› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › CCD pixelsize -> imagesize?
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 12 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 170 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. marts 2009 kl. 22:08 #12722
jesperu- Giant
Hej
Jeg har et qhy6pro kamera med pixelstørrelsePixel Size: 8.6um x 8.3um
Jeg har lagt mærke til at hvis jeg tager to billeder af det samme objekt hvor kameraet er roteret på teleskopet mellem de to optagelser, da kan jeg ikke rotere billederne tilbage på plads i photoshop. Stjernerne kommer simpelthen ikke til at ligge oven på hinanden når jeg kun bruger en flytning og en rotation i PS.
Nu har jeg så prøvet at strække biilledernes x-akser med en faktor 8.6/8.3 (pixelstørrelsen) før jeg roterede dem i PS. Og nu går det fint – dvs stjernerne i de to billeder kommer nu til at ligge præcist oven på hinanden i PS efter en flytning og en rotation.Er der nogen der kan sige mig om det er rigtigt det jeg gør – dvs skal jeg altid skalere min x-akse på mine rå billeder med en faktor 8.6/8.3?–Jesper14. marts 2009 kl. 22:16 #12723
jesperDeltager- Neutron star
Ja du gør det rigtige, men der burde være en funktion i kameraets software der gør pixlerne kvadratiske automatisk. Det ved Jacob eller Michael garntrisset.
15. marts 2009 kl. 13:12 #12767
mstauningDeltager- Black Hole
Det er nemlig forkert!
Du skal inden du gør noget andet, dog lige darks/bias/flats fra først, bede dit program om at gøre pixels kvadratiske. Nu har jeg ikke lige styr på hvilket program du normalt bruger ud over PS, men hvis du bruger MaxIm ved jeg hvordan du gør. Eller CCDSoft, og Nebulosity.15. marts 2009 kl. 14:26 #12777
jesperu- Giant
Jeg bruger CCDcap til at styre optagelsen og deepskystacker til at aligne+stacke. Og jeg kan ikke lige se at der er mulighed for at vælge kvadratiske pixels i nogen af disse programmer.
Det er jo sådan set heller ikke et problem at det ikke bliver gjort automatisk hvis jeg selv kan gøre det manuelt i PS.–Jesper15. marts 2009 kl. 14:31 #12779
mr.mox- Nova
Prøv at skrive på DeepSkyStackers forum på YahooGroups. Luc som har skrevet programmet plejer at være meget lydhør overfor nye features, så måske han kan lokkes til at putte aspect-ratio justering ind i næste version…
15. marts 2009 kl. 14:34 #12780
mr.mox- Nova
Michael, fratrække darks, offset og flats er linære funktioner – det er skalering af et billede også. Derfor er rækkefølgen (nogenlunde) ligegyldig.
Jeg vil dog også foretrække at først korrigere billedet for fejl og så skalere det bag efter, men det er faktisk ikke nødvendigt, bare darks osv behandles på samme måde.
15. marts 2009 kl. 14:36 #12781
Næh det er ikke det store problem hvis du ikke har kommandoen. Make pixels square læser bare pixel aspect ratioen i fits headeren og interpolerer. Altså det samme som du gør i PS.
15. marts 2009 kl. 14:59 #12784
jesperu- Giant
det eneste jeg er nervøs for er at deepskystacker ikke kun forskyder billederne når den registrerer men at den også tjekker for rotation og så roterer dem en smule. Så vil den jo ændre på forholdet 8.6/8.3 (pixelstørrelsen) og så går det galt når jeg sidenhen i PS strækker x-aksen med 8.6/8.3.hov, der er faktisk en hemmelig option inde i CCDcap som hedder “square pixels” gad vide om den ikke skal være slået til15. marts 2009 kl. 16:17 #12798
He he, jo det skal den nok.
15. marts 2009 kl. 17:04 #12816
mstauningDeltager- Black Hole
Det lyder sådan..
Og grunden til at jeg siger at det er bedst at fratrække darks også videre inden, er at et hotpixel kernel filter virker bedst før man laver sine pixels firkantet. Og at man så slipper for at gøre noget ved darks bias flats – de skal så bare være som man optog dem. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'CCD pixelsize -> imagesize?' er lukket for nye svar.