› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Cell-X
- Dette emne har 95 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 3 Är, 3 mÄneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 9413 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
4. februar 2018 kl. 22:03 #316200
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
I dag fik vi afleveret vores blank hos Jens. Det er jo altid hyggeligt at komme til Egeskov for at se, hvad der er sket siden sidst.
Til ATM-mÞde hos Lars sidste Är, havde han nogle af de mekaniske dele med til en polermaskine, som han var i gang med at fremstille, og nu kunne vi sÄ se den i virkeligheden.
Den kĂžrer fint med et minimum af stĂžj.Det bliver interessant at se, hvordan projektet skrider frem. Vi var selvfĂžlgelig ogsĂ„ en tur ovre i observatoriet for at se hans 14″ SCT pĂ„ den nye opstilling. Der er rigtig god plads i observatoriet
NÄ, men hovedformÄlet var jo at aflevere vores 370 mm blank. Dommen var, at den umiddelbart sÄ fin ud, men sÄ kom vi til at tale om spÊndinger i glas, sÄ vi kiggede pÄ nogle af de glas, som Jens havde liggende. SpÊndingerne kunne man tydeligt se ved at holde glassene op foran pc-skÊrmen og betragte dem gennem et polarisationsfilter. Nogle sÄ helt jÊvne ud, men andre havde tydelige mÞrke spor med forskelligt udseende. En perfekt blank er helt jÊvn over hele fladen.
SÄ var der en som foreslog, at vi ogsÄ lige skulle tjekke vores blank, som jo havde gennemgÄet en langsom nedkÞling, sÄ den skulle helst vÊre fejlfri.
Den var langtfra perfekt. Man ser tydeligt et mÞrkt vandret bÄnd Þverst pÄ glasset, og nede omkring midten er der ogsÄ nogle mÞrke linjer.
Det var ikke det vi havde forventet at se, for spĂŠndinger kan give problemer bĂ„de rent styrkemĂŠssigt, men ogsĂ„ med billedgengivelsen, hvor stress i glasset vil kunne ĂŠndre spejlets facon ved skiftende temperatur.Nu skal opdagelsen forelĂŠgges vores leverandĂžr, som ikke har fĂ„et det produkt, som han har bestilt pĂ„ glasvĂŠrket. Af fakturaen fremgĂ„r det, at der er beregnet 43 Euro for “fine cooling”.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. februar 2018 kl. 07:52 #316204
Her er lige et udkast af bund og spejlcelle. I forbindelse med kollimering er det meningen, at hele bunden justeres. Indtil videre er det planen, at der skal anvendes cirkulĂŠre pads til spejlets stĂžttepunkter.
Som tidligere nĂŠvnt, skal spejlcellen laves i kulfiber. Vi mangler dog stadig nogle beregninger pĂ„ dimensioneringen af spejlcellens bĂŠrende dele. Hvis det viser sig, at kulfiber ikke kan yde den fornĂždne stĂžtte, sĂ„ kan det vĂŠre, at der i stedet skal anvendes rustfrit stĂ„l – nu mĂ„ vi se.Som artiklen som Jens refererer til, sĂ„ mener forfatteren, at der pĂ„ spejlkanten skal placeres ruller, eller hjul, som kan kompensere for den flytning, som spejlet vil blive udsat for, nĂ„r tubus foretager en markant deklinationsĂŠndring – dvs. nĂ„r en del af spejlets vĂŠgt flyttes fra bund og til sidestyr, og at ophĂŠnget i en anledning giver sig en smule.
Det er lige noget, som vi mĂ„ se lidt mere pĂ„.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. februar 2018 kl. 12:09 #316233
Vi har nu modtaget et svar fra vores leverandĂžr:
Hello Flemming.
Yes I know about this.
This is normal with annealed Supremax and this type of annealing.
Thre is allways some residual stress visible in the polarozer test.
The test is very sensitive.
In the test stand and in practical use you will not see any deformation onthe surface.
Only strong and colored pattern does harm the surface in different teperature conditions.
Best regardsEn smule stress er altsĂ„ normalt, kan man lĂŠse. Endvidere, at det ikke vil give os nogen problemer med deformation ved skiftende temperatur – og man mĂ„ formode, at vi sĂ„ heller ikke skal bekymre os mht. glassets styrke.
Nu tĂŠnker vi lige over det……
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
7. februar 2018 kl. 09:50 #316283
Vi har haft Jens inde over, og den umiddelbare konklusion er, at trods de mÞrke bÄnd, sÄ vil dette ikke afstedkomme problemer med spejlets figur under forskellige temperaturer, og i fortsÊttelse heraf heller ikke mht. risikoen for brud.
