CNC

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af jens. This post has been viewed 186 timesjacobsen. This post has been viewed 186 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Der har gennem længere tid været skrevet om 3d-print og alt det det kan bruges til som ATM’er. Jeg er nu på vej i en anden retning. Jeg har bygget en CNC, og her i Påsken har den produceret spåner for første gang. Jeg tror på at de to teknologier begge har sin berettigelse og med kombinationen vil man kunne bygge meget godt udstyr. Største skæreflade er 500x700mm og frihøjden er ca. 70 mm. Min tanke er at CNC’en skal bruges til at skære i plader af Acryl, Aluminium, træ etc.

Programmellet er LinuxCNC.

På billedet er jeg ved at lave et skærebræt. Et sted skal man jo starte.

God påske Alan

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Thomas, Bornholm

mortenb
        Deltager
          • Super Giant

Hej Allan. Jeg har med dyb beundring set hvordan du har bygget dit obs. Super inspiration ! Det bliver spændende når du får lidt mere gang i billederne !

CNC .. pas på, jeg har på mistanken du hurtigt kan få lidt lønarbejde i gang med diverse holdere og beslag til astro folket !

LOL

MortenB2015-04-05 23:55:53

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Godt gået, Alan!

Har iøvrigt fået monteret tubusringe, men spejlcellen bøvler lidt. Jeg tror vi skal have kigget på designet, men det gik jo også lidt hurtigt.

Har du nogle bestemte projekter i tankerne med CNC maskinen?

mvh
            Jens

alan
            Deltager
              • Super Giant

Hej Jens og andre.

Behovet, hvis der er tale om et behov, udspringer fra de 3d-printerer jeg har bygget. Jeg kunne godt tænke mig at bore/skærer præcist i akryl og aluminium i stedet for at bruge en stiksav. Men skulle der om 5-6 år stå sådan et teleskop i mit observatorium, så gjorde det da ikke noget.

Jeg er meget fascineret af den konstruktion og lysgang, det giver godt nok nogle problemer med feltrotationen men det har andre jo løst.

Men det projekt ligger ud i fremtiden.

@Jens Mht spejlcellen så kom med dine ideer, og så printer jeg en ny.

Mvh Alan

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Tillykke med “First-cut”, jeg er imponeret over din flid og dit gå på mod.

Som du ved er der mange tanker om projekter, og jeg tror at skæring i alu, jern og messing hurtigt vil blive et krav i din lille DIY biks.

Igen et stort tillykke.

apollo.72
                Deltager
                  • Giant

Flot arbejde . Sig til når biksen er åben for kunder og er klar til skære alu

Mvh Martin.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Godt at den er kommet i funktion, så har du haft travlt siden jeg kikkede forbi sidst.

Jeg kikker over en dag med tegninger til et observatorie du kan printe/fræse

/Rudi B. Rasmussen

alan
                    Deltager
                      • Super Giant

Tak for lykønskningerne.

Hvis jeg skal bygge noget der skal kunne skærer i jern etc, så skal der køling på. Det er heller ikke utænkelig at der kommer det på en af de næste versioner, men så skal Mdf-pladerne udskiftes med en konstruktion i aluminium eller jern.

Alan

bwinkler
                      Deltager
                        • Nova

Hej Allan

Tillykke med det store projekt, det er der ikke så mange der kan klare

Bliver du også i stand til at fabrikere adaptere med diverse astro-gevind??

alan
                        Deltager
                          • Super Giant

Astro gevind er somregel fin-gevind, jeg har lavet lidt til mig selv, på min drejebænk, men noget precisions instrument kan man desværre ikke kalde den.

mh Alan

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Alan.

Jeg prøver at lave nogle skitser på en mark-II af spejlcellen. Det største problem er finjusteringen, tryk-træk systemet Det var tanken at “tryk” skulle være fjedre, men det går ikke. Så det må blive to sæt skruer istedet.

Der skal nok også noget mere materiale på, ud imod tubus.

Jeg laver en skitse, og lægger den til tråden om HQLC teleskopet.

mvh
                            Jens

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'CNC' er lukket for nye svar.