CCD kamera – hvad er bedst?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR CCD kamera – hvad er bedst?

• Dette emne har 40 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af motomandk. This post has been viewed 938 times
Viser 11 indlæg - 31 til 41 (af 41 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har ikke forstand på fotometri men hvis du tager en serie darks før og efter din fotosession, får du en masterdark som matcher vældig godt, også selvom kameraet ikke er temperaturreguleret. Og Sonys chips har i forvejen lav dark current.

Jo, udlæsningstøjen stiger ved binning, men så er det jo en fordel, at den er så ekstremt lav for Atik kameraet. 12 er stadig fint. Er det i øvrigt rigtigt at man bare skal sige 3x 4? Michael?

Jesper2009-01-09 12:02:51

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Støj forøges vist nok kun med kvardartroden af ikke bined.. Men er ski ikke helt sikker.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Et hurtigt dyk i bøgerne: RMS er jo anlog med variansen (her for en stokastisk variabel). D.v.s. kvadratroden af RMS må svare til spredningen. Et hurtigt bud er derfor:

Summen af spredningen (S) på støj fra 2 pixels er S1+S2 +2*r*S1*S2 hvor r = korrelationen mellem de 2 målinger. Det må antages, at udlæsningsstøjen fra de 4 pixels er ukorrelleret (r=0) og at S1=S2=S3=S4. Derfor fås den samlede spredning til 4*S = 4*kvadratrod RMS, eller i dette tilfælde RMS=7e.

Så Michael, du har nok ret.

Hilsen Mogens B.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Tjae, jeg kommer nu frem til at læsestøjen på mine egne billeder i Bin 2×2 er 1,3e og det samme er de på Bin 1×1 altså 1,3e. Men det er så også målt ved -35!

Men min gain er også forskellig alt efter hvilken bin jeg bruger.

Gain ved bin 1×1 er 0,6 og bin 2×2 er den 0,9

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Så er mit forslag helt i skoven. Jeg har enda glemt at kvadrere de 7 e!!?

Dine tal ku” se ud som om binnede pixels sampler med samme støjforhold som kun een pixel?

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Vedr. binning og for god ordens skyld: Udlæsningsstøjen vokser med kavadratroden af antal pixels (2 x 2 binning gir’ derfor 2 x støj, som i dette tilfælde bliver 6 e.); netop som Michael mener.

Men signalet øges med en faktor 4, så signal/støjforholdet forbedres betydeligt.

Hilsen Mogens B.

motomandk
                  • Main Sequence

Hej alle
                  har netop spurgt Qiu på messenger om binning fænomener og han forklarede følgende:

a) Readout noise stiger ikke ved binning – den opstår i udlæsningskredsløbet, der er det samme uanset binning mode.

b) Derimod opstår der quantum-noise – dette er forskellen i signalet fra de pixels der binnes (dvs. at pixels opfatter samme mængde lys forskelligt). Hvis man eksempelvis har et signal på 100e- vil spredningen i bin 1×1 være kvadratroden af de 100e- = 10e- (100/SQR(100)=10) svarende til et signal/støjforhold på 10.
                  Ved bin 2×2 bliver quantum noise; 400/SQR(400)=SQR(400)=20 … altså et signal/støj forhold på 20.

Summasummarum er, at signal/støjforholdet er dobbelt så godt ved 2x2bin, som ved 1×1 bin.

OBS – quantum noise kaldes også for shot noise.

/Henrik (H)

motomanDK2009-01-10 16:11:39

jesperu
                    • Giant

Er der iøvrigt nogen som har et link til billeder taget med qcam6 pro? Jeg har ledt på nettet men ikke fundet nogle.

Henrik R: jo den er god nok – det er “biblen” af Landau og Lifshitz. Men det er nu en del år siden jeg blev færdig med studiet (idag har jeg ikke så meget hår på hovedet)

–jesper

jesperu
                      • Giant

hov,………….. er qcam6pro ikke det samme som QHY6 Pro som man kan få f.eks. fra modern-astronomy? Specifikationerne ser ihvertilfælde meget ens ud (selv om prisen ikke gør det!).

–jesper

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Lige en nyhed bare til en oplysning: QHY9

Pris ? Jeg tør end ikke gætte!

New camera from QHY! Using a Kodak 8.6 mega pixel

chip it’s just the right size to utilise 1.25″ filters

Total pixel: 3448×2574 (8.9mega pixel)
                        Active pixels: 3358×2536 (8.6mega pixel)
                        Pixel Size: 5.4µm*5.4µm
                        FullWell: 25.5Ke-
                        Sensor Size: 19.7*15.04mm 4/3inch
                        Readout noise: TBD(Appox 10e maybe)
                        Preview Speed: 3Mpixel/s (3sec download time)
                        Download Speed: 1Mpixel/s (9sec download time)
                        Peak QE: 56% @540nm 48%@Ha
                        Microlensing on chip
                        ABG: 1000X
                        16bit ADC with CDS and Preamp
                        USB2.0 High Speed interface
                        Built in 32MB SDRAM buffer
                        Supported binning modes: 1×1, 2×2, 3×3, 4×4
                        Communication port to QHY color wheel
                        Improved 2-Stage TEC cooling -50 from ambient
                        Improved Heat Sink For KODAK CCD
                        Built in temperature sensor and 16-bit high presion ADC
                        DC103 DC adapter & TEC Controller, Regulated
                        Build in Mechanical shutter for Full Frame CCD
                        Fully Airproof with Two 4.0mm Air Socket

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

motomandk
                          • Main Sequence

Hej Jesper
                          Jo, det er samme kamera – med Qcam6pro er der dog en lufttæt opbevarings/transportbox, samt silica gel beholder:

Til Outlook – prisen i DK bliver 18999,- incl. PELI kuffert og silica gel – men jeg venter lige lidt, vil være sikker på at evt. børnesygdomme er væk, både i hardware og software.

/Henrik (Q)

Viser 11 indlæg - 31 til 41 (af 41 i alt)
                        • Emnet 'CCD kamera – hvad er bedst?' er lukket for nye svar.