CG-5 vatterpas

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER CG-5 vatterpas

• Dette emne har 7 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 131 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Lige et spørgsmål til alle Jer som har en CG-5 montering:

Passer det indbyggede vatterpas i forhold til virkeligheden..??

– altså er monteringen i vatter når det indbyggede viser der….min er nemlig langt fra i forhold til hvis man tager et alm. vatterpas

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Lars,

Tjek med et vaterpas og juster ”boblen”.

Den sidder ikke helt fast, men kan trykkes ned og justeres.

Mvh

Mogens

Mvh
        Mogens

holm
        Deltager
          • Super Giant

Hej Mogens

Jamen er det ik lidt grotesk – det indbyggede vatterpas burde jo være éns reference og hvis det bare kan trykkes ned “efter behov”…

Konkret kan jeg ikke trykke mit længere ned end det allerede er – og det er altså ikke med boblen indenfor ringen….

Nu er jeg jo så heldig at have bygget et observatorium i haven med en fast montering og det hele kom sig af at jeg har lidt problemer med min guiding og det kunne jo være at det var min montering som ikke var i vatter – det er den så heller ikke i forhold til det indbyggede vatterpas, men absolut i forhold til at nivelere med et alm vatterpas både på kryds og tværs…

John
          Deltager
            • Nova

Jeg har lige tjekket min bobbel – hold da op, den er godt nok langt fra at være i vatter! når i bruger et alm. watterpas, hvor på monteringen “cg5” – lægger i det så? jeg syntes det er svært at finde en helt plan flade.

hilsen John

michael.bertelsen
            Deltager
              • Nova

Hej gutterSmile

Stol fuldt og fast på jeres vatterpas – jeg har en eq6pro montering – også med en kugle….den holder ikke en meterDead den er nærmest til pynt… altså på med vatterpasset, det er det enneste der duer. Når jeg sætter op, så foretager jeg målinger på kryds og tværds over skruehullet, inden jeg påmonterer eq hovedet . Jeg bruger et lille fikst et som er beregnet til, at sætte på en mursnor og som dermed ikke fylder meget blandt okularene i kuffertten.

mvh

Michael

Michael Bertelsen2009-05-22 14:08:04

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Langt de fleste af de vaterpas, der sidder på monteringer, er mere eller mindre ubrugelige. De kan højst bruges som en rettesnor, hvor man kan danne sig et indtryk af, om monteringen står op eller ligger ned. Altså ikke ret meget andet, end hvad man i forvejen kan se med det blotte øje …

Skal det gøres ordentligt, er der ingen vej uden om at bruge et rigtigt vaterpas, der f.eks. placeres oven på trefoden, inden hovedet sættes på.

Anonym
                  • Nova

Hei alle !

Har selv en oppstilling uten vaterpass montert og har brukt et lite vaterpass som jeg fikk kjøpt i en foto foretning.

De er små og man får dem i 2 og 3 aksers verjoner.

2%20akser

Ovenfor er et til 2 akser og nedenfor til 3 akser

3%20akser

Jeg bruker ellers et vaterpass som kom med en snor som murerne bruker, kanskje det samme som Michael tenker på ?

Mvh Arne Martin

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Sætter også op med et 50mm langt waterpass, men man kan jo altid lime et på efter det er justeret manuelt, så skulle det være på plads i fremtiden.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'CG-5 vatterpas' er lukket for nye svar.