Celestron NexStar+ update

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Celestron NexStar+ update

• Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af damobs. This post has been viewed 259 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

damobs
    Deltager
      • Asteroid

Kort efter vi installerede vores CPC-1100 teleskop i Damsholte Observatorium i oktober 2016, fejlede håndkontrollen, og vi fik senere en ny, men nu er den så gået i baglås. Nu kan man så “bare opdatere” men det er så ikke bare lige, da vore computere naturligt nok kun har USB og HDMI-udgange. Så køber man “bare” en USB-RS232 adapter. Jovist, men det kan slet ikke køre på nyere 64-bit computere.

Har nogen erfaring med dette og kan nogen hjælpe?

ps: jeg kan forstå på Celestron, at de her anno 2017 har opfundet mini-usb stikket i bunden af deres håndkontrol, så man kan opdatere direkte fra en computer med USB-stik. Wauhh 🙂

mvh

Ole B. Ørsted

Harkhoost
      Deltager
        • Planet

Da jeg skulle opdatere min Starsense via håndcontrolleren prøvede jeg først på min stationære gamermaskine både i USB 2 og 3, men uden held. Derefter prøvede jeg i min bærbare (kan ikke huske om det var i USB 2 eller 3), og der virkede det. Begge er 64 bit maskiner, så forklaring på hvorfor det kun virker på den ene kan jeg ikke give.
        Konklusionen må være at prøve sig frem, indtil det lykkes.

Harkhoost2017-03-10 10:12:28

damobs
        Deltager
          • Asteroid

Tak for kommentar, men det var nu LØSNINGER jeg efterlyste.

Har bestilt nyt RS-232 adapterkabel, da det første måske slet ikke vil køre 64-bit.

ole ø.

steenkh
          Deltager
            • Planet

Jeg har ikke nogen løsning, da jeg ikke kender nok til problemet, men det har i hvert fald intet med 64-bit/32-bit at gøre, for det er ikke relevant for RS-232.

Det er nok nærmere noget med Baud og stop bits.

damobs
            Deltager
              • Asteroid

Det vil jeg ikke gøre mig for klog på, men i flg. leverandøren AV-Cables kan lige præcist det først indkøbte kabel IKKE køre på en 64 bit, det har jeg sort på hvidt. Softwaren, som skal hentes og ikke ligger i computerne, har prøvet 3 stk med Vista, 7-Pro og 10,vil ej heller snakke med det første 32-bit kabel.

Som de siger på Fyn: “der er mange faconer på knaphuller” 🙂

Nyt kabel til 32/64 bit på vej.så får I en melding herfra.

Jeg kan forstå på Celestron importøren, at jeg nu ikke er den første der er stødt ind i netop den slags problemer med opdatering af håndkontrollen, i lighed med Harkhoost tidl. svar med sin Starsense.

Men hvorfor hulen skal det være så kompliceret? Er det noget nyt at skulle opdatere softwaren i sin håndkontrol, al den stund der kommer nye og rettede software til.

klaus
              Deltager
                • Moon

Damobs wrote: Så køber man “bare” en USB-RS232 adapter. Jovist, men det kan slet ikke køre på nyere 64-bit computere.

Har nogen erfaring med dette og kan nogen hjælpe?

Har erfaring og ja, det kan godt køre på 64-bit computere – men man skal lige sikre sig, at der findes drivere til Windows 10 (eller hvad man nu anvender).

Jeg købte flg. hos AV-Cables: USB 2.0 til seriel RS232 adapter, og den virker fint med 64-bit Windows 10 til opdatering af NexStar håndkontrol.

Denne adapter er baseret på chipversion PL2303TA, som en af dem, producenten anbefaler (og som skulle fungere med både 32- og 64-bit udgaver af Windows XP og senere udgaver). Producenten angiver også udtrykkeligt, at chip versionerne PL2303HXA/XA EOL ikke supporteres af bl.a. Windows 8 og 10. Dvs. man skal lige checke chipversionen ved bestilling (og den oplysning var opgivet hos AV-Cables for ovennævnte adapter).

steenkh
                Deltager
                  • Planet

Jeg går ud fra at det er et USB-til-RS-232 kabel du har købt, og jeg må så modvilligt indrømme at der kan være noget om snakken, for der skal en driver til, og det kan naturligvis være at den ikke kan køre på en 64-bits maskine. Jeg havde bare ikke fantasi til at forestille mig at man i dag kan købe et kabel der ikke har en driver til 64 bit! Måske kunne man søge efter en ny driver?

Jeg har selv opgraderet både en hc til både Celestron og Sky-Watcher fra min 64-bit laptop, og så vidt jeg husker brugte jeg den indbyggede driver i Windows.

Nå, men jeg håber at I løser problemet med det nye kabel.

damobs
                  Deltager
                    • Asteroid

Tak for de seneste kommentarer 🙂

Fejlen opstår ved egentligt ved, at jeg blot bestiller et lille kort kabel uden at tænke nærmere over diverse julelege efterflg.

Et usb-rs232 er vel… næh, nej.

Men som jeg skriver øverst, går min undren nok så meget på, at det er standarden fra Celestron i 2016. Min ældste laptop er fra 2005, og end ikke den har en rs-232 udgang.

Jeg har også iMac-putere, men dem har Celestron vel næppe hørt tale om :-)))

damobs
                    Deltager
                      • Asteroid

Til Klaus!

Det er lige det kabel du linker til som jeg efterfølgende har bestilt, så nu tager vi den derfra.

Jeg har brugt både PC og Mac i over 30 år som daglige arbejdsredskaber, men hardwarenørd er jeg dog aldrig blevet – det havde sikkert hjulpet lidt her:-)

Jeg er ny her på forummet, og hvor er det skønt der er folk derude der kan og vil hjælpe.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Der er nu meget fornuft at rs-232 i stedet for USB til dette. Pris, meget enkel, få parametre, ingen driver, ekstrem robust, kan integreres med nærmest alt elektronik osv.

Nightsky2017-03-12 16:38:42

damobs
                        Deltager
                          • Asteroid

Kære Lars,

det kan du måske have ret i, men som skrevet er jeg ikke stødt på et sådant stik de sidste 15 år på mine computere, såhh..

OG, Celestron lancerer selv USB på deres nye håndkontroller, for at tilpasses sig nutidens marked.

Blankt indrømmet, er jeg nok også påvirket af en medflg. håndkontrol der fejler efter få timers brug, og en ny der gør det samme og går i baglås.

Nok er de lavet i KINA, men man betaler da fortsat en pæn sjat penge for

deres teleskoper.

Vores PC er en Lenovo med SSD, og fungerer fint til vores Atik og NexImage kamera.

Harkhoost
                          Deltager
                            • Planet

Hvordan gik det med det nye kabel ?.

damobs
                            Deltager
                              • Asteroid

Så lykkedes det, men ikke lige efter bogen 🙂

Jeg har haft andet at se til, derfor er der gået lidt tid.

Af uransagelige årsager har vi dels ikke fået de rigtige kabler fra start, og først bestilte USB-RS232 kunne ikke køre på computeren.

Tak til alle der har bidraget.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Celestron NexStar+ update' er lukket for nye svar.