CCD kamera – hvad er bedst?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR CCD kamera – hvad er bedst?

• Dette emne har 40 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af motomandk. This post has been viewed 937 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Megapixel-kameraer er vel mest for at få en større chip og derved større FOV hvis optikken kan bruge den større chip. Så det kommer helt an på hvilke objekter du vil fotografere, om du har brug for mere end 500k pixels eller ej og om du har tolmodighed til mosaikker, som jo effektivt giver en større chip.

Søren

steffan
        • Giant

Hej Jesper,

Hvad er årsagen til du ikke vil tage et DSLR hus i betragtning?

Er det fordi du bor i københavn og gerne vil køre smalbånd på et mono cam, for reduktion af lysforurening?

Hvis det er tilfældet kommer du et stykke af vejen med nogle af de filtre der reducerer skyglow. jeg har en kammerat der bor tæt på statoils flare i Kalundborg, og han reducerer baggrundsbelysningen vha enten UHC eller et andet filter, på sit canon 1000D og det giver nogle helt ok forbedringer.

Man kan jo få et Canon 40D med liveview og USB styring af ekspo tid, til under 5000 ved køb i UK, så der kunne godt være plads til et par gode filtre.

-Plus at din frue også kunne få glæde af et godt spejlrefleks kamera når i skal på ferie

Mvh Steffan

Steffan2008-12-31 13:19:13

jesperu
          • Giant

Hej Staffan

Jeg har allerede et Nikon d70 og da jeg primært vil fotografere galakser tror jeg ikke jeg vil få så meget glæde af den store chip i et DSLR. Så hellere bruge pengene på et astro CCD og få den højere følsomhed.

bedste hilsner

Jesper

henrik
          Deltager
            • Nova

Af dem du vælger, ville jeg også tage Qcam’et(Selvom jeg er fra Lyra :O)

Nu sad jeg og sammenlignede cam6pro med ATIK 16ICL, som er en lille smule billigere.

ATIK 16ICL bruger en Sony ICX-415AL chip mens Qcamy6 PRO bruger ICX429AL.

Hvilken er egentlig bedst – de er stort set lige store?

Hvis du vil have en chip med mindre pixels er der også ATIK 16IC-HS til 3500.

Men er det egentligt “for billigt”?

Derudover har Qcam6 temperaturstyring og USB2

Der er også ATIK16icHS til kun 3500 som har køling og en chip der er i familie med Qcam6’erens. Men er den “for billig” eller bare mindre?

Se ATIK herHenrik2009-01-07 13:35:48

motomandk
              • Main Sequence

Hej alle
              jeg vil lige tillade mig at lade et par bemærkninger falde.

a) Tak for din fine omtale Henrik (R)!!Smile

b) Der findes både en Qcam6 og en Qcam6pro – 6’eren har enkelt køling (-25 i forhold til omgivelserne) og ikke temp-styring (pris 2999,-), hvorimod 6pro har dobbeltkøling (-40 i forhold til omgivelserne) og temp-styring fra f.eks. CCDCap, Maxim osv. (pris 5999,-).
              Det er heller ikke samme chip der sidder i dem, i Qcam6 sidder en ICX259al.

c) Sammenligner man ICX415 med ICX429 er der stor forskel i følsomheden, fordi ICX415 er en progressive scan chip, hvor progressive kredsløbet optager en del af photon-brøndens overflade. SONY’s egen standard måling, siger 1400mV for ICX429 kun 820mV for ICX415 ved samme belysning.
              Til gengæld vil ICX415 være bedre til planeter/måne, da den ikke er interlaced.

Håber det bedrager lidt til overblikket.

/Henrik (H)

motomanDK2009-01-04 12:38:12

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

QcamPro, vil jeg anbefalde netop fordi du kan styre temp.

jesperu
                  • Giant

Jeg kikkede på Henrik R´s link til ATIK og fandt den her:

Chip CCD – Sony ICX-205 AL
                  Chipdurchmesser 8mm – diagonal
                  Horizontale Auflösung 1392 Pixel
                  Vertikale Auflösung 1040 Pixel
                  Pixel Größe 4,65 µm²
                  Full Frame Download 1 Sekunde
                  Readout Noise 3e RMS
                  Computeranschluss USB 2.0
                  Stromanschluss 12V DC – 0,8AV
                  Max. Belichtungszeit unbegrenzt
                  Belichtungszeiten 1/1000sek bis unendlich
                  Kühlung Peltierkühlung
                  Größe 50×68 mm (ohne 1,25″ Adapter)
                  Gewicht 350 Gramm mit Kabel

Det koster ca. 7500 kr hvilket nok kan accepteres af fruen. Men er det de ekstra (1500 kr) penge værd i forhold til qcam6pro?

Og så skal jeg jo også have filterhjul og RGB filtre. Er der nogen der ved hvor man kan finde det billigt?

Jesper

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

God chip 🙂

Astromik filter og Atiks filterhjul er det billigeste mener jeg, filterne har halo problemmer og hjulet har kun 5 holdere.

