› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Cobber tape
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af Finn. This post has been viewed 177 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. oktober 2014 kl. 16:37 #122862
FinnDeltager- Neutron star
Hej
Jeg leder efter noget cobbertape til min Sekundær varmer, og kan også sagtens finde en masse forskellige typer.
Jeg er lidt i tvivl om hvad det skal være, det skulle jo gerne være noget der isolerede Speideren fra da den er lavet af et eller andet metal.
Jeg fik jo noget med da jeg købte den i sin tid men har ikke mere af det, og det der sidder på fik en skade her i sommer da jeg skulle havde Speideren ud.
Håber der er en eller anden der har godt indblik i elektronik kan anbefale noget.
Der er også det loddetin man køber i dag, det er jo ikke til at få flydende/varmet op igen når man først har loddet noget fast, er det på grund af der ikke er så meget bly i mere eller hvad ??? Hvad bruges der i dag ?? Jeg køber mit loddetin hos Thansen.
mvh Finn
10. oktober 2014 kl. 17:08 #122863
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Finn
Hvorledes forestiller du dig, at kobbertapen skal indgå som sekundærvarmer?
Når du har loddet noget fast, så skulle det også være muligt at varme tinnet op igen, men det
afhænger meget af varmeafledningen det pågældende sted. Hos os bliver der loddet på print,
som indeholder store arealer med kobber, og de er enormt vanskelige at lodde på med en
loddekolbe – der skal simpelthen tilføres ekstra varme til for at få tinnet til at flyde – fx. to
loddekolber.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. oktober 2014 kl. 17:38 #122864
Hej Torben
Måske jeg udtrykker mig forkert, jeg har en Kendrick Split Heater og i stedet for at trække ledninger tværs over Speideren som fylder meget og kan ses på de enkelte billeder, i stedet bruges der Cobbertape til det strømførende.
Her er et link til hvad jeg mener.
http://www.kendrickastro.com/pdf/2029-M.pdf
mvh Finn
10. oktober 2014 kl. 17:57 #122865
Ok, nu er jeg med. Hvor tykke er spiderbenene?
mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. oktober 2014 kl. 18:25 #122866
bab160Deltager- Planet
hej finn
jeg har noget kobber tape liggende du kan få lidt af ved ikke meget du skal bruge ?
det med at lodde har jeg noget loddetin liggende bly tilsat da vi stadig må bruge det på flyene. hvis ikke din lodde kolbe har nok effekt til at varme området op er det nok derfor at du ikke kan få tinnet flydende igen. en ekstra eller kraftigere kan nok gøre det pas på med at at skrue op for varmen da loddetin normalt kun tåler 280 til 290 grader eller risikere du at forbindelsen bliver dårlig pga af afbrændt og grynet tin.
vh brian10. oktober 2014 kl. 18:41 #122867
@ Torben
Speiderne er 1 1/2 mm tykke, ser lige at de er malet så måske skal jeg ikke gå så højt op i om der er isolering på cobbertapen for det husker jeg ikke om der var på det gamle, maling isolere vel også lidt mod strøm, eller ikke ????? er ikke så god til det der strøm.
@ Hej Brian, det tror jeg da gerne jeg vil, det drejer sig om 2 stk a 150mm og ca 10mm i bredden.
Skal også lige sige at min loddekolbe er en af Thansens de bedste :-)´
ved ikke hvor varm den egentlig bliver ??
mvh Finn
Finn 2014-10-10 18:44:16 10. oktober 2014 kl. 18:53 #122870
Hvis Brian kan hjælpe dig, så er det fint
.
Jeg tænkte, at man kunne føre ledningen oven på et eller måske to spiderben. På den måde bliver
de ikke tykkere.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. oktober 2014 kl. 18:56 #122871
@ Her selv tængt det samme Torben, men det bliver vist en balancegang med ledning og hurtigtørende lim.
@ Hej Brian jeg kontakter dig på PM.
mvh Finn
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Cobber tape' er lukket for nye svar.