Det er fÞrst nÄr der registreres farvede mÞnstre i glasset, at spÊndingerne er sÄ alvorlige, at glasset ikke kan bruges.
Nu er vores blank tÊt pÄ 32 mm tyk. Standardtykkelsen er 25 mm, og det er nok ikke sÄ kritisk, med en mindre tykkelse.
Man kan sÄ spekulere over, hvordan en blank, som ikke har vÊret gennem fine cooling ser ud.
24. februar 2018 kl. 12:08 #316572
Vores fĂžrste kulfiber-sandwichkonstruktion er fĂŠrdig. Da der kun var eet lag, kunne man godt bĂžje pladen – man kunne se, at honeycomblaget ĂŠndrede form, men efter at der er lagt 1,5 mm pĂ„ den anden side, sĂ„ er styrken Ăžget betragteligt.
Det er jo meningen, at dette stykke, som er 140 x 200 x 29 mm skal anvendes til vippearme til spejlcellen.
Efter stÞbning af kulfiberlagene er pladen skÄret til. Der er til dette formÄl brugt en stiksav med trÊklinge. Den skÊrer fint igennem, men honeycombstrukturen, som bestÄr af kevlarpapir bliver noget flosset. Man kan godt slibe i kevlaren med slibemaskinen, sÄ det er enkelt at tilrette fladerne, men man kan ogsÄ bruge en hobbykniv.
Man kan ogsĂ„ godt slibe i kulfiberen – det genererer bare en masse sort stĂžv, som sĂŠtter sig alle steder. Det er noget vĂŠrre svineri.
Det er ogsÄ muligt at file i kulfiberen. Den er meget sprÞd og lader sig nemt forarbejde, sÄ tilgangen er nok at skÊre med stiksav og efterfÞlgende rette til med en fil.Denne fÞrste sandwich er forlÞberen for spejlcellebunden. Det virker til at vÊre en rigtig god lÞsning at bruge denne konstruktion, da den bÄde er let og enormt solid.
28. februar 2018 kl. 23:50 #316630
SÄ er vi i gang med spejlcellebunden. Kulfiberdugen som er 120 cm bred skulle klippes ud i stykker. Honeycombpladen, som skal ligge mellem de to kulfiberlag er 46 x 46 cm, sÄ vi besluttede, at stykkerne skulle vÊre 50 x 50 cm. Der blev sat to plader i spisebordet, og sÄ var der plads til at arbejde pÄ. Da dugen er meget levende, fandt vi pÄ at mÊrke af med malertape.
EfterfĂžlgende blev stykkerne klippet ud ved at klippe midt i malertapen.
Der skulle klippes ti stykker. I forvejen var der sat plastik pĂ„ to plader, som dugen skulle monteres pĂ„, og ellers foregik processen pĂ„ samme mĂ„de som sidst – blot med den forskel, at vi havde besluttet at smĂŠkke det hele sammen pĂ„ Ă©n gang, og det gjorde vi sĂ„.
TĂžrrekassen blev sat op, og varmeblĂŠseren sat til, og jeg vil tro, at limen allerede er hĂŠrdet i morgen. Det bliver spĂŠndende at se.
Mere fĂžlger……
1. marts 2018 kl. 16:28 #316643
Et kik ned i tÞrrekassen. Vi har efter bedste evne fordelt de forskellige tunge ting for at opnÄ en jÊvn fordeling af trykket. Det kan i Þvrigt godt vÊre, at det havde vÊret smartere, at lÊgge det hele mellem to tykke plader og sÄ spÊnde det hele sammen med skruetvinger.
Her til morgen var jeg ude for at tjekke hÊrdningsprocessen. Emnet havde vÊret i tÞrrekassen i ca. syv timer ved en temperatur pÄ omkring 40 grader, sÄ det hele var stift.
En hurtig udpakning viste, at der var et par ujĂŠvnheder pĂ„ den ene side – den side, som vendte opad. Det var selvfĂžlgelig en trĂŠls opdagelse.
Da jeg kom hjem, blev udhĂŠnget savet af, og pladen inspiceret mere indgĂ„ende. Det viste sig heldigvis, at ujĂŠvnhederne alligevel ikke var sĂ„ alvorlige – men vi skal selvfĂžlgelig lige styrketeste den, inden der trĂŠffes en beslutning. Der er stadig mulighed for at lĂŠgge et par lag mere pĂ„, hvis det viser sig, at der er behov for det.
