› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Centrere polfinder
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af adam. This post has been viewed 534 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. november 2017 kl. 23:10 #313620
adamDeltager- Main Sequence
Hej.
Jeg prøver igen fra bunden at justere EQ3-2.
Jeg er ved at centrere polfinder, men synes der er noget galt med den.
Korset i centrum peger godt nok på det jeg kigger på, mens jeg drejer RA aksen, men f.eks min vindueskarm som jeg ser ved kanten af synsfeltet bevæger sig ind og ud.
Er det ikke et tegn på at korset i polfinder ikke er centreret ordentligt? Dvs defekt produkt?
Betyder det noget?
16. november 2017 kl. 07:06 #313633
RudiDeltager- Neutron star
Nu kender jeg ikke EQ3, men jeg antager at den er indrettet som en EQ5.
Det lyder til at du blot skal centrere polscopet. Det er en ret let procedure.
Der findes masser af online vejledninger, bl.a https://youtu.be/G34fzcqwdIc
Jeg har selv gjort det mange gange og det er ganske let. link
/Rudi B. Rasmussen
16. november 2017 kl. 16:42 #313651
Tak. En god video.
Jeg tror ikke jeg kan forklare det bedre, så jeg prøver med et billede.
Det korset peget på er i centrum af korset, når jeg drejer RA aksen 180 grader, men prøv at se på det vindue, hvor jeg har tegnet en rød pil. Vinduet kommer ind og ud af billedfeltet.
Det virker som om alt det jeg ser bevæger sig lidt, også korset, når jeg drejer RA aksen, selvom korset peger på det “skorstens hjørne” hele tiden.
Så ved jeg ikke om scopet er centreret i EQ3 nu…?
Jeg har på fornemmelsen at korset i scopet ikke er i centrum af scopet.
16. november 2017 kl. 20:07 #313664
Tjo – det ser da pusigt ud. Men tråd korset er med garanti i rotations aksens centrum.
Guider du dit mount med PHD? I givet fald er det utroligt let at lave en perfekt polalign med PHD, helt uden polscope. Men det er selvfølgelig en hel anden sag hvis du ikke guider.
/Rudi B. Rasmussen
16. november 2017 kl. 21:13 #313667
Ok, jeg beholder det sådan og ser hvordan det går.
Jeg guider ikke endnu. Jeg vil først lære at gøre det på en manuel måde.
Efter udskiftning af libellen i EQ3, fordi vandet i libellen var løbet ud, vil jeg polar aligne så godt jeg kan og lime en anden libelle på monteringen. Når jeg skal bruge monteringen i køkkenet, hvor jeg ikke kan se nordstjernen, skal libellen vise rigtigt.
Det jeg tror sker nu med scopet er som på billedet. Vildt overdrevet. Korset er ikke i centrum af optikken, så scopet skal sidde lidt skævt i EQ3.
Derfor bl.a. det vindues hjørne kommer ind og ud af synsfeltet når man drejer RA aksen.
16. november 2017 kl. 23:29 #313672
clauskafDeltager- Nova
Kan du ikke checke det ved at rotere det på en vandret flade og holde øje med hvad der sker, eller er det allerede det du gør?
17. november 2017 kl. 09:17 #313688
Kan det ikke bare være den måde du holder kameraet (telefon?) op til polscope der giver denne effekt?
Hvis jeg måler afstanden i Paint fra krydset til vinduets nærmeste hjørne for jeg:
Øverste billede: dx = 53 px, dy = 88 px => dist = 103 px (afrundet)
Nederste billede: dx = 55 px, dy = 87 px => dist = 103 px (afrundet)/Rudi B. Rasmussen
19. november 2017 kl. 17:49 #313824
Har ikke opdaget jeres svar før nu…
Jeg har ikke checket det Claus, som du beskriver det. Har opdaget det først i EQ3 efter centrering forsøg.
Tak for målingen Rudi. Jeg har også brugt CAD til at måle.
Når man holder mobil kamera skævt, kan man ikke se en hel cirkel, men der mangler lidt , ligesom månen et par dage efter fuldmåne 🙂
Jeg har først tegnet den store røde cirkel, som viser polscopets diameter og har så valgt i CAD at tegne en mindre cirkel i centrum af den store cirkel. Man kan se at korset ikke er i centrum.
Jeg tror det er centreret som det er , selvom korset ikke er i centrum. Ekscentritet gør at man kan se mere af vinduet ved kanten, når man drejer RA aksen.
Jeg er ikke så hurtig til at polar aligne… Det lykkedes ikke at gøre det i første forsøg endnu.
Jeg kigger i løbet af aften og natten, men nordstjernens bane svarer ikke til polscopets cirkel, som viser nordstjernens bane.
Banen er lidt forskudt og jeg korrigerer en gang i døgnet. Min ekstra libelle skal limes på, når ncp står 100% rigtigt.
Jeg ved ikke hvordan man kan være god/heldig og ramme rigtigt første gang, så man kan bruge resten af aften til at fotografere.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Centrere polfinder' er lukket for nye svar.