› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Co2 Co2 og Co2 har man ikke snart fået nok
- Dette emne har 140 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af max. This post has been viewed 4499 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. oktober 2009 kl. 13:24 #23015
mejerDeltager- Super Nova
Hej Rigo og alle i andre, der har åbnet helvedes porte på klem, ved at starte denne debat.
Først lige min mening:
Jeg tror at vores klimaændringer skyldes solen, og vores placering i mælkevejen i dette øjeblik. Dog tror jeg vi selv bidrager med opvarmningen ved Co2 udslip, men det er i en minimal grad, og slet ikke i det målstok medierne gør det til.Polerne på Mars smelter også i øjeblikket. Og så vidt jeg ved, så er der ikke benzin eller diesel motor i de sonder og rovere der er sendt til denne planet. Endnu et fact der peger imod solen.
Ligeledes har der før været kæmpe klimaforandringer før i tiden, hvor mennesket ikke havde opfundet noget som helst andet der udleder CO2, end deres egen udåndning, prutter og måske et bål.
MEN: det er meget lettere at forklare gamle fru. Olsen, at bilerne og fabrikkerne forurener så meget, at temperaturen på jorden stiger. Og det er meget lettere for politikerne at lægge ekstra skatter på virksomheder og biler, da forurening fra disse er et mere håndgribelig argument.
Hvis man fik en ekstra skatteafgift, på grund af jordens placering i mælkevejen, så tror jeg ikke der er mange der betaler.
Snigløbning af befolkningen, for at få penge ind, til et gabende sort hul i statskassen. DET KAN I TRO DET ER.Der er også teorien om den 21.12.2012, hvor vi ligger midt i den “stråle” der kommer fra Mælkevejens center. Og indtil denne dato, bliver klimaet vildere og vildere. (Ikke min teori, men en der stammer fra Maya folket og deres kalender, lavet for mange tusind år siden). Tjek YouTube, der ligger meget om dette emne, og det er lidt interessant.
Undskyld det blev lidt lang indlæg, men det er et skidt emne at starte op på.
Mejer
Mejer 2009-10-01 13:26:24 1. oktober 2009 kl. 13:42 #23018
rigoDeltager- Super Nova
Kan se vi er fler der ikke har meget tiltro til “Co2en synde” dejlige at høre!
Emnet har jo en del med atstro at gøre, og jeg tror jo mere man ved om astro/sol/jorden m.m. jo minder tro man det er Co2/os
http://www.rigorigo.dk 2009-10-01 13:43:43 1. oktober 2009 kl. 14:13 #23022
rigoDeltager- Super Nova
Efter foredraget om solen og hvor atmosfære på MAF og ofte de mange
udsendelser man ser når det gælder astro og jordens datid/nutid udsendelser, og forleden dag om mennesket vandring fra Afrika og hvilken klima change der bare har fundet sted på de kun 100-200.000år
, så syndes jeg at det gang på gang siger det ikke er OS der synder for denne klima forandring, men mange andre ting.1. oktober 2009 kl. 14:31 #23023
henrikDeltager- Nova
Hej Rigo
Kjeldsen oa. siger ikke at Co2 IKKE er synderen, blot at der også er andre variationer med inde i billedet. For CO2 ER en synder. Usikkerheden er bare om CO2 er ansvarlig for 25% eller 75% af de observerede temperaturstigninger.
Menneskets fossile afbrændinger er bare en frigøring af Jordens naturlige CO2 reserver.
Men Jorden HAR tidligere haft globale gns. temperaturer helt op til 65’C. Set i det lange persepktiv overlever Jorden; Vi er trods alt kun en flok myrer på overfladen. Men der er ikke meget tvivl om at at de højere udviklede pattedyr ikke overlever 65’C eller bare 45’C fr den sags skyld. – Og dermed gør vores civilisation/”Our way of living” heller ikke.
En anden ting er at jeg også tror at løbet er kørt.; For det første er tundraer ved at tø med deres methan gasser, polerne ved at forsvinde med en reduktion af Jordens albedo til følge og meget andet.