Ellers stiger det til minimum det dobbelte, uden haloer og hjul med 7.9 holdere..

Ups, læste forkert på chip,, troede det var 285,,,

TommyF2009-01-04 17:49:25

motomandk
                      • Main Sequence

Jeg tør næsten ikke skrive det …………. det lyder jo som reklame, men jeg tillader mig at betragte det som information.

Pixels på ICX205AL er kun 4,65um, hvilket giver en væsentlig lavere følsomhed.
                      Som fortalt i tidligere indlæg, så har SONY sin egen målestok for følsomhed, som kan anvendes til at sammenligne SONY chips indbyrdes:

ICX429 – 1400mV
                      ICX415 – 820mV
                      ICX205 – 450mV

alle 3 i AL version.

Til gengæld har dette ATIK kamera en meget lav readout noise på kun 3e-.
                      Jeg vil – af respekt for Lyra’s forum – afholde mig fra at sammenligne specs. på kameraerne Wink

/Henrik (H)

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Henrik

Nu er det jo ikke Lyra’s forum (længere), så så længe det er oplysende…

Men lige et spørgsmål:

I din forrige posting skrev du at følsomhedsforskellen skyldtes at den var progressive scan. Nu skriver du at det er fordi pixlerne er mindre. Er det fordi at … ja, hvad er det egentligt?

Til specifokationerne ovenfor:

Når belysningstiden er “..til uendelig”; Gad vide med om de regner med at kameraet kan holde så længe

Henrik2009-01-07 14:07:32

motomandk
                          • Main Sequence

Henrik wrote: Hej Henrik

Men lige et spørgsmål:

I din forrige posting skrev du at følsomhedsforskellen skyldtes at den var progressive scan. Nu skriver du at det er fordi pixlerne er mindre. Er det fordi at … ja, hvad er det egentligt?

Hej Henrik (R)
                          ved sammenligning mellem ICX429 og ICX415, der har samme chip størrelse og næsten samme pixelstørrelse, er forklaringen på den lavere følsomhed, at progressive scan kredsløbet optager en del af photon-brønden.

I andet eksempel sammenlignes ovenstående to 400 tusind pixel chips, med ICX205 chip der har 1,3Mpixel men næsten samme chipstørrelse. Forskellen på følsomheden her skyldes derfor, at ICX205 har væsentlig mindre pixels.

Er det til at forstå? Embarrassed

/Henrik (H)

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Hej, jeg tager lige tråden op igen med endnu et par (mange J) spørgsmål.

Jeg har fulgt nøje med her, fordi jeg selv skal til at bestille kamera. Jeg overvejer især 2 af de omtalte kameraer, nemlig Qcam 6 pro (6000 kr) og Atik 314E (ca. 7500) . Som i rigtigt skriver, er sidstnævnte ikke nær så følsom som førstnævnte (mange flere pixels med næsten samme chip størrelse), men dette kan vel opnås ved binning? Så har man stadig mulighed for den høje opløsning hvor dette er en fordel? Synsfelterne i de to kameraer er næsten identiske. Opløsningen med Atik bli’r ca. 0.96’’/pix (uden binning) og det dobbelte med 2×2 binning. Med Qcam opnås en opløsning på ca. 1.5 pr. pixel. Er det derfor forkert, at der ved binning af Atik faktisk opnås en større følsomhed end med Qcam pro? Med næsten samme opløsning? Får jeg for 1500 kr. mere kamera, hvis jeg investerer i Atik? Er der forskel mellem de to kameraer i måden, hvorpå der udlæses (progressiv vs. interlaced, fremgår vist ikke af specifikationerne)?

V.H.

Mogens B

Hilsen Mogens B.

henrik
                            Deltager
                              • Nova

Hej Mogens

Ja, det er rigtigt at binning giver 2×2=4x lysfølsomhed, hvorved ATIK314e jo så bliver væsentligt mere lysfølsom end Qcam 6pro.

Lige til dit brug – fotometri – ville jeg måske også skæve lidt til det med temperaturstyringen på Qcam, idet følsomheden jo ændrer sig med temperaturen.

… eller det betyder måske ret beset ikke noget når man efterfølgende skal kallibrere billedet under alle omstændigheder?

Forresten JesperU: Det ligner Teroretisk Fysik du sidder med på dit billede; Er du fysikstuderende?Henrik2009-01-09 11:57:05

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Det betyder meget hvis man vil igang med fotometri, da det betyder meget hvor stor forskellen i temp er mellem dine lights og dine darks. Det kan forrykke ens måleringer noget, men det kommer jo an på hvor præsist man håber at kunne lave fotometrien?

Dog betyder gode flats mere…

Mogens.Bildsøe
                                Deltager
                                  • Nova

Ved nærmere eftertanke- binning (2 x 2) øger ganske vist følsomheden med en faktor 4, men det samme sker vel med udlæsningsstøjen (Atik: 4 x 3 = 12 e. RMS)?

Hilsen Mogens B.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
                                • Emnet 'CCD kamera – hvad er bedst?' er lukket for nye svar.