Celestron SCT dugproblem

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Celestron SCT dugproblem

• Dette emne har 6 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af rune. This post has been viewed 170 timescb. This post has been viewed 170 times. This post has been viewed 170 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

vigsoe
    Deltager
      • Asteroid

Jeg er den lykkelige ejer af en 8″ Scmidt-Cassegrain, men har været plaget af dug og frost på primær-linsen. Jeg ved at varmebånd med tilhørende styring kan fjerne problemet – men ville hellere investere et par hundrede kroner i en “dew cap” Er der nogen der har erfaringer med dette? Er en dew cap nok til det danske klima eller skal jeg bide i det sure æble og købe den dyrere løsning?Vigsoe2016-04-04 21:05:38

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Jeg må desværre nok skuffe dig og sige at det for det danske klima nok er et spørgsmål om både og.

Hilsen Claus

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Vigsoe,

en dughætte vil hjælpe rigtig meget.
          Men der er også mange aftener, hvor selv den ikke er nok.
          Varmebånd kan hjælpe rigtig meget, især sammen med en dughætte, men du introducerer så en temperatorforskel mellem korrektorpladen og den omgivende luft.
          Dette betyder stærkt forringet lokal seeing, hvilket vil være dræbende for planetoptagelse.
          Mindre betydning for deep-sky.

Alt i alt er der ikke nogen perfekt løsning, men jeg mener absolut, at du bør købe en dughætte.
          Jeg benytter selv dughætte på min C11’er og ingen varmebånd.

Når korrektoren dugger til, så får den varme med en hårtørrer sat på laveste temperatur.
          Jeg ønsker ikke at varme korrektoren op (så kunne jeg ligeså godt have benyttet varmebånd), men blot lige præcis hæve temperaturen nok til at duggen fordamper.
          Herefter ses den dårlige lokale seeing i 1-2 minutter, hvorefter observationerne/optagelserne kan fortsætte.
          Efter 15-20-måske 30 min så dugger korrektoren til igen, og hårtørreren må i gang igen.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Prøv at kontakt Alan fra Thurø, han har vist haft stor succes med en lille pose silica inde i tubus.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Du kan selv lave en glimrende dugkappe med et billigt liggeunderlag, f.eks fra Jysk. Det kan limes med en limpistol og holder glimrende. Er også letvægts.

mvh
              Jens

linda
                • Asteroid

Jeg har også laget en duggkappe fra et billig skumunderlag for min 5″ Maksutov. Jeg har også brukt den samme skummatten til å lage isolasjon rundt tubussen. Denne tar jeg av når den kjøler ned og når jeg begynner med observasjon, pakker jeg den inn i skummatten. Siste gangene i Norge med kaldt vær fungerte det veldig bra og jeg hadde ingen duggproblemer. Jeg fester isolasjonen med gummistrikkene som satt rundt matten, men det kan sikkert lages en løsning med borrelås også.

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

En duggkappe til SCT koster ikke all verden. Da kan man også lakkere den i Celestron’s orginale farger. Min var svart og jeg lakkerte den oransje.

Da ser den litt proffere ut.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Celestron SCT dugproblem' er lukket for nye svar.