskarpe stjerner. Husk også at stille skarpt et lille stykke fra midten af billedet, ca halvvejs ude mod langsiderne på billedet regnet fra centrum.
Clear Sky’s
Jeg vil prøve det du forslåer Mange tak for hjælpen!
Mvh Jesper
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Coma corrector' er lukket for nye svar.