Celestron NexStar 6 SE – Hvad mener I om det?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Celestron NexStar 6 SE – Hvad mener I om det?

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af tommy. This post has been viewed 360 timesfrank. This post has been viewed 360 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

swh
      • Asteroid
      Hej!

Jeg skal købe mit første teleskop, og jeg har tænkt på et Celestron NexStar 6 SE.

Jeg er interesseret i at kigge på galakser, stjernetåger og planeterne. Har I nogle erfaringer med det? Og ved I evt. hvad dets begrensniger er, og hvad er dens evne til at følge (tracke) objekterne?

Er valget fornuftigt, eller skal jeg overveje noget andet?

Hilsen S. W. H.

mikkellund
        • Giant

Hej og velkommen til.

Celestron NexStar 6 SE er en fin begynder kikkert. Den har ikke de fejl og kedeligt egenskaber som billige teleskoper har.
        Du kan se rigtigt mange ting i en 6″ f.eks messier objekterne og nogle NGC’er. Planeter er det rimelig godt til med det det store åbnings fokuslængde forhold.
        Du skal ikke bekymre om den kan tracke, det kan det nok til visuel brug.
        Ganske fornuftigt valg, et alternativ kunne være Skywatcher Explorer200 på HEQ5 PRO

Mikkel

swh
          • Asteroid

Hej Mikkel.

Tak for svaret. Har du nogen erfaring med om Explorer 200 er let at bruge (og ikke kræver nogen justering af spejl) for en nybegynder. Jeg har forstået at Celestronen er justeringsfri, og ville lige høre om denne også er det. Ved du om der er nogle problemer med dug på spejlene (jeg skal brug den meget ved kolde vinteraftner i Norge). Umidelbart lyder det til at Explorer200 har bedre opløsning end Celestronen, så man kan se mere?

Hilsen S. W. H.

mikkellund
            • Giant

Hmmm.

Begge teleskoper skal kollimeres. Dog skal Celestronen ikke kollimere hver gang som skywatcheren skal.
            Det er helt sikket corrector glaset på Celestronen der vil dugge til først, det kan faktisk være et problem.
            Ja 200 mm er størrer end 150 mm og dermed bedre opløsning, men ikke meget.
            Brændvidde på celestronen er ret lang i forhold til åbning (f/10) i forhold til f/5 på skywatcheren. Det betyder størrer synsfelt på skywatcheren hvilket jeg syntes er vigtigt på “små” teleskoper.

Det er en smags sag. Du vil sikkert blive glad for dem begger.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Begge er fine teleskoper, og jeg vil holde på at det ikke er nødvendigt at kollimere hver gang. Men især noget med glas foran, skal man overveje at købe noget antidug med det samme.

mikkellund
                • Giant

Korrekt, det er et spørgsmål om temperement som man kollimere hver gang.

swh
                  • Asteroid

Okay, mange tak for svarene!

Vedrørende antidug kan man så bruge det, man køber hos optikeren til briller?

Hilsen Signe

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Nej det kan du ikke, det er et varme bånd jeg snakker om.

Det kan være nødvendigt, men ellers så en dughætte af et soveunderlag som minium.

tommy.frank
                      • Super Giant

Swh- Du kan være helt sikker på at det eneste foto du kan lave med NexStar 6 SE, er af månen og planeterne. Den er testet til at tracke fint nok til visuelt, men det mekaniske design duer ikke til DS foto. Tjek det her.
                      http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2764498/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

Tommy Frank2009-01-12 01:15:38

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Celestron NexStar 6 SE – Hvad mener I om det?' er lukket for nye svar.