› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Celestron Nexstar 4 SE hand controller
- Dette emne har 8 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af vagnpetersen. This post has been viewed 187 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. oktober 2015 kl. 05:48 #137669
vagnpetersen- Asteroid
Hej med jer,
Nybegynder her og helt grøn indenfor teleskoper.
Jeg har købt et brugt Celestron Nexstar 4 SE (med en hand controller version 4 som på billedet) til min datter på 13 år, som er meget optaget af astronomi. Desværre fungerer håndsættet ikke. Sælgeren svarer mig ikke, så jeg vil selv se om jeg kan få det til at fungere. Først og fremmest måtte jeg rense batteripolerne grundigt, da alle batterier var godt syret til. Nu er der strøm til håndsættet, men der står blot “Transmit Data…” i displayet. Jeg har søgt en del på nettet efter svar, og har gjort følgende:
Forsøgt at installere HCUpdate 1.1.14 på min Win10 PC; Det kunne jeg ikke (PC’en har heller ikke et RC232 stik og jeg har ikke nogen adapter til USB).
Så fandt jeg min gamle Win XP PC frem fra loftet, men den var ikke nem at få liv i. Det lykkedes mig til sidst (dog uden internet) og jeg fik installeret HCUpdate, og via søgning på nettet og et usb stik fik jeg lagt NXS 4.13, 4.18 og 4.21 ind på XP’en.
Jeg fulgte anvisninger herfra: http://www.nexstarsite.com/OddsNEnds/HCFirmwareUpgradeHowToVersion4.htm
Desværre kom der en fejl da jeg skulle programmere; noget med at den version ikke matchede… men programmeringen gik i gang. Desværre uden resultat uanset hvilken firmware jeg prøvede med. Der stod stadig “Transmit Data…” i displayet. Jo flere forsøg, jo flere fejl i programmeringen kom der i øvrigt.
Så holdt min XP PC op med at virke
Mit spørgsmål er nu:
Er hånd controlleren helt defekt og skal kasseres?
Hvordan kan jeg få det til at virke?
Hvor kan man få en ny til rimelige penge?
Har en ny controller allerede en firmware?
Kan jeg vide om motoren fungerer uden et håndsæt? (Jeg kan slet ikke dreje teleskopet).
Mvh. Vagn Petersen
VagnPetersen 2015-10-02 05:54:14 2. oktober 2015 kl. 06:52 #137670
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Vagn
Hvad mener du med, at sælgeren ikke svarer dig? Hvem er sælgeren? Ordrup Gymnasium har et par stykker af disse og de fungerer forbavsende godt. Du kan låne en håndkontrol og se om den virker, men lad os lige få på det rene, hvem der har solgt dig den. Du kan evt. Ringe til mig på 24470011. Jeg bor i Lyngby.
Vh
Michael
2. oktober 2015 kl. 07:02 #137672
vagnpetersen- Asteroid
Hej Michael,
Tak for hurtigt svar og et flot tilbud.
Jeg har købt det på den blå avis af en i Jylland. Han oplyste at det er 5-6 år gl. Det ser ud til at have været behandlet pænt. Jeg har skrevet til ham at det ikke virker, men han reagerer ikke.
Jeg giver dig et kald. Jeg bor i Taastrup og arbejder i Søborg
Mvh. Vagn
VagnPetersen 2015-10-02 19:21:04 3. oktober 2015 kl. 09:07 #137703
Hej Vagn
Med en anden håndkontrol fik vi da afklaret, at kikkerten virker, og at det så er håndkontrollen, der fejler og skal opdateres. Det er hverken Karstens eller min spidskompetence, men måske er der andre folk her, der kan hjælpe videre med det, hvis det driller. Det burde kunne lade sig gøre, ellers vend gerne tilbage, hvis det ikke lykkes. Du og din datter er som nævnt meget velkomne i KAF og til arrangementerne på Kroppedal, Rundetårn og Brorfelde samt til de forskellige andre arrangementer som KAF og andre astronomi foreninger afholder rundt omkring. Der er også Astronomisk Selskabs Kosmos klub for børn og unge, som har en række spændende arrangementer.
http://astronomisk.dk/boern-og-unge/
Bedste hilsner
Michael
3. oktober 2015 kl. 09:24 #137704
vagnpetersen- Asteroid
Hej Michael (og Karsten),
Mange tak for hjælpen i går.
Det er rart at det trods alt kun er håndkontrollen der skal fixes.
Jeg har fået liv i en Win7 bærbar, som ikke har et RS232 stik.
HCUpdate programmet er nu installeret uden problemer, men jeg kan ikke vælge nogen COM port.
Er der nogen som ved om det vil ændre sig, hvis jeg anskaffer en USB -> RS232 adapter?
Mvh. Vagn
PS. Tak for tips om foreningernes aktiviteter. Det vil vi få brug for 🙂
3. oktober 2015 kl. 10:57 #137705
Hej Vagn
Du kan låne en adapter af mig, men det kræver at du kommer forbi igen 🙁
Vh
Michael
3. oktober 2015 kl. 11:43 #137710
vagnpetersen- Asteroid
Hej Michael,
Tak for det men nu har jeg fået købt en USB->RS232 adapter og den lagde sig automatisk som en COM3 port i HCUpdate.
Desværre får jeg stadig fejl når jeg programmerer håndsættet:
“Found Difference at Bank: 0, Block: 0” og fejlen gentager sig uendeligt.
Håndsættet ender igen med at vise “Transmit Data…”
Jeg har nu åbnet håndsættet og kan se at der står NXW210 Rev. C på printet.
Måske det betyder at det er den helt gamle version, som slet ikke kan programmeres.
Nu søger jeg efter et nyt håndsæt. Tror jeg kigger efter en Nexstar+ version.
Mvh. Vagn
VagnPetersen 2015-10-03 12:14:03 3. oktober 2015 kl. 12:08 #137712
Hej Vagn
Ok, Har du tjekket her, det er en fantastisk side:
http://www.nexstarsite.com/Firmware/SE45Firmware.htm
Vh
Michaek
3. oktober 2015 kl. 12:16 #137715
vagnpetersen- Asteroid
Hej Michael,
Ja det er præcis den side jeg har fulgt anvisninger fra, men de forklarer også at der er et ældre håndsæt som ikke kan opdateres.
Nu har jeg bestilt et nyt håndsæt.
Mvh. Vagn
VagnPetersen 2015-10-03 14:17:34 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Celestron Nexstar 4 SE hand controller' er lukket for nye svar.