› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Celestron CG5?
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 158 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. april 2009 kl. 16:10 #14504
kasper.heine- Asteroid
Hej alle sammen på Astro-forum
Jeg har længe ville købe noget ordenligt udstyr til astrofotografi, og har her på det sidste kigget lige på de to TS GSO Richtey-Cretién teleskoper de har på Lyra.dk.
Da jeg syntes at 203’eren er lidt for dyr, er jeg mere interesseret i 152’eren, men jeg kan se at Lyra anbefaler Celestron CG5 monteringen til den, og her kommer så spørgsmålet.
Jeg har kigget lidt rundt på forskellige hjemmesider for at få lidt info på denne montering, og faldt over http://www.astro-optics.dk, hvor de kalder den for “Celestrons CG-5 GT”. På Lyra’s hjemmeside kalder de den “Celestron CG5 Advanced”. Tænkte dog ikke mere over dette på det tidspunkt, men lagde mærke til i dag, at den på Astro-optics, har servo motorer, hvor den Lyra har, har step motorer.
Er det nogen som ved og dette er en skrive fejl? Eller er der forskel på monteringerne? I så fald, hvilken af de to monteringer vil have fordele over dan anden?
Hilsen Kasper Heine
3. april 2009 kl. 17:31 #14507
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Hej Kasper,
Det er samme montering.Og den har: DC Servo motors with encoders on both axes
http://www.celestron.com/c3/product.php?CatID=11&ProdID=92Er ked af at sige det, men Lyra har altså ikke altid korrekte oplysninger på deres hjemmeside.MvhMogens
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.3. april 2009 kl. 17:39 #14508
mstauningDeltager- Black Hole
Mogens har helt ret, det er servoer og ikke step motore, og det er den samme montering.
Så lidt om den.Den kan godt bruges til Astrofoto, men du vil være bedre tjent (og komme af med flere penge) med en EQ5/EQ6 men skal være pro for at have goto, så vidt jeg forstår ved dem.Mener dog at der er en der har sådan en tilsalg brugt, eller en LXD-75 som ligner den.3. april 2009 kl. 17:51 #14510
kasper.heine- Asteroid
Tak for de hurtige svar.
MStauning wrote:
Den kan godt bruges til Astrofoto, men du vil være bedre tjent (og komme af med flere penge) med en EQ5/EQ6 men skal være pro for at have goto, så vidt jeg forstår ved dem.Mener dog at der er en der har sådan en tilsalg brugt, eller en LXD-75 som ligner den.Det vil så sige at du mener at step motorer er bedre? eller tænker du bare på SW monteringerne er bedre generelt?
3. april 2009 kl. 18:25 #14513
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg tænker ikke så meget på step vs dc, men for det meste vil en step være bedre.
Men selve monteringen er mere veleget til astrofotos, grundet den bedre kvalitet og funktionerne. Samt lasteevenen! Selv om der er lavet mange gode fotos med CG-5/LXD-75.DC-Motore bruger gerne enkodere som ser ud til i ny og næ at hoppe lidt over, jeg ville gerne se mine enkodere da jeg tror der sidder noget i dem (den laver et meget stort hop hvert for hver worm omgang. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Celestron CG5?' er lukket for nye svar.