CLS Filter

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? CLS Filter

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Harald. This post has been viewed 116 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Harald
    Deltager
      • Moon

Heisann,

Bor i et område med mye lysforurensning.

Spørsmålet er som følger:

Vil et CLS filter kunne hjelpe på dette ? Og vil det ha noen effekt på Aurora Borealis?

Legger ved et bilde som er tatt nylig.

Canon EOS 7D, 17-40 f/4, 30 sekunder

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Harald.

Et CLS filter kan lidt opfattes som et lysforureningsfilter som kun lader lys passere fra farvespektret der hvor Ha og OIII ligger. Alt andet lys lukkes ude. Det er super velegnet til f.eks. planetariske nebulaer (M27, M57 osv.). CLS filtre kan også med fordel bruges til andre objekter, men f.eks. en galakse udsender lys i næsten hele spektret, og derfor vil du skulle eksponere længere. Til gengæld er det ret effektivt til at lukke lysforurening af.

Vær også opmærksom på at dit kamera skal være uden IR filtret (moddet). Ellers lukker du også Ha ude, og så vil du kun eksponere OIII. Det kan selvfølgeligt også være meget sjovt DSLR har bedst opløsning og følsomhed i det grønne område, så på sin vis giver det mening.

Mht. nordlys vil jeg ikke anbefale CLS filter, men hey!, det går da også fint med at fotografere nordlys uden. Flot billede

Vh

Morten

Harald
        Deltager
          • Moon

Hei Morten,

Tusen takk for et lærerikt svar.

Var inne på sidene til Astronomik og leste litt i databladet. Ettersom jeg skjønner vil jo det filteret holde tilbake de fargene som er i Nordlyset.

Jeg har forøvrig et Canon EOS 60Da….

Igjen, tusen takk for svar

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'CLS Filter' er lukket for nye svar.