Collimator

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Collimator

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af morten. This post has been viewed 141 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg ønsker mig en collimator, og har kikket lidt frem og tilbage – som med alt andet er der selvfølgeligt mange muligheder.

Jeg har kigget på denne:

http://www.firstlightoptics.com/hotech-collimation-tools/hotech-sca-laser-collimator.html

Er det overkill at gå efter denne, eller er det lige i skabet?

erikgu
      Deltager
        • Nova

Hei,

Kan sterkt annbefales. Stramme mekanismen sørger for at den alltid er sentrert noe som er et must. Har også både fra egen og andres erfaring inntrykk av at de er vedlig bra “kollimerte” fra fabrikk så en slipper å plundre med det selv.

Erik G

Erik G

xplode
        Deltager
          • Nova

Jeg kan også anbefale Hotech SCA. Sørg for å kjøpe den i 2″ versjon.

Den er dessverre ikke en fullverdig løsning til kollimering så jeg har jeg kjøpt en TS Optics Concenter for å justere sekundærspeilet riktig. Står det feil så får du ikke kollimert bra med en laserkollimator selv om det egentlig ser ut til å være spot on.

jakob1234
          Deltager
            • Nova

Ok – de skriver man skal bruge en sighttube, hvor vigtigt er dette?

Jeg syntes det er lidt ærgerligt den ikke kan løse hele opgaven (den koster trods alt lidt)…

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Det er vigtigt, at få sekundæren centreret korrekt, før man bruger laseren. En sighttube er meget billig, man kan eventuelt lave en selv, af et ca. 10 – 15cm langt paprør, der passer ind i okularudtrækket. I øjeenden skal der være et lille kighul, i den anden ende skal der være et trådkors.

Thomas, Bornholm

morten
              Deltager
                • Super Nova

Jeg bruger følgende remedier, og det er jeg egentlig godt tilfreds med.

1) En sighttube som den xplode viser, jeg har bare købt den hos TS. Med den sikrer jeg at sekundæren sidder rigtigt

2) en Howie-Glatter laser til at centrere sekundæren. Dernæst step 1) igen og dernæst step 2 indtil sekundæren er OK

3) Barlowed laser til hovedspejlet. Her bruger jeg Howie Glatter BLUG, som er meget nem at arbejde med.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Collimator' er lukket for nye svar.