› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Celestron 8 N-GT, CG-5 og William O
- Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 371 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. november 2009 kl. 17:27 #25721
kennethkDeltager- Nova
Hei
Søker stadig etter optimale kombinasjoner, visuelt og mtp foto.Celestrons C8 N-GT med GoTo virker som en bra “pakke”, det leveres på CG-5 monteringen og skal vissnok være velegnet til astrofoto jfr. Lyra. Men er ikke teleskopet for tungt, eller monteringen for dårlig for annet enn måne/planetfoto?Lurer derfor på om monteringen er god nok til astrofoto (også DS) f.eks med den lette WO 72 Megrez (el.) påmontert, slik at 8″ kan brukes visuelt og WO for foto på samme montering…?1. november 2009 kl. 19:40 #25732
kimrasDeltager- Planet
Hej Kennethk
Det er fuldstændig korrekt, det du siger ,at c8 på cg5 monteringen er for tung, til astro-foto,
wo72 vil være ideel til denne montering, endda til ds-foto, det er en god, og let montering
den kan guides meget præcist.
Hilsen Kim Rasmussen.
1. november 2009 kl. 22:14 #25754
kennethkDeltager- Nova
Hei kimras
Javel , da kan det være en mulighet å gå for dersom jeg ikke får i gang motoren på en eldre C8 jeg kan få kjøpt. Ser forresten at du har både wo66 og Celestron 8″. Fornøyd med disse?2. november 2009 kl. 10:10 #25763
kimrasDeltager- Planet
ja jeg vældig fornøjet med disse scopes, den ene wo66 købte jeg i uk for 249£ inkl. porto
(version 2), med bedre fokuser, c8’eren er en newton.
Hilsen Kim Rasmussen.
3. november 2009 kl. 01:05 #25814
kennethkDeltager- Nova
Javel, jeg ser at WO får mye skryt her på forumet og i mange tester ol. Er nok et god valg for foto. C8 jeg ser på for tiden er en SCT, men pga været har jeg bare sett i den en kveld…venter på godvær nå
6. november 2009 kl. 19:13 #26102
alshockDeltager- Planet
kimras wrote:
Det er fuldstændig korrekt, det du siger ,at c8 på cg5 monteringen er for tung, til astro-foto,
Jeg er nu ikke helt enig med dig i det.Jeg har selv en cg5 advanced med en C8N på.Den kan jeg sagtens bruge til astrofoto, også med guide scope på.7. november 2009 kl. 01:03 #26114
kennethkDeltager- Nova
Interessant det du sier her Alshoch – jeg vurderer å kjøpe C8NGT, som du har altså, og du mener at det lar seg gjøre med seriøs astrofoto (deep sky) med CG5 monteringen og 8″ Newton + guidescope feks WO 66mm el.?
Prøvd det i praksis?7. november 2009 kl. 01:05 #26115
tommyfDeltager- Neutron star
Ja, jeg har også, den kan godt, men er maxed ud, lidt vind og runde stjerner er umuligt, men med korrekt balance kan den fint guide.
7. november 2009 kl. 01:10 #26116
kennethkDeltager- Nova
Høres ut som CG5 er en bra montering. Alternativt er det vel en god løsning å bruke CG5 + en APO feks WO 66/72 el. alene altså på CG5? Hvis 8″ + blir for tungt mener jeg…
7. november 2009 kl. 01:13 #26117
tommyfDeltager- Neutron star
Eller en 102mm ED og en 66mm guider eller 80mm fra QCam, så kan du laveflotte fotos og det er nemt at transporterer.
7. november 2009 kl. 01:28 #26120
kennethkDeltager- Nova
Har nå både lyst på en 8″ og en refraktor for foto. Har tenkt på C8NGT + en WO refraktor + ccd el dsrl…vet ikke hva som blir best…qcam er vel kostbare?
7. november 2009 kl. 10:22 #26123
joergen.kDeltager- Nova
hej kenneth
Hvis du er heldig kan du stadig væk finde canon eos 40D til lige under 5000.danske kronerden udgår snart7. november 2009 kl. 18:30 #26143
kennethkDeltager- Nova
Jeg er helt “rookie” og må først bli kjent med “basic” astrofoto, tror ikke jeg kommer til å satse på dyrt fotoutstyr i starten som qcam5/Eos 40D til flere tusen kroner men rimelig utstyr som kan gi brukbare bilder av både solsystemet og etter hvert ds, f.eks NexImage fra Celestron:
http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=c93712&cat=805…så avansere etter hvert kanskje til dyrere webkamera eller digital speilrefleks.
7. november 2009 kl. 21:14 #26146
Anonym- Nova
Hei Kenneth !
Jeg har selv et NexImage cam og det er greit til planeter og spesielt månen !Nå har jeg også et dslr som jeg i hovedsak tar bilder med og funnet ut at NexImage kameraet også fungerer ypperlig som guidekamera.Da guider jeg gjennom en WO 80 Megrez II og har dslr’et på min 200 Newton fra TS.Bruker også WO 80’en til dslr’et og er meget fornøyd med WO’en.Jeg er også styremedlem i AiA (Astronomi foreningen i Agder) og du er velkommen til å ta kontakt med klubben om det kunne være interresant for deg !7. november 2009 kl. 22:13 #26148
kennethkDeltager- Nova
Hei Arne Martin!
Høres bra ut at NexImage fungerer fint til måne/planetfoto og også som guidekamera. Det er jo et rimelig kamera om man kjøper utenlands.Jeg er nyinnmeldt medlem av AiA og var på ett møte i høst. Håper å delta på flere også observasjonskvelder…men mye drittvær utsetter det:-(Jeg har mulighet for å få kjøpt C5 Nexstar + C8 (SCT) med tilhørende observatorium her i Mandal, kjempegreier. Har bare prøvd obs. en kveld så langt, C8ens motor har jeg imidlertid ikke fått i gang ennå men må teste mer…hvis C8en svikter kan det bli aktuelt å kjøpe annet 8″. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Celestron 8 N-GT, CG-5 og William O' er lukket for nye svar.