Det er i Ăžvrigt lidt mystisk, hvordan ujĂŠvnhederne er opstĂ„et. Hvis kevlarpapiret i kernen er lufttĂŠt, sĂ„ kan det mĂ„ske vĂŠre et overtryk, som har fĂ„et kulfiberpladen til at hĂŠve sig – bob-bob?
3. marts 2018 kl. 18:33 #316676
Mens vi gÄr og venter pÄ tubus, er der tid til at fintÊnke spejlcelledesignet. Vi hÞrte fra vores leverandÞr i torsdags. Han ventede en levering dagen efter, og han hÄbede, at vores rÞr var med. TÞr man hÄbe, at det dukker op i nÊste uge?
Hvis man sĂžger pĂ„ nettet, sĂ„ er der ikke mange hits pĂ„ spejlceller i kulfiber. Derimod er der mange konstruktioner i aluminium og andet metal. PrĂžv at sĂžge pĂ„ “newtonian mirror cell” – 430.000 hits.
SĂžger man pĂ„ “newtonian mirror cell carbon fiber”, sĂ„ er der strengt taget kun to – og med nĂŠrvĂŠrende er der sĂ„ tre đHvorfor er der ikke flere der laver deres spejlcelle i kulfiber, nĂ„r man nu i flere Ă„r har anvendt tubuskonstruktioner i kulfiber?
Det kan godt undre, for umiddelbart kan jeg ikke se, at der er noget som taler imod – mĂ„ske bortset fra, at materialet er dyrere og lidt mere besvĂŠrligt at arbejde med.
Kulfiber har termiske egenskaber, som ligger meget tÊt pÄ spejlets. En kulfiberkonstruktion kan i Þvrigt fremstilles, sÄ den er termisk neutral har jeg lÊst, men uanset hvad, sÄ ligger kulfiberens termiske egenskaber langt tÊttere pÄ glassets end aluminiums. Dertil skal sÄ lÊgges kulfiberens langt stÞrre styrke.Jeg er kommet lidt videre med spejlcelletegningen. Der kan fint ske Êndringer hen ad vejen efterhÄnden som tiden gÄr, men jeg tror, at denne tegning er tÊt pÄ det, som det ender med. PÄ tegningen er vippearmene en sandwichkonstruktion. Det er meningen, at der skal vÊre kulfiber pÄ alle fladerne. Om det bliver denne konstruktion, eller en massiv er ikke besluttet endnu. Noget som kan Êndre planerne er, hvis de planlagte styrketests ikke falder ud som forventet.
http://tocobs.org/cell-x/Cel1A-18x.jpg
Jo mindre spejlcellen kan give sig jo mindre vil problemerne med fokusskift og flytning af den optiske akse vĂŠre. Det er ikke utĂŠnkeligt, at de seks pads, som spejlet skal hvile pĂ„ vil fĂ„ en anden mekanisk udformning for at reducere nedbĂžjningen. Det kan endda ende med, at vi gĂ„r tilbage til den trekantede facon – nu mĂ„ vi se.
Med reference til den artikel, som Jens henviste til http://www.loptics.com/articles/mirrorsupport/mirrorsupport.html , sÄ anbefaler man, at de pads som spejlet hviler pÄ ikke kan hÊnge fast i spejlundersiden. Kork har en forholdsvis stor friktion, sÄ det er udelukket. Jeg har lavet et lille forsÞg som viser, at glas glider fint pÄ kulfiber, sÄ hvorfor ikke lave de smÄ stÞttepunkter i tynd kulfiber?
PĂ„ den anden side, hvis spejlcelle og glas fĂžlges ad i udvidelse og sammentrĂŠkning, sĂ„ bĂžr det vĂŠre ligegyldigt, hvilket materiale man anvender – oder was?EDIT:
Lige for at prĂŠcisere. De runde pads skal selvfĂžlgelig sidde pĂ„ kugleled.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
4. marts 2018 kl. 20:49 #316692
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Det ser fint ud, bliver spĂŠndende hvordan det arter sig.
Jeg tror sÄmÊnd stÞttepunkter i kulfiber kan vÊre en god ide. Jeg er spÊndt pÄ hvordan i vil fremstille dem.
Du skriver seks stĂžttepunkter pĂ„ spejlet, men mener du ikke 3×6 stk?
Spejlet er ikke kommet videre siden den “siberiske kulde” meldte sig. Det er svĂŠrt at slibe nĂ„r skyllevandet er is.
mvh
Jens
4. marts 2018 kl. 23:25 #316696
Hej Jens
Jo, der er seks pads, som hver har tre kontaktpunkter. Man behĂžver jo ikke at hĂŠve kontaktpunkterne ret meget over pads – de kan vĂŠre under 1 mm hĂžje.
