Celestron RASA astrograph 11 f/2,2

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Celestron RASA astrograph 11 f/2,2

• Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 61 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

simen1
      • Planet

Jeg har nettopp oppdaget Celestron Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph med 11″ primærspeil og kort brennvidde på 620mm som gir f/2,2. Den er alt for dyr for meg med en prislapp på ca 3500 dollar eks montering, men jeg blir selvsagt fascinert og vil lese mer. Et par interessante egenskaper er at den har lang back focus avstand (72,8mm eller 55mm med medfølgende T-adapter) og veldig stor bildesirkel på 70mm diameter. Det gir i teorien enten mulighet for å bruke mellomformat kamera (645-format) eller mulighet for 0,6x focal reducer + full 35mm format.

Jeg trodde ikke det fantes speilkonstruksjoner med så enormt blendertall som f/2,2 (*) og har lest tidligere at det er vanskelig på grunn av ekstrem coma og buet fokusplan. Celestron hevder de har løst disse problemene med eksklusivt glass.

(* med ett unnak LSST)

Håper Celestron utvikler en mindre og billigere variant. For eksempel en 8″ med f/2,0 med innebygget focal reducer, bildesirkel og back focus avstand optimalisert for APS-C sensorer.

Med LSST i tankene, hadde det vært mulig å bygge en 8″ f/1,0 uten å få enorme problemer med coma og buet fokusplan?

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Det er en C11’er med en fast indbygget og special udviklet faststar konfiguration.

Personligt ville jeg vælge en standard C11’er med en traditionel faststar, da det er en mere fleksibel løsning.
        Du har nemlig både et f/10 og et f/2 teleskop, ved at skifte mellem sekundær spejlet og faststar enheden.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeg trodde ikke det fantes speilkonstruksjoner med så enormt blendertall som f/2,2

Ork, der findes Schmidt-kameraer med åbningsforhold helt ned til f/0,6! Disse er dog ikke i almindelig handel. Celestron har tidligere lavet Schmidt kameraer med f/1,5.

Der findes VISUELLE newton-teleskoper med åbningsforhold på f/2,55! Og nogle med f/2.78 er i officiel handel. De er dog meget dyre.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Så den “live” på ATT i foråret.

Den er noget større (længere) end en C11’er. Korrektorpladen sidder noget længere fra primæren, hvis det altså er en C11 primær den er baseret på. Så den optiske konfiguration må være noget anderledes. Er der nogen der har set nogle tegninger?

Jeg vil tro der kun er solgt et par stykker, på Cloudynights er den nævnt i diverse tråde. Den er vist ikke så nem at få fat i.

Det skulle ikke undre mig om den vi så på messen var den eneste i europa.

mvh
            Jens

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Der er noge tegninger og andet her på dette link

mvh
              Lars

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Celestron RASA astrograph 11 f/2,2' er lukket for nye svar.