centrering af guidestjerne

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR centrering af guidestjerne

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 140 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

Hej alle.

Jeg har mine to teleskoper monteret “side by side.” Jeg vil gerne kunne guide med begge, alt efter behov. Jeg tænker på, at bruge denne løsning til at centrere guidestjernen med, frem for at bruge guideringe. Mon det er ok?

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Hvor meget kikker dine teleskoper skævt? Hvis det bare passer noglelunde burde det ikke være nødvendigt.

John
        Deltager
          • Nova

de står lidt skævt i forhold til hinanden. Men skal guidestjernen ikke være præcist centreret?

holm
          Deltager
            • Super Giant

Interessant spørgsmål..!

mine ligger nemlig ofte ude i kanten af billedet ( har heller ingen guideringe – endnu…)

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Jeg guider hvis bare stjernen er inden for skærmen, mine 2 tubus er ret ens rettet, dog ikke helt.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Nej det behøver de ikke..

Jeg kan finde på at vælge en guidestjerne i ydre kanten af min externe guider, det vil sige et par grader fra mit objekt. Det er der aldrig nogle der har opdaget 😉

Faktisk er det sådan at det er ren DEC der bestemmer, hvordan det bliver. Og forskellen mellem et par grader i DEC er stadig meget lille.

Tænk på dette:

Mit FOV på kamera er: 26,8 x 20,1 buemin.

FOV på extern guider er: 162,8 x 122,1 buemin.

Og jeg har aldig haft problemmer med at guide i ydrekanten af den. Altså op til 140 buemin væk, eller lidt over 2 grader.
              Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'centrering af guidestjerne' er lukket for nye svar.