Fint nok med spejlet – der er god tid đ
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. marts 2018 kl. 17:40 #316753
Kan man skĂŠre gevind i kulfiber?
Da der indgÄr mange emner i kulfiberspejlcellen, melder spÞrgsmÄlet sig, kan man skÊre gevind i materialet? Det skulle selvfÞlgelig lige prÞves.
Jeg borede et 3,3 mm hul ude i hjĂžrnet af den senest fremstillede sandwich. Da godstykkelsen kun er 1,5 mm, var forventningerne ikke skruet for hĂžjt op. Det er nemt at skĂŠre gevind – materialet er sprĂždt, og det sĂ„ ikke helt dĂ„rligt ud. Jeg forsĂžger lige at sĂŠtte et billede ind i det nye layout.
Her er en 1 mm tyk kulfiberplade skruet fast. Skruen kan strammes ret meget, men jeg har endnu ikke lavet en destruktiv test. Umiddelbart vil jeg mene, at godstykkelsen skal op over 3 mm for at holde.
Jeg prÞvede ogsÄ at lave gevind i 1 mm pladen, og her foretog jeg en destruktiv test. Styrken er mindst tre gange for lille.En anden lÞsning er at indstÞbe gevindemner i materialet. Man kan fx anvende aluminium eller stÄl.
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
5. marts 2018 kl. 19:05 #316761
nightskyDeltager- Neutron star
Anbefalingerne jeg i sin tid fik fra Klaus Helmerich omkring kulfiber/honey comb/hard foam, er at bruge indstĂžbte gevind hvis det skal holde.
6. marts 2018 kl. 23:22 #316800
Ja, indstÞbte gevind er nok den bedste lÞsning, hvis man vil have en stor styrke. Jeg gÄr lige og overvejer, hvordan det bedst laves. SÊtter man fx en blok aluminium pÄ hÞjkant mellem de to ydersider og limer den fast, sÄ mÄ man acceptere, at den rent termisk ikke vil arbejde synkront med honeycombkernen.
Problemet med at anvende aluminium er ikke sÄ stort, hvis der kun skal vÊre gevind pÄ den ene af siderne, men der bliver behov for at sÊtte skruer ind i kanten af sandwichen for at kunne skrue spejlcellebunden fast i tubusvÊggen.
I praksis vil det vĂŠre den nederste kulfiberplade som skal holde vĂŠgten af spejlet, men den er selvfĂžlgelig supporteret af honeycombkernen og den Ăžvre kulfiberplade – ja, man skal lige vĂŠnne sig til den nye mĂ„de at lave tingene pĂ„.I Ăžvrigt har jeg hĂžrt fra vores tubusleverandĂžr i dag. Den er nu kommet til Danmark, og forhĂ„bentlig har vi den i denne uge.
7. marts 2018 kl. 00:33 #316801
adamDeltager- Main Sequence
Det har jeg prĂžvet et par gange.
Man skal kradse honeycomb ud, der hvor man vil have en skrue og fylde det op med blandingen af epoxy og bomuldsfnuller / cotton flocks. Det bliver stenhÄrd.
Man kan enten vokse en bolt et par gange, stikke den ind i hullet og stĂžbe epoxy/flocks blanding rundt om bolten.
Eller stÞbe et gevindstykke ind. Ja, eller lave et hul og bruge en mÞtrik pÄ bagsiden.
For at fÄ god vedhÊftning af epoxy pÄ pladerne, kan man slibe dem med sandpapir, med epoxy pÄ, lige inden stÞbningen.
Ved ikke hvor I kÞber jeres epoxy ting, men f.eks her har de cotton flocks https://shop1.r-g.de/en/art/210115Man kan ogsÄ lave gevind, ved at omvikle en bolt med vÄde kultrÄde, mÄske lidt tykkere end en sytrÄd, sÄ det passer ind i gevindet, binde en knude i hver ende og sÄ stÞbe med cotton flocks rundt om det.
Jeg ved bare ikke noget om hvor godt kul er som gevind. Eller om det er epoxy man kommer til at skrue i đVedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
7. marts 2018 kl. 08:02 #316806
Hej Adam
Tak for inspiration. Jeg kender godt cotton flocks. Jeg fulgte for flere Ă„r siden et flybyggeprojekt og skrev artikler om det – en Europa: http://www.oy-raf.dk/home_dk.html
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.