› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › CG5 og PE.
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 161 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. marts 2009 kl. 12:00 #14253
mstauningDeltager- Black Hole
Sad igår og prøvede at måle min CG5’s PE. Det er ikke helt nemt når polaralignmenten er helt iskoven, og jeg ikke havde en rigtigt god ide om hvor mange tænder dens worm har.
Det har jeg nu fundet ud af: 144 stks – Ergo det samme som en LXD-75 (kunne jeg jo havde sagt mig selv).Men efter at havde siddet og roddet rundt, er jeg kommet frem til at min CG5 efter en del ombygning ligger or roder rundt oppe på en 10-12″. Skal nok lige sige at det er regnet ud over en worm, men på flere styks… Altså runs. Og den er endelig blevet en blød kurve, så den burde være til at guide ordenligt eftehånden. Så mangler fjolset bagved styretøjet, bare at finde ud af hvordan han rammer polaris igen og igen med den også.Sjovt den er jo ikke meget anderledes end min gamle LXD-75, men sætte den op kan jeg ski ikke rigtigt finde ud af!Underligt, tror jeg må have en rødpunkt søger på til at hjælpe mig.MStauning 2009-03-30 12:01:15 30. marts 2009 kl. 12:09 #14254
tommy.frank- Super Giant
Hvad med at bruge drift metoden, og derefter se hvordan det ser ud i polskopet?!
30. marts 2009 kl. 12:09 #14255
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Michael,Hvorfor bruger du ikke bare den Polar Align rutine der er i softwaren ?Mogens Zachariasen 2009-03-30 12:09:40 Mvh
Mogens30. marts 2009 kl. 12:15 #14257
mstauningDeltager- Black Hole
Det gør jeg også Mogens, men det er ikke særligt nemt når jeg rammer vildt meget ved siden af til at starte med.
Tror jeg skal opfinde en god måde at få tubus til at stå ordenligt på til at starte med, det har altid været mit problem. At få vægtstangen lodret og tubus i vatter også, og når de ikke er det så hjælper min søger medtode jo ikke meget.Prøvede Drift igår men endte med at give op, da det hele endten skulle 60buemin den enevej eller den anden – bare ved at røre en smule på noget.Men endte op med at være rimelig lige på i ALT men løb så tør for justerings plads i AZM.Så skulle man til at starte forfra med at flytte monteringen, også videre.Så jeg er gået igang med, at opfinde en metode der virker for mig.30. marts 2009 kl. 12:18 #14260
k_holstDeltager- Nova
Enig med Mogens!
Polaralign rutinen der ligger i softwaren er både nem og god.Lav en 3+3-align og lad derefter sofwaren lave polaralign. Tilsidst parkere du og laver en ny 3+3.Nu kan du aflæse i håndkontrollen hvor præcis din polaralign er – Ofte er det rigtig fint30. marts 2009 kl. 12:31 #14268
mstauningDeltager- Black Hole
Ved det godt Kim, men når jeg til at starte med har sat så skævt op at AZM skruerne ikke kan komme længere…. Så er det jo et fedt, hele monteringen skal flyttes på. Og den drillede også også endte jeg med at lave en reset, hvor efter den faktisk kunne ramme noget.
30. marts 2009 kl. 14:16 #14279
tommyfDeltager- Neutron star
Lidt det samme med min efter den fejl jeg fik da den ikke ville kører mere…
Før det var polar normal, derefter 3+3 til polar og align,, men det ville den ikke mereefter fejlen uanset reset af kontrollen eller ej.30. marts 2009 kl. 19:18 #14294
mstauningDeltager- Black Hole
Mit problem ligger i selve opstillingen, jeg kan bare ikke finde en god måde at få bare polaris rimeligt ind mod akslen.
30. marts 2009 kl. 22:19 #14307
mhansenDeltager- Nova
TommyF: Kunne lugte lidt af en udskiftning/opgradering af Firmwaren.. Hvis dette er muligt.
31. marts 2009 kl. 07:16 #14323
tommyfDeltager- Neutron star
Har den ikke mere, men den kørte op til 120sek unguidet før den fejl optop, fik den aldrig til at lave mere end 20sek bagefter..
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'CG5 og PE.' er lukket for nye svar.