Chipfilter til DSLR

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Chipfilter til DSLR

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af alfi. This post has been viewed 127 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har et ældre Canon 20D, oplagt til konvertering til astrobrug.
      Spørgsmålet er om jeg skal få monteret et Baader ACF filter, eller bare få fjernet det originale filter ?
      Kan man overhovedet køre med kameraet uden filter foran chippen?

Dét jeg tænker på er at Baader ACF filteret skærer alt over ca 700 nm,
      hvis kameraet kan fungere helt uden filter foran chippen, så kan det bruges med Astronomik ProPlanet 742 clipfilter, altså et IR filter der passerer bølgelængder over 742 nm.(til planeter f.eks.)
      Det kan også bruges med et CLS-CCD clipfilter, der skærer fra over 700 nm (som det indbyggede Baader ACF) altså til traditionelt astrofoto af H-a områder.
      Clipfilteret kan nemt på- og afmonteres ved objektivfatningen.
      http://www.astronomik.com/en/eos_clip-filters.html

Med ProPlanet 742 kan man også tage infrarøde landskabsfotos.

ALTSÅ KAN MAN BARE FJERNE DET ORIGINALE FILTER, ELLER SKAL DER MONTERES NOGET ISTEDET ?

Nogen der har viden eller erfaringer ?

Jesper G.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Du kan sagtens nøjes med at fjerne filtret, men autofokus vil sikkert ikke virke ordentligt bagefter. Hvis du kun skal bruge kameraet til astrofoto betyder det jo ikke noget.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Tak for svar Jesper.

Hvis det skal bruges til landskabs infrarøde optagelser, så kan man vel bruge manuel fokusering som i gamle dage.
          Det kunne bare være fedt at have muligheden for dét også Smile og selvfølgelig >742 nm astro

Jesper G.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Hej JEsper

Det vil virke fint bare at fjerne filtret idet der er frontglas på sensoren – men autofkus ryger naturligvis.

Alternativ kan du isætte et stykke klart glas af samme tykkelse og brydningsindex – og så justere autofokusen en smule hvis det ikke passer helt.

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Tak for svaret Frank.

Autofokus er ligegyldigt, det bruges alligevel ikke på astro, og til landskabs IR foto kan der vel fokuseres manuelt.

Bare det virker med at fjerne originalfilteret, så er jeg glad.
              Clipfiltrene fra Astronomik er vældigt interessante:

Jesper G.

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Jeg har et sådant clip-filter, som jeg har sat på et moddet Canon350, det virker,så kameraet optager i normale farver igen!!

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Tak for svaret Mogens.
                  Har du blot fjernet originalfilteret, eller er det udskiftet med et Baader ?

Jesper G.

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Jesper

Jeg fjernede med megen besvær originalfilteret og udskiftede det med et Baader-filter.-Clip-filtret passer faktisk ikke 350D, men jeg har sat det udenpå, hvilket virker lige så godt.

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Clipfiltrene burde passe, også til 350D, hvis det altså sættes der hvor det hører hjemme:
                      Wink

JesperG2009-10-01 19:46:43

Jesper G.

jonas.c
                      Deltager
                        • Super Giant

Bra diskussion! Vi är några i föreningen som diskuterar inköp av varsit clip-in-filter. Jag är inne på CLS-CCD-varianten eftersom jag kör en Baadermodifierad 350D.

Nu “kör” jag två olika sorters 48 mm DeepSky-filter men clip-in bör vara mycket smidigare. Speciellt om man vill använda olika sorters optik.

Några kommentarer på mitt personliga val? Positiva och negativa!

Hälsar

Jonas

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Jesper

Som Gerd Neuman svarer:No. Unfortunately the Clip-Filter System does not function with the EF-S series lenses. The EF-S series lenses extend further into the camera so that it is not possible to fit a filter between the lens and the camera.

Det er sådan en EF-S linse som jeg har der fulgte med kameraet man ikke kan benytte når clipfiltret sidder i.

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Mogens, det er korrekt at EF-s objektiver ikke er kompatible med clipfiltre, men nu var det EOS 350D der var tale om, og det er kompatibelt med clipfiltre.

Jesper G.

alfi
                              • Main Sequence

hei
                              jeg fant denne siden som tilbyr modding, om noen er interessert i det, fine priser.
                              http://www.astronomiser.co.uk/eosmod.htm

alfi

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Chipfilter til DSLR' er lukket for nye svar.