› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › CGE og PEC.
- Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 369 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. januar 2009 kl. 13:41 #7243
mstauningDeltager- Black Hole
Så fik jeg endelig leget mere med min PEC på CGE’en.
Først den samlet rå PE, som er snittet over 9 wormperioder:5,18 buesekunder fra top til bund, ikke helt ringe (skal dog lige huske den RMS på ,37) Ergo min rå PE ligger mellem 6,55 og 3,81.Men hvor meget af det kan så trimmes væk med PEC?Jo nu er det jo sådan at gearne på CGE’s motor støjer, og det kan PEC ikke klare. Men hvor meget er det? Det må jo kunne udmåles.Denne kurve viser PE støj fra gearet, og RMS fejlen. Man kan så enten fratrække RMS, eller bare måle på et par toppe/bunde.Jeg kommer frem til en PE støj fra gearet på 0,51″. Det er PE som PEC aldrig vil kunne rette på, ikke meget men dog nok til ikke at kunne køre unguidet uden af få aflange stjerner.Så hvis vi nu kikker lidt på hvad PEC kunne:En rest PE på 1,12″ med en RMS på 0,23″. Ergo ligger rest PE’en på mellem 0,89″ og 1,35″.Vi ved fra før at Gearet står for ca 0,5″ af den rest PE der er, så derfor må PE på min CGE kunne forbedres med mellem 0,39 og 0,62″.Ikke helt ringe for en times arbejde8. januar 2009 kl. 18:24 #7281
Anonym- Nova
Flot!
Skal det hele gøres om næste gang du sætter op (som med LXD75), eller husker den orm-positionen?
Søren
8. januar 2009 kl. 18:45 #7285
helgeDeltager- Giant
Imponerende udgave, du der har fået. Er spændt på, om min CGE kan levere lignende resultater.
Har du gjort noget hardwaremæssigt for at få din PE så lav?MvhHelge8. januar 2009 kl. 19:02 #7288
mstauningDeltager- Black Hole
Søren – Den husker det, og virker nu fint nok forholdsvis længe. Tror det var sidste vinter jeg gjorde noget ved den sidst, og det var først nu den trængte igen. Håndkontrol fimware update gjorde at jeg bare kunne lægge den gamle ind igen, også lige teste om den virkede.. Var ikke helt tilfreds, så startede forfra.
Helge – Som sagt er jeg ikke helt glad, før det gearkasse støj er væk. Og det eneste jeg har gjordt er at justere RA-worm mod RA-akselen. Der er ikke blevet pudset, eller nusset på andre måder endnu. Tror nu heller ikke jeg ville få noget ud af at pudse den, men nusse måske. Det planlagte nusseri omfatter ombygning af gearkassen!Så hvad er der gjordt, og hvor slemt har det været…Det var så slemt til at starte med at der ikke var noget PE !!!! PE betyder jo Periodisk Error, og der var absolut ikke noget periodisk over mit. Det var ud over det hele, og lidt til. Men fandt hurtigt ud af, at det bare var en af boltene der holder RA motoren ind mod akslen der var gået løs – Sikkert under transporten fra USA via Tyskland til Danmark. Hvilket betyder PostDK har haft fingere i den 🙁Her bare et forsøg på at måle PE’en…Men den kom på plads, og blev så målt ud til dette:Men det har også hjulpet lidt at jeg har skiftet fedtet i gearet, som du kan se er gearstøjen højere her.8. januar 2009 kl. 19:07 #7290
mstauningDeltager- Black Hole
Nåja skal vi så lige tage en svingom de gamle:Her LX-200 før PEC.Har desværre aldrig gemt et screenshoot af dens efter PEC.Og LXD-75 før:Samt efter ombygning og PEC:Fik aldrig målt min ETX…Og mangler så at måle min CG5.8. januar 2009 kl. 19:29 #7296
Anonym- Nova
Solgte du din LXD75 eller bixer du stadig med den? Fandt du nogenside en god måde at beholde PE kurver på, så de ikke skal optages hver gang?
Søren
8. januar 2009 kl. 20:56 #7305
mortenbDeltager- Super Giant
Iflg. denne her er der tilsyneladende ikke en “driver” til en LXD75.
Så hvordan fik du DET til at virke ? Data ser jo pludselig imponerende ud !Hvad ombyggede du i LXD’en ?MortenB 2009-01-08 20:02:25 9. januar 2009 kl. 00:33 #7326
mstauningDeltager- Black Hole
Søren – Jeg solgte den, og det skulle være muligt på en af to måder:
Parkere den hvergang, og ikke låse den op.Eller oploade via MyScope og synce.Morten – Via autoguideport, Meade lavede engang et autoguideport modul til LX-90 som også passede på LXD. Men de laver det ikke mere, desværre. Men når man bruger Autoguide play, så kræver det mere end bare lige et par timer. Da det er trail and error. Da man skal finde det helt rigtige offset. Fik den der ned, og var virkelig glad.. Faldt så over strømmen og PUFF væk var det.Mobygningen bestod af: Polering af akseler og worm, skifte fedt også lave motordrevet om fra gear til bælte.9. januar 2009 kl. 00:45 #7328
mortenbDeltager- Super Giant
ja, autoguidingen er jo et problem. Tak.
9. januar 2009 kl. 09:09 #7332
mstauningDeltager- Black Hole
Morten – Vil lige sige at uden PemPro, fik jeg den aldrig under 20″. Med PemPro første gang var jeg omkring 18″, efter et gemmenløb mere 12″ og et til 8″. De sidste var så playback, optage, forskyde, playback, optage, forskyde… Lige til den begyndte at vende igen, så afspilede jeg bare den der gav det bedste igen, og optog så en til for at tjekke efter… Fintrim af den, playback og optage igen for at tjekke. Brugte 3 nætter på det. En god beskæfteligelse ved fuldmåne.
Husk hvis du selv gør det på din LXD-75, at aldrig løsne akselerne hvis du kan undgå det. Så beder du den bare om at parkere efter brug, når du så stiller op igen. Skal den bare have dato og tid, så tror den at du er alignet. Vælg så den align du plejer, og husk at istedet for at løsne akseler for at sætte den i home – Bed den om at gå til home.Så er du altid klar til at køre, kan være du skal bruge 5min extra på at aligne. Men det er det værd med en meget mindre PE kurve for din autoguider at kæmpe med.MStauning 2009-01-09 08:12:22 9. januar 2009 kl. 09:39 #7333
Anonym- Nova
Hvorfor må man ikke løsne akselerne? Så kan man ikke så godt transportere den, jeg oplever netop at backlash osv ændres når man transportere LXD75 med fastspændte akseler…
Søren
9. januar 2009 kl. 10:24 #7334
mstauningDeltager- Black Hole
Fordi den så mister PE kurven, da den ændres når man løsner akselerne.
Backlash burde ikke ændres af det, da 99% af alt backlash sidder i gearet og wormmesh. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'CGE og PEC.' er lukket for nye svar.