› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Celestron Autoguider
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 4 mÄneder siden af rune. This post has been viewed 31 timescb. This post has been viewed 31 times. This post has been viewed 31 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. november 2014 kl. 13:27 #123913
rune.cb.Deltager- Super Nova
Jeg Þnsket Ä prÞve min nye Celestron Autoguider i gÄr kveld, men fikk det ikke helt til (1. forsÞk). Iflg. manualen skal X og Y aksen vises i displayet i preview mode, for Ä plassere guidestjernen riktig ift. senter. Problemet var at X og Y aksen ikke ville vises i displayet (LCD skjermen).
Noen stjerne eller bilde (image) ville heller ikke vises i displayet.
Hva kan vĂŠre feil ?
Skal fokus f.eks. justeres etter at guideren er montert pÄ guideskopet, selv om okular til dette medfÞlger ?
Exposure: 256
Zoom Level: 1
Noise: 8
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
5. november 2014 kl. 16:50 #123921
chris_hDeltager- Super Nova
Det er en grunn til at mange hater denne greia her
1). Insert an eyepiece into the guide scope. Center on a bright star.
2). Remove eyepiece and replace it with NexGuide.
3). Use the â+â or â-â buttons on the hand pad to set the exposure time to 256 milliseconds.
4). Use the NOISE Menu to set the noise control level until the LCD is free of background noise.
5). Adjust focus until the star appears in the LCD as a blank dot. The BRI reading will increase as the image comes into focus. If the BRI reading increases to over 100, use the â-â button to reduce the exposure time to avoid over-exposure
OgsÄ en video pÄ youtube som viser hvordan du guider.
5. november 2014 kl. 17:24 #123923
Jeg har fulgt pkt. 1 – 5 Christian og kikket pĂ„ videoen pĂ„ youtube, men greia vil fortsatt ikke fungere, sĂ„ jeg skjĂžnner at mange hater den autoguideren.
Ergelig nÄr den kostet 2-3 tusen!
Rune CB. 2014-11-05 16:36:30 Mvh Rune.
7. november 2014 kl. 17:40 #124013
X og Y aksen var enkel Ă„ finne ut av etter tips fra Mogens, men hvordan fĂ„ kameraet til Ă„ fungere ….. (?)
Har prÞvd flere forskjellige eksponeringshastigheter og rettet kameraet mot en lys gjenstand (flere avstander), men ingenting vises pÄ LCD skjermen.
Tips mottas med takk!
Mvh Rune.
7. november 2014 kl. 18:41 #124017
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Rune
Den virker fint nok, nÄr du lÊrer den at kende.
Den stĂžrste udfordring er at finde en guidestjerne. Her er det MEGET vigtigt at du sikrer dig at guideren og det okular du fik med er det som kaldes parfokalt. Hvis det ikke er det, stiller du skarpt med okularet men sĂ„ vil guideren ikke “vĂŠre skarp”.
Jeg har haft sÄdan en guider engang, men kan ikke helt huske rÊkkefÞlgen. SÄdan som jeg husker det, finder du fÞrst en stjerne og centrerer den i okularet. SÄ stiller du skarpt. DerpÄ hiver du okularet ud, og sÊtter guideren i. SÄ kan du nok ikke se stjernen pÄ displayet, men nu ved du at den er der. Stil sÄ skarpt i smÄ step, indtil stjernen dukker op pÄ displayet, og bliv ved med at fokusere, indtil stjernen er sÄ lille som muligt (en lille prik).
DerpĂ„ skifter du til okularet igen, men RĂR IKKE VED FOKUS! I stedet lĂžsner du okularet lidt og trĂŠkker det forsigtigt frem eller tilbage indtil stjernen er skarp. Hvis det er det rigtige okular sidder der en lille ring (kaldet en parfokal ring), som du kan lĂžsne, og sĂŠtte ned mod kanten af teleskopet. SĂ„ er det nemt at ramme fokus ens pĂ„ guider og okular nĂŠste gang.
Til sidst sÊtter du guideren i igen, og kalibrerer den som der stÄr i manualen.
Vh
Morten
EDBBOB 2014-11-07 17:43:13 7. november 2014 kl. 19:17 #124022
Hei Morten,
Det tviler jeg ikke pÄ. Det er nok i startfasen de fleste sliter endel med Ä fÄ guideren til Ä fungere.
Hvis okularet og guideren ikke er parfokale (noe jeg har tenkt pÄ), mÄ jeg selvsagt etterjustere fokus pÄ guideren til stjernen er synlig pÄ displayet (som en liten prikk). NÄr dette er i boks, fjerner man stÞyen og sentrerer stjernen i senter pÄ X / Y aksen. Det er nok denne fÞrste fasen som kan vÊre litt vanskelig i begynnelsen til man har Þvet litt pÄ det. Prosedyren etter at stjernen er sentrert og klar til guiding, er ganske enkel iflg. manualen.
Takker for tips og kommentarer!
Mvh Rune.
8. november 2014 kl. 15:47 #124049
SÄ klart har ikke okularet og kameraet samme fokuspunkt. StÄr jo ogsÄ at du skal refokusere kameraet i manualen
8. november 2014 kl. 16:32 #124054
Jeg tror det er riktig at okularet og kameraet pĂ„ guideren ikke har samme fokuspunkt. Jeg har ikke lest hele manualen, men “skummet litt over” akkurat dette.
Rune CB. 2014-11-09 10:53:42 Mvh Rune.
8. november 2014 kl. 16:49 #124056
OgsÄ lurer du pÄ hvorfor du ikke fÄr den til Ä fungere?
Greit at vi er menn, men noen ganger mÄ ogsÄ vi ty til bruksanvisningen
8. november 2014 kl. 17:27 #124058
Det var etter 1. forsÞk uten Ä ha lest manualen grundig nok (det har jeg litt problemer med p.g.a. en psykisk lidelse som gir konsentrasjonsvansker nÄr jeg leser). Derfor er det ofte enklere Ä spÞrre, hvis det er noe jeg lurer pÄ.
PS: Jeg er enig i at det kan vĂŠre lurt Ă„ lese bruksanvisningen, for oss hannkjĂžnn oxo.
Rune CB. 2014-11-08 17:27:32 Mvh Rune.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Celestron Autoguider' er lukket for nye svar.