Clear skies

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af johnni. This post has been viewed 235 timesgade. This post has been viewed 235 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

johnni.gade
      • Giant

Hej! 🙂

Mig og et par kammerater var lige ude og fik så øje på et par stjerner. Vi undrede os lidt over hvorfor man egentligt ikke altid kan se det samme antal stjerner? Fordi der var ingen skyer eller noget, så hvorfor var der ikke stjerner overalt på himmelen?

Mvh. Johnni

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Lige nr er der et tyndt lag, så jeg har droppet astro i aften, men grunden til at man ikek kan se stjerner over alt ved keg ikke, måske noget med at jo længere ud/ned man ser, jo mere atsmofære skal man igennem, måske…

mhansen
        Deltager
          • Nova

Selvfølgelig afhænger antallet af stjerner af, hvor meget lysets skal igennem. Men den øvre atmosfære er ikke så tyk, at lyset fra stjerner ikke kan skinne igennem. Svaret kan findes 2 steder, som jeg ser det.

1: Den anden faktor er jo den nedre atmosfære, den vi befinder os i. For jo mere støv og fugt der er i luften, jo mere skal lyset igennem for at nå vores øjne. Fugtlaget (som er jo bitte små dråber vand) spreder lyset og reflekterer det rundt i alle retninger. Derfor vil vi i en dag som i dag, som regel kun se de klareste stjerner.

2: Men den største synder er uden tvivl månen. Månen sørger nemlig ikke kun for at lyse himlen godt op, men på en dag som i dag, hvor der er godt med fugt i luften, vil lyset spredes ud på en sådan måde at hele himlen nærmest lyser op.

Dette medfører at vores øjne, som jo ellers mørketilpasser sig, aldrig rigtig når til dette stadie. Plus det, at når hele himlen lyser op, så vil dette lys så og sige overdøve lysets fra de svagere stjerner. Lidt ligsom at man sjældent vil se stjerner i nærheden af en fuldmåne. Dette skyldes ikke at stjernerne ikke er der, men at lyset fra stjernerne bliver overdøvet af månens lys og derfor ikke kan ses af vores øjne.

Men du kender jo allerede dette fænomen. Vi kan jo heller ikke se stjerner om dagen. Stjernerne er der jo stadig, men de overdøves af det massive lys der kommer fra vores atmosfæres brydning af sollyset.

Håber dette kan give et lille svar.

johnni.gade
            • Giant

Rigtig godt svar Michael 🙂 Giver god mening synes jeg! Det var også noget i retning af fugt i luften jeg var henne imod. På varme sommerdage, vil der vel også være meget fugt/tåge når den varme jord bliver afkølet om natten?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Clear skies' er lukket for nye svar.