› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › chip og køling
- Dette emne har 19 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 336 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. marts 2009 kl. 15:57 #13195
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Jeg har læst, at chippen i kameraet kan tage skade af at blive varmet for hurtigt op efter nedkøling. Har i en bestemt procedure i følger, når chippen er kølet til f.eks. -30 grader og i slutter nattens obs?
Hilsen Mogens B.
19. marts 2009 kl. 16:11 #13196
rigoDeltager- Super Nova
Jeg slukker bare for hele pivtøjet, ikke noget med at varme noget op
19. marts 2009 kl. 16:17 #13197
Rigo, selvom du bare slukker sker der jo en relativ hurtig opvarmning hvis du har kølet chippen: Fra f.eks. -30/-40 grader til ca. 5 grader når dit setup står uopvarmet i dit obs.- og endnu mere, når jeg bærer skidtet ind i huset: fra -30 grader til ca. 20 grader!
Hilsen Mogens B.
19. marts 2009 kl. 16:19 #13198
jesperDeltager- Neutron star
Det er ikke så sandsynligt men chippen kan knække hvis den bliver varmet for hurtigt op, som hvis man bare slukker. Maxim har en warm-up funktion der skruer langsømt ned for kølingen. Der er sikkert noget tilsvarende i andre programmer.
19. marts 2009 kl. 16:23 #13199
rigoDeltager- Super Nova
Det er rigtig, mennnnn alt det metal der er koldt m.m. så tror jeg nu ikke der sker noget,,,, så hurtige bliver det nu ikke varmet op igen,,, Der jo ikke lige frem nogen WARNING SIGN nogen steder i min manuale, eller på sat cam m.m. Så jeg tror ikke det er noget problem. Har i hørt om nogen knækket chip et sted før ???
19. marts 2009 kl. 16:28 #13201
Noget må det betyde- ellers havde Maxim vel ikke en warm up funtion? Jeg kan dog ikke finde en tilsvarende funktion i CCDSoft.
Hilsen Mogens B.
19. marts 2009 kl. 16:34 #13202
rigoDeltager- Super Nova
nu kan alle jo ikke gå ned til minus 30. Min kan gå ned 15 ned under det som er ude for. For dem der kan køle så meget som minus 30, kan det da godt være det er “farlige”
19. marts 2009 kl. 16:45 #13204
Frank LarsenModerator- Super Nova
Problemet der _kan_ opstå er hvis temperaturdifferencen over peltier
elementet er for stor når der slukkes og kølefinnen har for stor masse
(stor varmekapacitet).Så vil peltier elementet (som er en god varmeleder) lynhurtigt udligne
temperaturforskellen (der kan være op mod 60grader hvis det kun er små
effekter der skal fjernes) og så kan CCD sensoren varmes for hurtigt og
dermed ujævnt op. Det der typisk sker er at frontglasset revner eller
falder af.Selve Peltierelementet kan også skades.
Men er systemet veldesignet vil der ikke være så store differencer med
mindre det er doublestage kølere – de vil være lidt mere udsatte tror
jeg.Der hvor problemet er størst er iøvrigt IKKE ved opvarmning som kun
sker ved simpel varmeledning – det er ved nedkølingen de fleste skader
sker – det er jo aktiv nedkøling og sker meget hurtigere hvis ikke der
er styring af det. Jo mere overdimensioneret kølingen er jo være er det.AstroQcams nyere kameraer kommer med styret nedkøling og jeg mener også
SXV kameraerne gradvist sætter kølingen til selvom der ikke er
setpunktsstyring.Warmup funktionen er nu ikke nødvendigvis til at passe på kameraet –
det kan ligeså vel bruges til at bekæmpe is på CCD chippen. Er der
først kommet is på et nedkølet kamera kan det være svært at komme af
med. CCD’en skal faktisk varmes op så isen smelter og dernæst fordamper.Det afhænger selvfølgelig af kameraet om kølingsstrømmen kan vendes. (Peltierelementer virker begge veje)
19. marts 2009 kl. 16:47 #13205
jesperDeltager- Neutron star
Jo lavere temperatur og jo større chip, jo “farligere” er det. Steve Chambers advarer imod at springe opvarmningen over i manualen til mit 24x36mm Artemis kamera, selvom han siger det er usandsynligt at chippen knækker.
