Celestron Radial Guider

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Celestron Radial Guider

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af teejay. This post has been viewed 103 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

rune.cb.
    Deltager
      • Super Nova

Kjenner noen til funksjonaliteten av en radial guider ?

Stiller man fokus på vanlig måte i tuben ? Hva brukes okularet til ? Stilles computeren/trackingen på sid rate eller guideing ?

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Anyone ….. ?

Kan denne brukes til guiding ?

Mvh Rune.

hoest
        Deltager
          • Nova

Hej Rune
          Det der er det der hedder en Of axis guider og den kan godt bruges til guidning , du skal dog lige være opmærksom på at det kan drille lidt at ramme focus med begge cams

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Hei Henning,

Hva mener du med begge cams ….. (dslr/ccd) ? Hva brukes okularet til og hva stilles trackingen på ….. guiding ?

Mvh Rune.

jonas.c
            Deltager
              • Super Giant
              Hej,

Det fanns en tid utan digitala guidekameror när man måste guida för hand genom användning av ett belyst hårkorsokular.Wink Det är en sådan off-axisguider du har i din hand.

Du följde och korrigerade alltså stjärnan visuellt i okularet medan du fotograferade. Ofta en ganska ansträngande övning. Speciellt om det var -20 grader och exponeringstiden var uppemot 30 minuter (med film!).

Om du inte anser dig ha behov av denna, kan jag tänkas vara intresserad. Skriv mig i så fall ett mail med prisförslag samt fraktkostnad till Sverige.

Bästa Hälsningar

Jonas

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Hei Jonas,

Du har nok misforstått mitt innlegg. Jeg skal ikke selge noen radial guider, men vurderer å kjøpe en brukt. Det var bra du skrev hvordan guideren fungerer, siden jeg ikke har fått noe svar på dette. Man korrigerer altså guidstjernen visuelt gjennom okularet.
                Hvilken brennvidde vil du anbefale på okularet, hvis jeg bruker et DSLR-kamera (f.eks) Canon EOS 550D ?

Mvh Rune.

John
                Deltager
                  • Nova

At guide visuelt hører vist fortiden til! Du skal bruge den med et guidecamera.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova

Det er kanskje en fornuftig løsning, John. Da trenger jeg vel en masse software i tillegg ?

Mvh Rune.

jonas.c
                    Deltager
                      • Super Giant

Rune CB. wrote: Hei Jonas,

Du har nok misforstått mitt innlegg. Jeg skal ikke selge noen radial guider, men vurderer å kjøpe en brukt. Det var bra du skrev hvordan guideren fungerer, siden jeg ikke har fått noe svar på dette. Man korrigerer altså guidstjernen visuelt gjennom okularet.

Hvilken brennvidde vil du anbefale på okularet, hvis jeg bruker et DSLR-kamera (f.eks) Canon EOS 550D ?

Hej Rune,

Jo, jag missförstod dig men det var ju bra att jag kunde hjälpa i varje fall.

Avseende brännvidd, var det så att man vid manuell guidning genom hårkorsokular generellt strävade efter att använda dubbla brännvidden på guide-teleskopet.

Idag när man använder autoguiders (med små CCD-celler) strävar man efter att generellt använda halva brännvidden på guide-teleskopet.

Det beror alltså på om du ska använda manuell guidning eller autoguider.

Är okularet på en Celestron Radial Guider avtagbart så att man istället kan sätta dit en autoguider?

Hälsningar

Jonas

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg tenker i første rekke på manuell guiding. Dette ønsker jeg å prøve på små intervaller (5 – 10 min.) Ja, okularet kan byttes ut med en autoguider.

Mvh Rune.

edbbob
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Rune

Det du har der er, som de andre skriver, en Off Axis Guider (OAG). Hvis du kigger ind i den ser du et lille prisme/spejl, som sidder helt ude i kanten. Spejlet sender en del af billedet ud til enten et okular eller (smartere) et guidekamera.

For enden af OAG’en sætter man sit kamera (DSLR eller CCD). Det fungerer helt som normalt. I det “lille” hul sætter man et guidekamera, f.eks. et QHY5. Man kan også bruge en standalone autoguider.

