Coma Corrector

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Coma Corrector

• Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af tomicich. This post has been viewed 619 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

tomicich
    Deltager
      • Super Giant

Hjælp, har fået dette på min Skywatcher Explorer 200PDS / 8″ f/5 Parabol Newton Reflektor fokus vil jeg mene er ok. men tror der er et eller andet galt med min Coma Corrector http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3822_TS-Optics-2–Newtonian-Telescope-Coma-Corrector-from-f-4.html
      eller hvad mener i der kan være problemet her, skal lige tilføje at jeg for nydelig har haft spejlet ud for at rense det. men er ret sikker på at det sidder korrekt igen.
      billedet er taget med 20 sek eksponering med guding..

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Billederne fortæller ikke så meget. Er det i midten af feltet? Eller i hjørnerne?

Thomas, Bornholm

tomicich
        Deltager
          • Super Giant

Over det hele..

tomicich2016-11-13 11:32:11

webweichel
          Deltager
            • Nova

Hmm ligner dårlig tracking (guiding) eller et vindstød?

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Det ligner et kollimeringsproblem

tomicich
              Deltager
                • Super Giant

Mit første bud var også at det er et kollimeringsproblem men efter at have “kollimeret” et par gange er jeg nu ret sikker på at fejlen skal findes et andet sted med mindre at min Kollimator ikke er 100% justeret korrekt mere.

Kan det være min Coma Corrector det er galt med, jeg har desværre ikke en adapter så jeg kunne prøve uden for så ville det have været nemt at udelukke den.

hvad med drift kan det være min montering der står forkert i indstillingerne så den står og driver. Min tracking kurve var ret pæn (som den normal er ved helt runde stjerner) så jeg har udelukket den mulighed. et vindstød tror jeg heller ikke det er da jeg brugte ca. 4 timer på problemet lørdag aften hvor der ikke var ret meget vind og problemet forekommer på alle min billeder fra den aften og også på min sidste optagelse fra d. 31-10-2016 http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=16052.

xplode
                Deltager
                  • Nova

Det kan være sekundærspeilet som må justeres, en typisk feil er att det må roteres litt.

En laserkollimator alene er ikke godt nok til å kollimere bra for den bryr seg ikke om sekundærspeilet er sentrert eller rotert helt riktig.

tomicich
                  Deltager
                    • Super Giant

jeg har ikke haft sekundærspejlet ude men kun hoved spejlet, jeg begynder mere at tro på at det er et kollimeringsproblem når jeg nu tænker lidt over det så startet problemet først efter jeg har haft spejlet ude.

jeg prøver nu igen at skille det hele ad så må vi se om jeg finder nogle fejl. hovedet spejlet kan vel ikke sidde på ret mange måder en en.

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

1) Ligner ikke kollimering synes jeg fordi alle stjerner er trukket i en retning

2) Check om der er slør i guideren, ligner et guideproblem. Se på guidefilen. Er korrektionerne ekstreme?

3) tilt.

tomicich
                      Deltager
                        • Super Giant

jeg tror du er inde på noget af det rigtige Morten, jeg var ude i går hvor jeg prøvet at skifte program til guideing fra MaxIm DL til phd guiding jeg har ellers altid været ret glad for MaxIm DL, det løste det meste af mit problem jeg er nu ret sikker på at der må være noget andet der spiller ind her da det er de samme indstillinger jeg altid har brugt i MaxIm DL.

når du skriver “tilt” hvad mener du så med det ??.

thommy
                        Deltager
                          • Giant

Jeg er enig i Mortens udsagn. Jeg lægger vægt på, at stjernerne er trukket lige meget ud over hele feltet. Det må være guidning, der er problemet. Guider du med OAG eller med separat guidescope? Hvis sidstnævnte kan det være noget der har løsnet sig – der skal virkelig ikke meget til!
                          Har du måske fået slået dithering til?
                          /Thommy

tomicich
                          Deltager
                            • Super Giant

Jeg guider med separat guidescope og dithering står til off.

tjekker lige om der er noget der har løsnet sig..

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Coma Corrector' er lukket for nye svar.