Centermarkering på hovedspejl

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Centermarkering på hovedspejl

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af viggo. This post has been viewed 43 timest. This post has been viewed 43 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

jonatan
      • Asteroid

Hej kan i hjælpe en ivrig begynder? jeg har erhvervet mig en brugt 8″ dobson og er ved at lære at kollimere den, men hovedspejlet mangler centermarkeringen. Hvordan laver jeg nemmest en præcis centermarkering?

Mvh Jonatan

jesper
      Deltager
        • Neutron star

En metode er at lave et rundt stykke papir med nøjagtig samme diameter som spejlet. Pariret foldes to gange sådan at foldelinjerne markerer midtpunktet. Du har nu en skabelon til at finde spejlets midtpunkt.

jonatan
          • Asteroid

Okay tak.. Skal marekingen være en ring så en evt laser kan reflektere i midten, eller er det nok med et punkt?

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Jeg tror de fleste bruger en ring. Hvis du er heldig kan du, hos boghandleren, få sådan nogle små selvklæbende ringe der bruges til at forstærke huller i papir. Ellers kan du sikkert selv klippe en.

jonatan
              • Asteroid

Tusind tak for svaret Jesper, så har jeg lidt at gå og hygge med nu hvor skyerne alligevel lukker af for godteposen

wieben
              Deltager
                • Nova

Hvis du tager spejlholderen ud af tubus, kan du også spænde sytråd mellem skruerne der holder de gummi clips der holder spejlet. Man må gå ud fra at spejlet ligger centralt i spejlcellen, så centeret markeres af punktet hvor trådene krydser. Jeg har selv brugt metoden på 2 spejle. Center spot var enten “spot on” eller inden for 2 mm.

jonatan
                  • Asteroid

Tak Wieben, det var da en god ide, og super simpel

jonatan
                    • Asteroid

Så fik jeg lavet min centermarkering, kunne ikke bruge metoden med sytråden pga spejlet kun er holdt med 3 clips.. Så lavede en skabelon med passer og klippede den ud hvorefter jeg markerede midten, og så kunne jeg placere min lille ring lavet af en post-it note og en hullemaskine

Nu skal den så kollimineres, og igen vil jeg spørge jer om råd. Jeg har tænkt mig at købe en laser kollimator til den første, men kan jeg kollimere den på en anden måde indtil jeg venter på SU? Er som begynder ret ivrig for at komme igang og få set hvad den kan præstere. Det kunne også være jeg er så heldig at der er en fra Århus med det rigtige udstyr der kan hjælpe mig?

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Hvis du har en 1 1/4″ låg, så laver du et meget lille bitte hul i center af den (en knapnål maks), også bruger du bare den – lasere er fine, men rigtigt mange af dem skal også lige kolimaneres..

Spar pengene til laseren og brug dem på noget andet 😉

jonatan
                        • Asteroid

Fedt, det har jeg.. Kan jeg godt lave en præcis kollimenering med den? Hehe ja det skulle ikke være noget problem at bruge pengene på noget andet, kan godt mærke at denne hobby kan gå hen og gribe om sig 😉

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

De fleste vil faktisk kunne lave en bedre med sådan en, end med en laser.

viggo.t
                          Deltager
                            • Super Giant

Bortset fra at laseren er nr. 1 når man vil kollimere efter mørkets frembrud. Finkollimering skal selvfølgelig altid foretages på en rimelig klar stjerne ved høj forstørrelse. Dette er lidt besværligt med en dob.

mvh Viggo
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Centermarkering på hovedspejl' er lukket for nye svar.