› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Cederblad 214, to paletter
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af hoest. This post has been viewed 90 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. december 2009 kl. 04:53 #29520
gingeDeltager- Giant
Hei hei!
Her kommer en nyttårshilsen. Har samlet til sammen 11 timer og 40 minutter av Cederblad 214 og synes fremdeles egentlig jeg burde ha samlet ganske mye mer, men det er det rett og slett ikke vær til så nå legger jeg det ut. Et sted må man jo sette punktum også. Har Tonemappet bildet i to paletter, HST og CFHT.
Godt Nytt År til alle nerder der ute, måtte 2010 bli en fet romodyssé for oss alle
mvh Ginge
CFHT palett:
HST palett:
Detaljer:
Optikk: Vixen R200SS 8″, f/4 & MPCC
Kamera: QSI 583ws
Guider: MiniBorg50 & DSI II
Montering: GPDX m/SS2K
Eksponering: Ha:11x1200sek, OIII:14x1200sek, SII:10x1200sek +Darks & Flats
Fotografert på Holmlia, Oslo/Norge den 15., 17., 18. & 26 desember 2009
29. december 2009 kl. 05:31 #29522
soeren- Main Sequence
Super flot.
HST en har lidt favet stjerner…
mvh
Søren
29. december 2009 kl. 14:56 #29527
tommyfDeltager- Neutron star
Fast eller flytbar montering ?
De er godt nok et flot kontrastrigt foto, men 20min subs, puha
29. december 2009 kl. 15:18 #29530
gingeDeltager- Giant
TommyF wrote: Fast eller flytbar montering ?De er godt nok et flot kontrastrigt foto, men 20min subs, puha
Riggen er mobil Tommy. GPDXx’en står på en Berlebach Uni 18L som jeg setter opp på verandaen. Jeg rigger ned mellom hver session for at trestativet ikke skal få fuktskader. Lenge slet jeg med store problemer i poloppstillingen da jeg ikke har mulighet til å drift-aligne fra min veranda, men nå har jeg fått kalibrert pol-skopet i monteringen korrekt og det fungerer overraskende bra. Alle disse eksponeringene er tatt med poljustering kun vha pol-skopet. Det er en utrolig lettelse etter mye feilsøking. Er fristet til å gå for enda 30min subber nå som guidingen ser ut til å fungere, men det har ikke vært vær til det i høst.
mvh Ginge
29. december 2009 kl. 15:25 #29531
jacobb- Nova
Nydelige billeder!
Jeg ville måske have presset SII kanalen lidt mere i HST paletten, men det er en smagssag.
Mvh
Jacob
29. december 2009 kl. 15:39 #29532
gingeDeltager- Giant
Jacobb wrote: Nydelige billeder!
Jeg ville måske have presset SII kanalen lidt mere i HST paletten, men det er en smagssag.
Mvh
Jacob
Hei Jacob!
Takk for innspillet! Er dette bedre?
mvh Ginge
29. december 2009 kl. 16:00 #29536
Det er rigtigt godt gået, jeg har kun en aluminium altan som gynger op og ned når jeg går på/i den, huset mod Nord, så jeg kan heller ikke drifte, er nødt til at starte foto op og gå inden for men den optager, hvis overboen smækker med deres dør ryster min guide lige engang
Men så har du et godt setup må man sige, i hvert fald, flot billide..
29. december 2009 kl. 16:10 #29538
gingeDeltager- Giant
Høres ut som vi har omtrent samme type forhold med nordvent, gyngende altan. Etter jeg har siktet inn Polaris og kalibrert PHD går jeg innenfor og henger ut av døren mens jeg sikter inn objektet og starter guiding
. Henger også svart stoff fra takrennen og ned til altanen for å fjerne reflekser og søl fra lyset i stuen. Men det fine er jo at vi blir flinke til å sette opp riggen pluss at vi har mulighet til å dra til et mørkere sted av og til.
Ginge
29. december 2009 kl. 16:17 #29540
kender det alt for godt, men ja, når man så endeligt starter bilen og kører ud til de mørke steder er det så meget lettere at få et super resultat, meeeeen det kunne nu været dejligt at have de gode forhold hver dag..
29. december 2009 kl. 22:03 #29550
hoestDeltager- Nova
Hej Ginge
Det er utrolig flotte optagelser du har fremstillet der -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Cederblad 214, to paletter' er lukket for nye svar.