CCD vs CMOS infografik

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR CCD vs CMOS infografik

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r, 10 mĂ„neder siden af henrik. This post has been viewed 151 timesschneider. This post has been viewed 151 times
Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Denne fra CEI-Europe

artikel

Nightsky2016-05-10 16:02:17

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Tja, det er faktisk ingen nyhed, blot et spÞrgsmÄl om udvikling. Men det er en gammel udfordring og var egentlig kun et spÞrgsmÄl om tid.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Jeg synes da det er vildt spÊndende hvad der sker pÄ CMOS fronten. Godt nok er det en udvikling det har vÊret undervejs et stykke tid, men det er alligevel kommet bag pÄ mig at der skete sÄdan et kvantespring for nylig med planetfoto og de nye kameraer fra ZWO. Jeg havde egentlig ikke regnet med at der kunne forbedres voldsomt meget pÄ ydelsen i forhold til ICX618, som selv skabte en revolution for nogle Är siden. Jeg er glad for at jeg tog fejl.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Det er ogsĂ„ kommet bag pĂ„ mig. Jeg har en TIS618 pĂ„ lager som aldrig er blevet brugt. Overhalet indenom af cmos. 618’eren kan overhovedet ikke sammenlignes med de nye cmos.
            224, 290 og 1600 vi er tÊt pÄ at tÊlle fotoner. Langtid eksponeringer kommer til at forsvinde,
            nÄr man tÊller fotoner og har ingen stÞj af betydning.

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Det er ogsĂ„ min plan at bruge korte deepsky eksponeringer nĂ„r jeg fĂ„r 290’eren, et eller andet sted mellem 0,2 og 20 sekunder alt efter objekt. Med 1 e- udlĂŠsningsstĂžj tror jeg ikke lange eksponeringer gĂžr den store forskel, og min lille EQ5 kan sikkert heller ikke tracke godt nok til det. 290 chippen burde vĂŠre lille nok til at det er muligt at lave luminans pĂ„ galakser helt uden filter pĂ„ min f/4 Newt. Et rent spejlsystem som fanger hele det spektrum chippen kan se. Jeg tror det er den bedste (mindst ringe) mĂ„de at bekĂŠmpe lysforureningen nĂ„r vi snakker bredbĂ„nd.

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Det er er spĂŠndende, man fĂ„r NÆSTEN lyst til at bygge et kamera selv………
                NĂ„, men det vil nok vĂŠre dumt at starte flere projekter op for mig nu 😉

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'CCD vs CMOS infografik' er lukket for nye svar.