Opstillingen kommer så til at se sådan her ud:

Hvis man bruger et guidekamera, skal man også bruge noget guide software. Her vælger mange PHD Guiding, bla. fordi det er supernemt at bruge, og samtidigt er gratis. Man skal også have et usb kabel mellem guidekamera og computeren.

PHD Guiding er som sagt meget enkelt. Når programmet har fundet kameraet, sættes det til at tage billeder. På billedet ser man så forhåbentligt nogle stjerner. En af dem klikker man på, og slår så guidingen til. Resten sørger softwaren for.

Idéen med OAG er at guidekameraet kigger igennem dit teleskop. En anden mulighed er at bruge et separat guideteleskop:

Der er fordele og ulemper ved begge dele.

Et separat guideteleskop gør det nemmere at finde en guidestjerne. Det er fordi en OAG kun sender lys ud til guidekameraet via det lille spejl. Med et guideteleskop bruger man derimod hele teleskopet og det giver derfor mere lys ned på guidekameraets chip. Til gengæld kan de to teleskoper flex’e lidt i forhold til hinanden, og det giver aflange stjerner på det endelige billede.

En OAG har næsten ingen flex, og kan derfor give supergode resultater, men det kan være svært at finde en guidestjerne.

Jeg har prøvet både det ene og det andet, og det er klart nemmere med et guideteleskop. Specielt hvis man ikke har prøvet at guide før. Til gengæld kan man få meget flotte resultater med OAG, når ellers først man har fundet den pokkers guidestjerne. Med mit guideteleskop kan jeg typisk vælge mellem mange forskellige guidestjerner, men min OAG er jeg heldig, hvis der er én eneste.

Glem alt om manuel guiding. Du kommer bare til at skubbe til opstillingen, og så er det ligemeget at guide.

Vh

MortenEDBBOB2013-05-24 01:35:10

rune.cb.
                          Deltager
                            • Super Nova

Hei Morten,

Takk for ditt flotte innlegg vedr. OAG vs. PHD guiding. Man skal jo alltid lytte til erfarne astro-fotografer. Det gjør jeg denne gangen også, og ditt svar gjør det enkelt å velge. Jeg har allerede et guidescope (Baader 10 x 60) på teleskopet, så jeg mangler kun et guidekamera. Det vil jeg nok snart kjøpe og heller satse på PHD guiding, istedet for OAG.
                            Takker for svaret! Smile

Mvh Rune.

edbbob
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Rune

Jeg føler mig nu ikke så erfaren endnu

Jeg tror du misforstår mig. PHD er softwaren, som hele tiden holder øje med om guidestjernen bliver der, hvor den skal være. Hvis den flytter sig sender PHD en “besked” til monteringen om at den skal korrigere lidt så guidestjernen kommer tilbage på plads.

Det bruger man både når man kører med et almindeligt guideteleskop, og med OAG. Kører man derimod med en standalone guider (Synguider osv), ligger softwaren i den i stedet for. Fordelen ved standalone guidere er at man ikke behøver at tage en computer med, hvis man kører ud i mørket med sit teleskop.

Jeg kan kun anbefale at starte med dit 10×60 guideteleskop. Guiding er lidt bøvlet i starten, men når man først får det lært, er det til gengæld rigtigt sjovt at have en OAG liggende i skuffen.

Du kan iøvrigt bruge de lyse sommermåneder til at lege med udstyret og få prøvet noget af det, som man ikke orker når det er hård frost.

God fornøjelse

Vh

Morten

rune.cb.
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg misforstår ikke. Jeg skjønner at PHD er software for guiding og at man må ha et guidekamera tilkoblet dette. Jeg har forsøkt LVI smartguider tilkoblet guideskopet tildligere, men den vil ikke lenger fungere, så jeg tror heller jeg vil prøve et eget ccd-guidekamera med PHD guiding, som antagelig er noe mer pålitelig.

Mvh Rune.

teejay
                                Deltager
                                  • Super Nova

Det står sikkert andre plasser på forumet, men hvilket guidekamera anbefales sammen med PHD ?

TeeJay

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Celestron Radial Guider' er lukket for nye svar.