Coma corrector

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Coma corrector

• Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 81 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hej!

Jeg skal have en coma corrector til min 10″ f/4.7 Orion. Valget står imellem Baaders nye MPCC mark 3 og så Skywatcher/GSOs coma corrector (bare med Teleskop-Services navn på).

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p486_Baader-2–Koma-Korrektor-MPCC-Mark-III—fuer-Newton-Teleskope-von-f-3-5-bis-f-6.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3822_TS-2–Newton-Koma-Korrektor—fuer-Teleskope-ab-f-4—0-95fach.html

Så vidt jeg kan læse mig til så er ingen af dem perfekte:

1. MPCC laver sfærisk fejl.

2. TS’en tegner ikke helt skarpt i centeret, men lider af “center soft spot”.

Er der nogle som har praktisk erfaring med disse to som kan fortælle hvad der er bedst i praksis, både til visuelt og foto brug?

Mvh

Søren

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant
        Hej Søren,

Du skriver:

madsen wrote:
        1. MPCC laver sfærisk fejl.

Hmm, er du sikker ?

Er det den nye MPCC Mark III du mener?

Har prøvet at finde reviews af MPCC Mark III men uden held. Har du nogen link ?

Afstand imellem MPCC Mark III og CCD er meget kritisk.

Hvis man bruger et Canon EOS DSLR, skal man bruge:

Baaders Protective t-ring (2958550):

+ M48 Spacer Ring (2458405) for MPCC III / Protective EOS T-ring
        Så bliver afstanden korrekt OG man får maximal 44mm åbning.

Baader har nogle testfotos på denne side:

Der er billeder uden- og med MPCC III, taget med fuld åbning. (M48 gevind).

Alpineastro skriver bl.a.
        http://www.alpineastro.com/optical_accessories/optical_accessories.htm

The new Baader Planetarium MPCC MkIII enables owners of fast Newtonian telescopes to use their instrument for taking stunning wide-field images, or visually, for delivering wide-field views with stars that remain pinpoint to the edge – with no magnification increase!.

The MPCC has been optimized for Newtonians with focal ratios from f/3.5 to f/6, and will deliver 12micron stars across a full 35mm frame size. Independent optical laboratory tests (by ITE) have confirmed that the MPCC is the sharpest wide-field coma corrector available for imaging, and provides the best edge of field illumination (least vignetting). Visual users have reported great results even down to f/3.5. The optics are anti-reflection coated with Baader’s PHantom Group Multicoatings. The MPCC is also priced very reasonably. It’s modularity lets you purchase only the parts you need. For imaging with DSLRs, only the MPCC is required (for the maximum field size, the MPCC MkIII is designed to work perfectly with the Baader Protective EOS T-rings).

Mark III MPCC, Protective T-ring for Canon EOS og M48 Spacer Ring er i øvrigt på lager.

Mvh

Mogens

Forhandler

Mogens Zachariasen2013-05-30 12:40:55

Mvh
        Mogens

Anonym
          • Nova

Hej Mogens!

Mange tak for svaret. Som altid er det svært at finde god troværdig information, så det er derfor jeg spørger om praktiske erfaringer. De diskussioner jeg kan finde konkludere at mark III er samme design som mark II og derfor stadig har sfærisk fejl, se f.eks.

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5740710/Main/5698204

Om det er rigtig eller ej ved jeg intet om, men det er vist ret velkendt at mark ii giver SA og når baader ikke DIREKTE skriver at SA er væk i mark iii så er der vel en grund til det?

Du skriver

“optical laboratory tests (by ITE) have confirmed that the MPCC is the sharpest wide-field coma corrector available for imaging”

Har du et link til testen?

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Hej Søren,

Nej, har intet link til den test. Ville ellers være rart.

Baader nævner ikke denne test, så måske er den lavet på forspørgsel fra Alpineastro?

M.h.t. den tråd på cloudynights:

Der er lidt forskellige oplysninger / meninger / gæt, så det er lidt svært at vide hvad der holder.

Desværre ser der ikke ud til at være nogle tests af MPCC III endnu, så jeg kan kun henvise til de testfotos som der er på Baaders side.

Mvh

Mogens

Forhandler

Mvh
            Mogens

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej Søren

Selvom jeg ikke kan svare på dit spørgsmål, så vil jeg dog alligevel dele de erfaringer jeg har med correctorer.

