CGEM…

• Dette emne har 41 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af rigo. This post has been viewed 1647 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

EQ6 eller over….

bobo
        • Giant

Rolig nu, mere vil ha mere. Holm, det er et ganske udemærket begynder teleskop vi har fået købt, og til rimelige penge endda. Big%20smile Tænk på de stakler der må nøjes med noget LIDL skrammel, ala etx70 LOL

Det med PEC er jo kun relevant hvis der er til lange deep-sky eksponeringer, alm kiggeri og planet foto kan den sagtens klare.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

CG5 kan også klare deepsky unguided, det har Tommy gjort.

Anonym
            • Nova

Jesper wrote: Der kunne man så tage hul på en gammel diskussion: Skal man bruge PEC og autoguiding samtidig? Jeg mener jo at det ofte er en dårlig ide, medmindre der er tale om en high-end montering som AP. Det er to uafhængige og uintelligente systemer der forsøger at gøre det samme, uden at kende til hinandens eksistens. Det kan give problemer. Flere af det store kanoner som Ron Wodaski og Rod Mollise mener det samme.

Hov, du glemte den største kanon… Jeg mener det samme Thumbs%20Up

Søren

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Hva’ med at køre en PEC før den endelige foto-autoguiden. På mit “system” kan jeg ikke se at det skulle ødelægge noget med en PEC, har gjort det nogen gange, og grafen på Guidemaster viser ok, men kan helle ikke se om det hjælper rigtig noget. sååå det koster ikke noget. Finn har hvis haft problemer med at den ville starte autoguiden, før en PEC, men måske det var tilfældigt http://www.rigorigo.dk2008-10-03 23:02:47

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Undskyld forglemmelsen Søren. Det skal ikke gentage sig LOL

Jesper

bobo
                  • Giant

Ja mener da nok at Tommy’s billeder har rundeStar

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Bobo han autoguider også nu, men med mellemrum kommer han med nogle gode unguided nogle.

Jesper – Min CGE bruger jeg begge dele på, PEC og Autoguide. Det gør at hvis jeg for sat rimeligt op, kan jeg lige lave test billeder af et par min unden guide. Men skal de være helt oki, så klarer AO’en resten.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Nemlig, kan kort tillægge at den CG5 jeg havde i de første 3 uger kørte unguidet 120 sek
                      expo, men en meget lille udtrækning af stjernerne, og det var med en brændvidde på ca 750mm F5.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Ja PEC alene burde kunne give mulighed for nogle minutters eksponering hvis træningen er god og ved normal brændvidde. Autoguide alene burde i princippet give mulighed for ubrgrænset eksponeringstid, eller så længe som polalignmenten tillader.

Jeg ville ikke bruge dem samtidig på ikke-high-end montering, men det er jo bare min mening Wink. AO’en er noget andet. Den tror jeg ikke kan ødelægge noget.

Jesper

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Nej AO er bare guide… Ganske vist guide der næsten kan stoppe seeing, men ikke desto mindre guide. Husk at man under brug af AO også bruger ST7 porten.

Men jeg ville nu ønske at min CG5 havde PEC, da den så måske ville kunne slippe af med den store “hump” som autoguideren ikke kan klare alene.

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

ST7 porten?

Nå men jeg skulle måske prøve at give et eksempel på hvorfor jeg mener det kan være et problem at bruge PEC og autoguide samtidig.

Billige monteringer har jo ofte nogle meget hurtige fejl, hvor de dyre har en blød fejlkurve. Hvis man laver en PEC på de hurtige spidser, manuelt eller med kamera, er det tit svært at undgå at korrektionen er lidt forsinket fordi fejlen er så hurtig. Det betyder at autoguideren nogen gange kan nå at se fejlen inden den bliver rettet af PEC. Der kan så opstå en situation hvor der overkrrigeres, eller hvor korrektionerne ophæver hinanden.

Dyre monteringer som AP har en meget mere blød kurve, og en PEC der ikke efterlader spidser og har derfor ikke problemet. På den anden side burde autoguideren altid kunne klare det hele på dyre monteringer. Fabriksprogrammeret PEC på en AP er nok mest for at man kan køre helt uden guiding.

Jesper

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

Man kunne jo også tænke sådan: Køre en PEC først og autoguiden har ikke halt så meget at lave Big%20smile

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Jo men så enkelt mener jeg ikke det er i virkelighedens verden. Din PEC afspilles jo når monteringen tracker. Det vil sige den hele tiden korrigerer motorerne. Det samme gør autoguideren. Det kan give de potentielle problemer jeg beskrev ovenfor. Jeg siger ikke at det altid vil gøre det, men at det kan gøre det. Og hvis dit autoguide setup fungerer ordentligt er det ligesom at gå med livrem og seler.

Men pyt med det. Jeg er jo ikke ude på at fortælle nogen hvad de skal gøre, det er bare min mening om det.

Jesper

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Men er der nogen der ved om autoguide(AG) ligger uden på PEC, hvis PEC routinen kører autonom, kunne det være at AG skal arbejde mindre, AG arbejder jo kun hvis der er nødvending, og på en 3 parts oplysninger, nemlig guidestjernen.
                                  PS, bare nogen ideer, har aldrig prøver PEC endnu, sååååEmbarrassed

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'CGEM…' er lukket for nye svar.