chip og køling

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR chip og køling

• Dette emne har 19 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 337 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Hvis man har en kjeller eller en kald garasje, er vel det det (nest) beste stedet å oppbevare teleskop og CCD-kamera? Det beste er antagelig et temperaturregulert rom, eller litt oppvarmet observatorium.

Mvh,
      Bjørn

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Min Atik kan ikke styres, så det skal nok være meget extremt for at man kan være så uheldigt.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Artemissen er ca. 15 minutter om at køle til 25 under, så jeg tror også nedkølingen er reguleret.

Jeg tror ikke det er nødvendigt at opbevare et CCD kamera køligt. Frank skriver jo at det er drift ved høj temperatur der er problematisk. Teleskoper obpevares bedst så tørt som muligt og det samme gælder nok for kameraer.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Oki, troede faktisk den var klar på 3 minutter…..

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Eksemplet Lars viser er vist et godt eksempel på overdimensioneret
              køling. en 40x40mm (vel omkring 40W) peltier til en chip der er 6x6mm
              og afgiver 0.5W – det skal gå galt specielt hvis oversiden af chippen
              er udsat for meget varm luft. Bedste er et lille lukket rum så der ikke
              skal ske varmestrøm gennem chippen – sådan er de fleste kølede kameraer
              heldigvis bygget.

De eksperimenter jeg har lavet med peltierkøling er heldigvis gået godt endnu – men jeg smækker heller ikke fud power på.

Jeg tror at de fleste kameraer med køling er veldimensionerede og hvis man følger producentens anvisninger sker der ikke noget.

Det er ikke nødvendigt at opbevare kameraet koldt – men selvfølgelig en
              fordel at have det ude i kulden et stykke tid inden det tændes.

FrankLarsen2009-03-20 09:51:05

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'chip og køling' er lukket for nye svar.