Hej Lars,
Har en HEQ5 Pro som jeg tog hjem for at prøve den, og bruge til demo.
Mit indtryk var fra starten positivt. Den virker / er langt mere gennemført end Celestrons CG5-GT montering.
Den er tungere og kraftigere og mere støjsvag.
Den har meget mere plads omkring centralmeridianen, så du kan køre længere før du skal flippe rundt. På CG5-T monteringen rammer dekl. huset hurtigt på.
Har ikke noget mål på tracking præcision, men monteringen har som du nævner PEC så den kan forbedres.
Softwaren er meget anderledes, men man vender sig til den.
Der er IKKE nogen polar align rutine som på CG5-GT, så her skal du bruge det indbyggede pol scope. (Det var i øvrigt perfekt centreret på min montering. Efter alignment hvor Polaris centreres i en cirkel, drejede jeg RA-aksen rundt. Polaris fulgte perfekt den cirkel der er i pol scopet).
Jeg vil mene at polar align rutinen i CG5-GT montering giver større præcision da der er større mulighed for fejl og u-præcision når man bruger pol scope.
Men du har jo en søjle og obs, så du kan finpudse med drift align. Godt sommerprojekt ![Wink](http://www.astro-forum.dk/smileys/smiley2.gif)
Hvis jeg skulle vælge idag, ville jeg vælge HEQ5 Pro eller EQ6 Pro hvis der skal mere udstyr på end en C8 OTA.
Mvh
Mogens