Løbet ER mao. nok allerede kørt
En anden ting er også at markedsmekanismerne VIL omsætte ressuorcserne til kapital; Hvis der kommer CO2 venlige alternativer, falder prisen på olie og…
Så ja; Lad os da fyre resterne af og få det overstået, hvis privatbilismen og industrialiseringen alligevel allerede HAR ødelagt det for os.
Måske lidt lemminge-agtigt, men pyt :O)
Mvh Henrik
Henrik 2009-10-01 14:33:27 1. oktober 2009 kl. 14:44 #23026
mstauningDeltager- Black Hole
Erh, er der en der ved noget om Co2 indholdet set over lang tid?
Tænker på at jeg mener at have set en graf engang, hvor der vises Co2 indholdet over et par millioner år – sammenholdt mod temperturen.Og at de varitioner der har været, viste at først stiger Co2 dernæst temperturen.Og at Co2 aldrig har været så høj før… faktisk mange gange hidtidige værdier.Måske en har et link til sådanne grafer, eller noget der tilsvarer?Desuden tales der jo om, at der er oile/kul til xx antal år. Derefter findes det problem jo ikke mere !1. oktober 2009 kl. 15:05 #23032
jesperDeltager- Neutron star
Jeg vil ikke blande mig i endnu en af disse diskussioner, men blot komme med en opfordring til de som gerne vil vide noget om sagen: Læs Mark Lynas bog Six Degrees
Den er en sammenfatning af alle de videnskabelige afhandlinger der er skrevet om emnet, og holder sig kun til videnskaben. Viden er bedre end tro1. oktober 2009 kl. 15:17 #23035
max- Nova
Er der nogen bestemt du tænker på Jesper ?Pas nu på ikke at få røde knubberVH. Max1. oktober 2009 kl. 15:25 #23036
rigoDeltager- Super Nova
Henrik wrote: Hej Rigo
Kjeldsen oa. siger ikke at Co2 IKKE er synderen, blot at der også er andre variationer med inde i billedet. For CO2 ER en synder. Usikkerheden er bare om CO2 er ansvarlig for 25% eller 75% af de observerede temperaturstigninger.
Menneskets fossile afbrændinger er bare en frigøring af Jordens naturlige CO2 reserver.
Men Jorden HAR tidligere haft globale gns. temperaturer helt op til 65’C. Set i det lange persepktiv overlever Jorden; Vi er trods alt kun en flok myrer på overfladen. Men der er ikke meget tvivl om at at de højere udviklede pattedyr ikke overlever 65’C eller bare 45’C fr den sags skyld. – Og dermed gør vores civilisation/”Our way of living” heller ikke.
En anden ting er at jeg også tror at løbet er kørt.; For det første er tundraer ved at tø med deres methan gasser, polerne ved at forsvinde med en reduktion af Jordens albedo til følge og meget andet.
Løbet ER mao. nok allerede kørt
En anden ting er også at markedsmekanismerne VIL omsætte ressuorcserne til kapital; Hvis der kommer CO2 venlige alternativer, falder prisen på olie og…
Så ja; Lad os da fyre resterne af og få det overstået, hvis privatbilismen og industrialiseringen alligevel allerede HAR ødelagt det for os.
Måske lidt lemminge-agtigt, men pyt :O)
Mvh Henrik
Hej henrik
Ja vi kan være ganske sikker på så længe der olie i undergrunden at finde, så bliver det pumpet op.Det med Så stor temp. stigning syndes jeg ikke nogen klima/vindeneskabs udesendeler jeg har set snakket om. Når der kommer meget Co2 så stiger middel temp. men der kommer fler skyer, sådan har jeg fandt det.
ja det er rigtig at Kjeldsen ikke siger noget direkte, og det er jo fint
1. oktober 2009 kl. 15:26 #23037
rigoDeltager- Super Nova
MStauning wrote: Erh, er der en der ved noget om Co2 indholdet set over lang tid?
Tænker på at jeg mener at have set en graf engang, hvor der vises Co2 indholdet over et par millioner år – sammenholdt mod temperturen.Og at de varitioner der har været, viste at først stiger Co2 dernæst temperturen.Og at Co2 aldrig har været så høj før… faktisk mange gange hidtidige værdier.Måske en har et link til sådanne grafer, eller noget der tilsvarer?Desuden tales der jo om, at der er oile/kul til xx antal år. Derefter findes det problem jo ikke mere !Hej MS
Den kurve har jeg set tit, men det er ikke længe siden jeg så hvorfor og hvad man ikke kan stole på den1. oktober 2009 kl. 15:29 #23038
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Henrik wrote: En anden ting er at jeg også tror at løbet er kørt.
