Jeg har nettopp oppdaget Celestron Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph med 11″ primærspeil og kort brennvidde på 620mm som gir f/2,2. Den er alt for dyr for meg med en prislapp på ca 3500 dollar eks montering, men jeg blir selvsagt fascinert og vil lese mer. Et par interessante egenskaper er at den har lang back focus avstand (72,8mm eller 55mm med medfølgende T-adapter) og veldig stor bildesirkel på 70mm diameter. Det gir i teorien enten mulighet for å bruke mellomformat kamera (645-format) eller mulighet for 0,6x focal reducer + full 35mm format.
Jeg trodde ikke det fantes speilkonstruksjoner med så enormt blendertall som f/2,2 (*) og har lest tidligere at det er vanskelig på grunn av ekstrem coma og buet fokusplan. Celestron hevder de har løst disse problemene med eksklusivt glass.
(* med ett unnak LSST)
Håper Celestron utvikler en mindre og billigere variant. For eksempel en 8″ med f/2,0 med innebygget focal reducer, bildesirkel og back focus avstand optimalisert for APS-C sensorer.
Med LSST i tankene, hadde det vært mulig å bygge en 8″ f/1,0 uten å få enorme problemer med coma og buet fokusplan?