› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › CGEM…
- Dette emne har 41 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af rigo. This post has been viewed 1646 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. oktober 2008 kl. 15:29 #1700
mstauningDeltager- Black Hole
Gad vide hvad sådan en svend kommer til at koste i DK?
2. oktober 2008 kl. 20:47 #1723
holmDeltager- Super Giant
Ja, den ser fed ud..!
– og selvfølgelig derfor at man har kørt udsalg på bl.a. CG5 monteringen hen over sommeren..
Havde det på fornemmeren da jeg købte min C8-SGT’er2. oktober 2008 kl. 22:25 #1745
Hmm hvis den ender i et prisleje omkring Atlas/EG6 så kunne det være et naturligt trin op for mig fra CG5….
2. oktober 2008 kl. 22:36 #1749
bobo- Giant
Mon vi kan få opdateret sw så den kan køre det der All-star?
Ellers er der da ikke den stor forskel, lige bortset fra pec.3. oktober 2008 kl. 00:29 #1754
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Er det ikke bare en down-scalet CGE ?
Den kan kun bære en C11.
Jeg vil gætte på, at det er en CG5 opdateret med software features fra CGE’en.
De skriver intet om den PE, så den er nok ikke værd at snakke om
Den skal nok konkurrere med EQ6’eren….Jeg er nu glad for min Gemini
3. oktober 2008 kl. 08:13 #1760
Jo og nej, det er en downscaled CGE… Men med bedre justering af ALT/AZM. CGE bruger jo en unbraco, men her har du store “håndtag”. Jeg er også sikker på at det er et modstykke til EQ6, da den skal udfylde det tomrum de har mellem CG5 og CGE.
Men da CG5 er bygget lidt ringe, hvis man er typen der gerne vil kunne gøre noget selv, så sker der nemt noget med den. Da CGEM skulle være bygget mere ala CGE/EQ6 må den alt andet være de penge bedre.All-star – Det er da lige meget, men PEC kunne være godt.Der er mange andre forskelle, de motore der sidder i skulle være meget bedre. Gear er noget helt helt andet, samt du er ovre de ujævnheder der fremkommer som følge af designet af kobling.3. oktober 2008 kl. 11:08 #1777
Michael, siger du CG5’eren er ringe..??
Er nok klar over at det måske ikke super kvali, eftersom man kan få monteringer til laaangt større beløb, men hvad er den helt store forskel..??
3. oktober 2008 kl. 11:29 #1778
Jeg siger den er ringe bygget… Ikke at den er ringe, jeg var jo ganske glad for min til jeg prøvde på at lave det slop der var på DEC.
Tænk på min, den havde et ødelagt gevind i bunden af DEC.
Der er en der har en hvor de skruehuller som skal holde worm på plads, er brækket af… Da væggen i godset kun er 0,8mm tyk. Og da det er støbe alu, kan det ikke tåle en særlig stor belastning. Hvilket vil sige at nogle af dem kommer fra fabrikken af, istykker..Det sker jo med billige monteringer, da de jo skal hente pengende et eller andet sted.MStauning 2008-10-03 11:30:41 3. oktober 2008 kl. 12:41 #1781
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Generelt var det vel på tide at Celestron kommer med en ny ”mellemklasse” montering, som ikke bare bygger videre på noget gammelt – som det er tilfældet med CG5-GT monteringen.Det ser ud til at Celestron har taget sig sammen, og satset på noget mere gennemført og solidt, ser det ud til fra billedet. (Håber ikke de skuffer).
Der er også nogle brugbare nyheder i forhold til CG5-GT montering:
Ny procedure til justering af polaksen:CGEM has a new innovative Polar alignment procedure called All-Star. All-Star allows users to choose any bright star, while the software calculates and assists with polar alignment.PEC: Manglede på CG5-GT montering:Another great feature of the CGEM, sure to please astroimagers, is the Permanent Periodic Error Correction (PEC) which will allow users to train out the worm gears periodic errors, while the mount retains the PEC recordings.Større spillerum / mere plads nær centralmeridianen.
CG5-GT monteringen kan ikke køre så langt forbi centralmeridianen før motorhusene støder sammen:For objects near the Meridian (imaginary line passing from North to South), the CGEM will track well past the Meridian for uninterrupted imaging through the most ideal part of the sky.Alt i alt spændende, men vi skal lige vide mere om den, se nogle tests og se hvad den kommer til at koste.Jeg har sat den på min forside, så den er mere direkte at se.MvhMogensAstro OpticsASTRO OPTICS 2008-10-03 12:44:05
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.3. oktober 2008 kl. 14:48 #1783
Mogens; Forklar lige hvad PEC er – kan godt læse hvad det står for, men hvad gør det..??.Er det kun når gearet kommer ud i yderposition.?..
3. oktober 2008 kl. 15:07 #1784
PEC. Periodisk Error Correction.
Hvis du nu sætter din montering perfekt op, også lader den tage et unguidet billede i den tid det tager wormgearet at komme en helomgang rundt, så har du en aflangstjerne!Da gear er meget dyre og næsten umulige at lave perfekte runde.Det giver en sinus kurve, da den vil “hoppe” op ad bakke, eller “falde” ned af bakke. Her fra min CGE:Takkerne er gearkassen i min motor og kan kun guides væk. Men Signuskruven er PE, som PEC delen så kan lære, og derved køre lidt langsommere når den hopper op, eller køre hurtigere når den falder ned. Derved kan man komme op på lange uguidet billeder.Her en PE kurve med PEC slået til på en LXD-75:Håber det hjælper.MStauning 2008-10-03 15:12:39 3. oktober 2008 kl. 15:32 #1786
Det må jeg sige – det var sgu fedt lige at få klarlagt..!
Og det kan jeg så forstå, at det har CG5’eren ikke, right..??
Men er det korrekt forstået at en autoguider kan “løse” problemet…??
3. oktober 2008 kl. 16:32 #1788
CG5 har ikke PEC, det har LXD75 – men den kan ikke huske det fra gang til gang, med mindre man parkere de – som så ikke har ST-7 port (autoguide port).
En autoguider skulle kunne løse problemmet, men problemmet kan være så stort at den ikke kan. Men det er jo også bedst hvis ens autoguider ikke skal arbejde så meget…3. oktober 2008 kl. 16:50 #1790
jesperDeltager- Neutron star
Der kunne man så tage hul på en gammel diskussion: Skal man bruge PEC og autoguiding samtidig? Jeg mener jo at det ofte er en dårlig ide, medmindre der er tale om en high-end montering som AP. Det er to uafhængige og uintelligente systemer der forsøger at gøre det samme, uden at kende til hinandens eksistens. Det kan give problemer. Flere af det store kanoner som Ron Wodaski og Rod Mollise mener det samme.
Men uanset hvad man mener om det så vil jeg lige gøre opmærksom på Rod’s fine CN artikel om autoguiding. Den er god at blive klog af og morsomt er det som altid når uncle Rod folder sig ud: http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1859Jesper3. oktober 2008 kl. 16:50 #1791
Er der nogen som har et bud på, hvilken pris skal man op i for at have en montering som er “mærkbart bedre” end CG5’eren..??
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'CGEM…' er lukket for nye svar.