› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › CCD kamera – hvad er bedst?
- Dette emne har 40 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af motomandk. This post has been viewed 936 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. december 2008 kl. 14:24 #6303
jesperu- Giant
Hej
Jeg overvejer at købe et ccd-kamera i prisklassen 5000-7000 kr. Ikke noget DSLR hus men et “rigtigt” astro-ccd kamera med >0.4 Megapixel og 16 bit dynamikområde. Kameraet skal skal sidde bag min 8″ SCT på en EQ6 pro + 80 mm ED apo med guidekamera.
Så vidt jeg kan se er der tre kandidater hos danske forhandlere:1) Meade DSI II pro mono med RGB filter set: 6150 kr hos astro.dk (koster 400$ i US)
2) Orion StarShoot Deep-Space II til 5000 kr hos Lyra.dk dertil kommer RGB filtre
3) AstroQcam 6 Pro (mono): pris 6000 kr og så skal der også købes RGB filtre.Er der nogle er alle jer kloge mennesker som har erfaringer og meninger om disse kameraer – hvor får man mest til prisen? Og er der andre
kameraer som vil være bedre end dem jeg har nævnt?–Jesper
29. december 2008 kl. 15:25 #6305
tommyfDeltager- Neutron star
Et næsten umuligt spørgsmål at besvarer, selv om det skulle ligge lige til, men der er så mange variabler i det, kamera+tubus+hvad skal optages mest+bopæl/mørke+tid der kan bruges til expo+filterhjul til filter og meget andet.
Vi sporer os ind til det i denne og andre indlæg..
29. december 2008 kl. 16:22 #6306
jesperDeltager- Neutron star
Tommy har helt ret i at der er mange ting der spiller ind på kameravalg, men hvis jeg skulle vælge mellem de tre kameraer du nævner, uden hensyntagen til andet, ville det blive Qcam 6 Pro. Meade DSI Pro II har jeg selv, og det er ganske udemærket, men har efterhånden nogle år på bagen og er uden køling. Orions kameraer synes jeg ikke har virket så overbevisende, bortset måske fra det sidste nye med APS chip som har fået gode andmeldelser.
Der findes (bedre) alternativer til de tre kameraer, men nok i en lidt højere prisklasse.29. december 2008 kl. 17:04 #6307
jesperu- Giant
Tak for jeres svar.
Jeg forestiller mig at jeg mest vil bruge kameraet til galakser og prøve at se om jeg kan komme ned under 2-4″ i opløsning (nok et svært projekt danske forhold taget i betragtning). Derfor er 0.5 Megapixel også helt fint til mig.Er der iøvrigt nogle her på forum som har prøvet at se hvor langt ned i opløsning man kan komme på deepsky astrofotos i DK? Til planetfotos kan man jo godt komme helt ned til diffraktionsgrænsen på <1″ men det virker som om at deepsky astrofoto går den modsatte vej hvor lav forstørrelse + en kæmpe chip er det som alle bruger.29. december 2008 kl. 17:36 #6308
Anonym- Nova
Hvorfor ikke skyde lidt flere penge i projektet og købe et DSI III? Evt brugt…
http://www.meade.dk/product.asp?product=132
http://osdv.de.dd17216.kasserver.com/shop/product_info.php?info=p192_Meade-DSI-3-monchrome-color-CCD-Camera.html(8300kr incl filtre)
Søren
29. december 2008 kl. 22:03 #6327
tommyfDeltager- Neutron star
JesperU wrote:
diffraktionsgrænsen på <1″ men det virker som om at deepsky astrofoto går den modsatte vej hvor lav forstørrelse + en kæmpe chip er det som alle bruger.Ikke alle bruger det, jeg bruger min 120mm til mindre objekter ala galakser, de er flest små enkelte store, så bruger jeg min lille WO66 til videfield, med samme kamera, har ikke lige råd til 4-6 mp kameras.
29. december 2008 kl. 22:39 #6338
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Jesper
Jeg ville vælge Qcam6Pro. Det minder meget om Orion starshoot II mono, som jeg har.Den eneste fordel ved Qcam’en er at man kan styrrer kølingen af cam’et. Dette er en meget stor fordel. Man behøves ikke stå og bruge tid på darks ude i felten.Ellers er jeg Rigtig glad for mit Orion!30. december 2008 kl. 00:59 #6346
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg holder umildbart med Morten, men hvilket teleskop skal det sidde på? Det skal jo passe noget sammen.
30. december 2008 kl. 12:41 #6369
jesperu- Giant
det skal sidde på en gammel 8″ Meade SCT lx10 som sidder på en eq6pro + en 80 mm refraktor og guidekamera.
Jeg tror det ender med et qcam6pro. Jeg vil også være ked af at købe en meade DSI II til næsten 6000 kr når man kan få det til 400 $ i US!mvh Jesper30. december 2008 kl. 17:00 #6374
Anonym- Nova
Hvad holder dig fra DSI III?
30. december 2008 kl. 18:09 #6375
jesperu- Giant
<<Hvad holder dig fra DSI III?
Jeg er jo ikke nogen ekspert på området men det jeg går efter er:-Rigtigt godt signal-støj-forhold. qcam6’eren er aktivt kølet det er DSI III’eren ikke-en chip som ikke er for stor. Jeg kan ikke se hvad jeg skal med en chip som er større end 1 megapixel, jeg kan jo bruge en reducer eller en barlow hvis jeg vil ændre pixelopløsningen (pixels/buesekund) på mit billede og jeg har ikke planer om at printe plakater ud i A1 størrelse.– prisen må ikke være over 7000 kr hvis købet skal godkendes af fruen – og det skal det.mvh Jesper30. december 2008 kl. 18:20 #6377
Anonym- Nova
Tak for svaret.
Der er forresten SBIG-udsalg hos opt:
http://www.optcorp.com/productList.aspx?uid=1446Søren
30. december 2008 kl. 18:31 #6379
jesperu- Giant
tak for det jeg tjekker lige linket
Faldt iøvrigt over denne side: http://www.spacetelescope.org/about/general/instruments/wfpc2.htmlHubbles 4 ccd’ere på WFPC2 er hver på 800×800 pixel så det kan da ikke være helt umuligt at få gode resultater uden at have en 20 megapixel chipjesper30. december 2008 kl. 21:20 #6388
jesperDeltager- Neutron star
WFPC2 vejer 281 kg. Gad vide om min FS60 kan bære sådan et? Tænk at det er over 18 år siden det blev installeret, på den første service mission, som jeg kan huske jeg fulgte med i på CNN.
30. december 2008 kl. 22:00 #6395
mr.mox- Nova
Hubble bruger også drizzle til at øge antallet af pixels. Det kan man også i fx Deep SKy Stacker. Ideen er at hvis man tager flere billeder en anelse forskudt/roteret, så kan man matematisk regne ud hvordan objektet må se ud i detaljer, for at give de to (eller flere) afbilledinger man har. Man kan relativt let forøge opløsningen med x2 eller x3
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'CCD kamera – hvad er bedst?' er lukket for nye svar.