En anden ting er så om gentagen stress af silicium chippen ved hurtig opvarmning ikke kan forkorte dens levetid. Vi ved jo at den ændrer karakter hen ad vejen hvad hotpixels og mørkestrøm angår.19. marts 2009 kl. 16:55 #13207
rigoDeltager- Super Nova
FrankLarsen wrote:
Der hvor problemet er størst er iøvrigt IKKE ved opvarmning som kun sker ved simpel varmeledning – det er ved nedkølingen de fleste skader sker – det er jo aktiv nedkøling og sker meget hurtigere hvis ikke der er styring af det. Jo mere overdimensioneret kølingen er jo være er det.
Se, det kunne jeg beder forstå var et problem for nogen cams… Her gør jeg i forvejen at tilslutte 12v (alle kabler) , og så køre blæseren, og her bliver huset ret koldt, ca. 5-10min. efter når jeg jeg er klar, tænder jeg for selve cam(med køle ON)… Men når jeg pakker sammen, så slukker jeg godt nok hele pivtøjet på en gang stor set, der gider jeg ikke vente på så meget, der vil man ind og soveTror ikke der noget problem i det19. marts 2009 kl. 16:58 #13208
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jesper wrote:
En anden ting er så om gentagen stress af silicium
chippen ved hurtig opvarmning ikke kan forkorte dens levetid. Vi ved jo
at den ændrer karakter hen ad vejen hvad hotpixels og mørkestrøm angår.Rent elektrisk mener jeg at CCD sensorer burde være ret stabile overfor gentagen temperatur variation.
Det er mere drift ved forhøjede temperaturer der er dræbere.
Det at de somregel er kølet godt ned forlænger levetiden ganske gevaldigt og holder dem stabile i performance.
Perfomance ændres som følge af ældning – silicium er stabilt, men så stabilt er det heller ikke.
Det værste er dog farvesensorer som bruges til dagslys i kameraer uden
lukker – der falmer farvefiltrene med tiden. (så læg ikke jeres
farvekamera i vindueskarmen for at blive tørret i solen)Det er mekanisk stabilitet som er det der skal bekymre – jeg er helt
enig i betragting i at store chips er mere udsatte da der kan opstå
ekstremt store spændinger i keramikken og selve substratet samt front
glasset.Igen er det forskelle i rumudvidelse med tempraturen som er mekanismen.
en af de ting der kan ske er at sensoren “flækker” ved benene så den er
åben overfor fugt som kan trænge ind og som følgevirkning ændre de
elektriske specifikationer og endog medføre fatal fejlfunktion.Noget der af og til også ses hvis komponenter bliver loddet ved for høj
temperaur, for længe og for tæt på komponenten. – fejlene vil første
vise sig hendad vejen uger/år.FrankLarsen 2009-03-19 16:01:09 19. marts 2009 kl. 17:08 #13209
nightskyDeltager- Neutron star
Her er en chip som ikke kunne klare hurtigt op/ned temp.
19. marts 2009 kl. 17:10 #13210
rigoDeltager- Super Nova
Har man en lidt mere uddybende historie Lars omkring det der er sket
19. marts 2009 kl. 17:12 #13211
Uha, jeg har altid sat fuld knald på nedkøling fra start. Håber så ikke, at chippen har taget skade. Anbefalingen er så, at såvel nedkøling som opvarmningen styres stille og roligt i flere tempi?
Hilsen Mogens B.
19. marts 2009 kl. 17:23 #13212
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Rigo
Jeg tror såmænd det er sket ved eksperimenter med Peltier køling. Bare for at se hvor hurtigt man kan tillade sig at ændre temp.
Jeg har ingen anbefalinger, har ingen forstand på CCD’er
Så vidt jeg forstår er der ingen CCD chips overhovedet, der egnet til hurtig nedkøling/opvarming. Så er næste problem vel at finde ud af hvad hurtig er???
Nightsky 2009-03-19 16:27:55 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'chip og køling' er lukket for nye svar.