Cederblad 214, to paletter

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Cederblad 214, to paletter

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af hoest. This post has been viewed 90 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

ginge
    Deltager
      • Giant

Hei hei!

Her kommer en nyttårshilsen. Har samlet til sammen 11 timer og 40 minutter av Cederblad 214 og synes fremdeles egentlig jeg burde ha samlet ganske mye mer, men det er det rett og slett ikke vær til så nå legger jeg det ut. Et sted må man jo sette punktum også. Har Tonemappet bildet i to paletter, HST og CFHT.

Godt Nytt År til alle nerder der ute, måtte 2010 bli en fet romodyssé for oss alle

mvh Ginge

CFHT palett:

HST palett:

Detaljer:

Optikk: Vixen R200SS 8″, f/4 & MPCC

Kamera: QSI 583ws

Guider: MiniBorg50 & DSI II

Montering: GPDX m/SS2K

Eksponering: Ha:11x1200sek, OIII:14x1200sek, SII:10x1200sek +Darks & Flats

Fotografert på Holmlia, Oslo/Norge den 15., 17., 18. & 26 desember 2009

soeren
        • Main Sequence

Super flot.

HST en har lidt favet stjerner…

mvh

Søren

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Fast eller flytbar montering ?

De er godt nok et flot kontrastrigt foto, men 20min subs, puha Thumbs%20Up

ginge
          Deltager
            • Giant

TommyF wrote: Fast eller flytbar montering ?De er godt nok et flot kontrastrigt foto, men 20min subs, puha Thumbs%20Up

Riggen er mobil Tommy. GPDXx’en står på en Berlebach Uni 18L som jeg setter opp på verandaen. Jeg rigger ned mellom hver session for at trestativet ikke skal få fuktskader. Lenge slet jeg med store problemer i poloppstillingen da jeg ikke har mulighet til å drift-aligne fra min veranda, men nå har jeg fått kalibrert pol-skopet i monteringen korrekt og det fungerer overraskende bra. Alle disse eksponeringene er tatt med poljustering kun vha pol-skopet. Det er en utrolig lettelse etter mye feilsøking. Er fristet til å gå for enda 30min subber nå som guidingen ser ut til å fungere, men det har ikke vært vær til det i høst.

mvh Ginge

jacobb
              • Nova

Nydelige billeder!

Jeg ville måske have presset SII kanalen lidt mere i HST paletten, men det er en smagssag.

Mvh

Jacob

ginge
              Deltager
                • Giant

Jacobb wrote: Nydelige billeder!

Jeg ville måske have presset SII kanalen lidt mere i HST paletten, men det er en smagssag.

Mvh

Jacob

Hei Jacob!

Takk for innspillet! Er dette bedre?

mvh Ginge

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Det er rigtigt godt gået, jeg har kun en aluminium altan som gynger op og ned når jeg går på/i den, huset mod Nord, så jeg kan heller ikke drifte, er nødt til at starte foto op og gå inden for men den optager, hvis overboen smækker med deres dør ryster min guide lige engang Cool

Men så har du et godt setup må man sige, i hvert fald, flot billide..

ginge
                  Deltager
                    • Giant

Høres ut som vi har omtrent samme type forhold med nordvent, gyngende altan. Etter jeg har siktet inn Polaris og kalibrert PHD går jeg innenfor og henger ut av døren mens jeg sikter inn objektet og starter guiding . Henger også svart stoff fra takrennen og ned til altanen for å fjerne reflekser og søl fra lyset i stuen. Men det fine er jo at vi blir flinke til å sette opp riggen pluss at vi har mulighet til å dra til et mørkere sted av og til.

Ginge

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

LOL kender det alt for godt, men ja, når man så endeligt starter bilen og kører ud til de mørke steder er det så meget lettere at få et super resultat, meeeeen det kunne nu været dejligt at have de gode forhold hver dag..Star

hoest
                      Deltager
                        • Nova

Hej Ginge
                        Det er utrolig flotte optagelser du har fremstillet derClap

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Cederblad 214, to paletter' er lukket for nye svar.