Det har jeg hatt fornemmelsen av lenge. En intuisjonsopplevelse, om man vil. Men jeg ønker ikke å bli sett på som en dommedagsprofet for det og jeg kan saktens ikke vise til vitenskap som underbygger en slik “konklusjon”. Det er bare en skummel følelse jeg har om at uansett hva vi gjør, så er det for sent.
Men det betyr ikke at jeg mener at derfor er det det samme hva vi gjør, fordi det allikevel er for sent å rette opp. Jeg mener vi bør gjøre det beste vi kan for klimaet. Vi er dog ikke alene om å leve på Jorden, og selv om vår menneskehet og sivilisasjon skulle gå under, så er det antagelig andre dyr, sopp og planter som skal leve videre. Min mening er dermed at vi ikke skal være egoister og kun tenke på oss selv.
http://www.rigorigo.dk wrote: Ja vi kan være ganske sikker på så længe der
olie i undergrunden at finde, så bliver det pumpet op.Mitt stalltips er at fossilt brensel vil bli forbudt å bruke innen 20 år. Norge, som vedens 3. største oljeeksportør, vil bli stående igjen med enorme ressurser av ubrukt olje i Nordsjøen.
Bjørn T. Jønsson 2009-10-01 15:33:56 Mvh,
Bjørn1. oktober 2009 kl. 15:30 #23039
rigoDeltager- Super Nova
Jesper wrote: Jeg vil ikke blande mig i endnu en af disse diskussioner, men blot komme med en opfordring til de som gerne vil vide noget om sagen: Læs Mark Lynas bog Six Degrees
Den er en sammenfatning af alle de videnskabelige afhandlinger der er skrevet om emnet, og holder sig kun til videnskaben. Viden er bedre end trohehe Jesper, stol ikke på nogen som udgiver bøger af den slags :-p
Og klima modeler (incl. astro/sol modeler) er alt for kompleks til selv de mange “eksperter har alt med” og en expert har ofte kun en lille del at være ekspert på, og mangler “99%” andre ting som de ikke har forstand nok på / viden om… Syndes det er logik
1. oktober 2009 kl. 15:39 #23040
jesperDeltager- Neutron star
Rigo du burde slå pjalterne sammen med Lars Kristensen . Slut herfra.
1. oktober 2009 kl. 15:47 #23041
rigoDeltager- Super Nova
naaa Jepser, er bare træt af der ikke er folk der tør at sige alt det klima vrøvl mod, der er mange der tænker samme baner som jeg på det her område. Men det hænger en del sammen med hvad man stemmer politiks ofte. Og jeg ved vi 2 er total uenige om den slags hehe men det bliver vi da IKKE uvenner over.
Men det er rat der lidt ligevægt på tingene, den anden halv del betaler jo også skat 🙂1. oktober 2009 kl. 15:56 #23045
rigoDeltager- Super Nova
Bjørn T. Jønsson wrote:
Ja vi kan være ganske sikker på så længe der
olie i undergrunden at finde, så bliver det pumpet op.Mitt stalltips er at fossilt brensel vil bli forbudt å bruke innen 20 år. Norge, som vedens 3. største oljeeksportør, vil bli stående igjen med enorme ressurser av ubrukt olje i Nordsjøen.
nææ det tror jeg sku ikke Bjørn, være du bare rolige for stat beholdning 🙂 Men det kan være om 20-30 år så er den ikke så meget være, men vil stadig blive brugt. Eller det kan også blive dobbelt op pris, hvis det visers sig at alt den vindernegi var et flop (tror mere på sol / bølge)
1. oktober 2009 kl. 16:01 #23047
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Vi får se. Rigo. Oljen kan jo uansett brukes til å lage plastposer og korker til kaviartuber og lignende … men om det er nok til å forsvare investeringer i multimilliardklassen i Nordsjøen, det er et annet spørsmål …!
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Co2 Co2 og Co2 har man ikke snart fået nok' er lukket for nye svar.