Jeg har prøvet følgende comacorrectorer på en OO 10″ f/4.8:

MPCC mark 2. Soft center, og ikke 100% korrektion, men god til prisen

ASA x0.73 reducer, dyr og hysterisk mht tilt.

Paracorr2. Giver langt de bedste stjerner af de tre, tolerant over for tilt og kollimering, men lidt sløv på f/ forholdet idet den virker som en x1.15 barlow.

TS wynne corrector: kun begrænsede erfaringer med VX14, den er for lang /kræver en for stor sekundær til en 10″.

Konklusion: Af dem du nævner vil jeg vælge TS, fordi den ligner paracorr2. Jeg ville kraftigt overveje en paracorr2. Det er svært at få comacorrectorer rigtige, og paracorr2 er langt, langt den bedste jeg har prøvet, mht kontrast, små stjerner, venlighed etc. Derudover har jeg fundet, at jeg med min Paracorr og min CT10, som jo optisk er meget lig dit teleskop, ofte er nede på FWHM på og under 2.5. D.v.s. den ekstra forstørrelse kan man faktisk godt udnytte.

Mht SA, så kan man så vidt jeg har kunnet læse mig til ved Ross designet (MPCC) i nogen grad vælge om man vil have den i centrum eller i periferien, men man slipper ikke, optikeksperterne vil kunne svare bedre på dette.morten2013-05-30 17:27:15

Anonym
                • Nova

Hej!

Tak, Mogens og Morten, for jeres svar. Det lader til det “traial’n error” hvis man ikke har råd til en paracorr, som desværre ligger på den forkerte side af 4000kr Unhappy
                Er den du kalder TS wynne denne her:
                eller den billige jeg linkede til?
                Mvh
                Søren

morten
                Deltager
                  • Super Nova

min erfaring er, at køber man en for billig korrektor, så kommer det til at kostet mere fordi man køber en dyrere senere. Jeg kender nogle andre der har gjort samme erfaring.

Der er dog taget gode billeder med de andre typer. Man skal bare lade være med at tage et billede med og uden korrektor for derved at spare sig ærgrelsen over at FWHM i centrum er mindre uden end med korrektor.

Anonym
                    • Nova

Ja hvis de billige er helt i skoven. Er de det?

Jeg tror aldrig jeg får råd til en Paracorr, medmindre der kommer en brugt, så hvis det er den eneste som rigtig duer så må jeg nok hellere nøjes med min refraktor.

Anonym
                      • Nova

Det blev til ts’en. Hvis de alle er uduelige, så kan man da i det mindste vælge efter prisen 😉

webweichel
                      Deltager
                        • Nova

Hej Madsen,

Jeg har en TS coma corrector til salg, sig lige til hvis du ikke har bestilt endnu og er interessert i at købe den så finder vi en pris osv. jeg har også billeder taget med den på min hjemmeside. (så først tråd nu og kan først svare i aften arbejdet kalder 😉

Anonym
                          • Nova

Hej!

Det lyder da spændende. Er det incl. visual adapter (som hos TS) og hvad vil du have for den? Og… Hvorfor sælger du? Wink

madsen2013-05-31 09:40:02

webweichel
                          Deltager
                            • Nova

Hej Madsen,

Det er denne her og den er i perfekt stand og med visuel adapter:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3822_TS-2–Newton-Koma-Korrektor—fuer-Teleskope-ab-f-4—0-95fach.html

Jeg vil sælge den for 550 DKK + fragt.

Her er eksempler på billeder taget med den:

http://www.clearskies.dk/NGC7331_15Nov11.html

http://www.clearskies.dk/M33_27Dec11.html

http://www.clearskies.dk/NGC1961_24Jan12.html

Der er flere på hjemmesiden.

Jeg er gået over til F8 med min Televue 2x Barlow og vil holde mig lidt til det. Der er mange små galakser derude og jeg kan godt lide den gode pixel opløsning. På et tidspunkt skal jeg nok have en ASA quattro som give 1.175x det kan måske lige gå mht. pixel opløsning. Mit kamera har 7.4 µm pixels så jeg skal helst lidt op i brændvidde.

Send mig en PM hvis du er interesseret.

Anonym
                              • Nova

Hvor i landet bor du? Det er nok lige dyrt nok når det er plus fragt i forhold til en ny, men hvis du bor tæt på mig kunne jeg jo hente den….

webweichel
                              Deltager
                                • Nova

Nordsjælland, men ellers kan vi sige 550 incl. forsendelse, det er ½ pris.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Coma corrector' er lukket for nye svar.