CCD kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR CCD kamera

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af erikgu. This post has been viewed 126 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

kenneth.sneis
    Deltager
      • Super Giant

Hei

Går med noen tanker om å skaffe meg ett CCD kamera. Nå blir jo dette en forholdsvis stor investering så vil sette stor pris på noen tilbakemeldinger på om jeg er på rett vei. Pr nå ingen budsjett, det hele blir en kost-nytte vurdering tilslutt. Men vil ikke investere i noe som nesten er bra nok for å spare 10 000 nå.

Bruker jo i dag Canon 1100D. Denne har en chip på 22.2 × 14.7 mm, 12.2 mpix (4272×2848) og 5,19 µm pixel.

Er fornøyd med det FOV jeg oppnår i dag. Og tenker at jeg helst vil ha en CCD som er i nærheten av dette. Allerede her er det jo fult mulig at jeg tenker helt feil …

Pr nå ligger valget på ATIK 383L+

(alternativt QSI 683 som vel er samme sensor, men som vil ha lengre reisevei ved eventuelle feil.)

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p3825_ATIK-383L–CCD-b-w-camera—cooled-22-2mm-sensor-Pixel-5-4-m.html

Så var det filterhjul og filtre

Bør også kunne brukes senere ved bytte til annet kamera og/eller teleskop.

Og MÅ kunne styres ifra PC`en samt ha plass til min 7 filtre. L, R, G, B, Ha, Sll, Olll

ATIK 2″ mot. filter wheel – USB – for 7x 36mm unmounted filters

Atik filter wheel inset for 7x 36mm unmounted filters

Baader LRGB-CCD Filter set 36 mm without cel

Astronomik ASHA6nm36 – H-Alpha CCD Filter 6 nm,

O-III CCD Filter 6 nm – Finner ikke som 36mm unmounted filters

Sulfur II CCD Filter 6 nm – Finner ikke som 36mm unmounted filters

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4355_ATIK-2–mot–filter-wheel—USB—for-7x-36mm-unmounted-filters.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4599_Atik-filter-wheel-inset-for-7x-36mm-unmounted-filters.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3342_Baader-36-mm-LRGB-Astrophotography-CCD-Filter-set-without-cell.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3342_Baader-36-mm-LRGB-Astrophotography-CCD-Filter-set-without-cell.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7630_Astronomik-ASHA6nm36—-H-Alpha-CCD-Filter-6-nm–unmounted-36-mm-round-filter.html

OAG – TS Off-Axis Guider TSOAG9

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p641_TS-Off-Axis-Guider-TSOAG9—Length-only-9-mm.html

Denne er jeg temmelig sikker på. Har en lik en i dag med Canon tilslutning som jeg er godt fornøyd med

Så alle spørsmålene

Hvilket CCD kamera bør jeg velge?

Hvilket filterhjul bør jeg velge?

Hvilken størrelse på filtrene bør jeg velge?

Hvilken produsent av filtre bør jeg velge?

Hvilken bredde på filtrene bør jeg velge (12nm, 8,5nm, 6nm, 3nm)?

Hva har jeg glemt å tenke på?

Siden jeg kun har brukt Canon kamera frem til nå er dette med CCD kameraer helt nytt for meg så setter stor pris på erfaringer og tips.

erikgu
      Deltager
        • Nova

Hei Kenneth,

Jeg har gått og drømt om å kjøpe et kamera med større chip selv. For meg som har filtre fra før, 1.25″ vil et kamera hvor jeg kunne gjennbruke de være gunstig økonomisk siden filtrene er en vesentlig del av inveseringen.

Det eneste med stor chip, KAF 8300 som kan bruke 1.25 filtre er QSI683 med innebygd filerhjul, 8*1.25. Det ville vært det naturlige valget for meg. Har ikke regnet på det hvis alt skal kjøpes nytt, men ikke glem filterkostnaden. Tenk da i tilleg til LRGB på et fullt smalbånd sett, og da 3nm for OIII og SII slik at du kan ta bilder selv om månen er stor. HA kan godt være 5nm men jeg tror ikke jeg ville gått for noe “bredere” enn det.

Man bør også tenke på at filtrene kan brukes til “raske” teleskop uten degradering, ikke alle kan det.

Erik G erikgu2016-02-02 13:50:06

Erik G

kenneth.sneis
        Deltager
          • Super Giant

Hei og takk for svar.

Noen spesifikke filtre du kan anbefale (produsent) ?

erikgu
          Deltager
            • Nova

Hei,

Jeg kjøpte kamera brukt der fulgte det med Astrodon, de er dyre men vel også blandt de bedre tror jeg.

Erik G

Erik G

kenneth.sneis
            Deltager
              • Super Giant

Er 36 mm filter store nok ?

Moravian har alternativt ett filterhjul som tar 7 x 2″

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Kenneth.

Har du overvejet et Moravian?
                Jeg har for nyligt anskaffet mig et G2-1600, og det kører perfekt.

God support, og så er det jo lavet her i Europa. Iøvrigt også god software der følger med. Opdateres ofte.

Angående brug af 1,25″ filtre, så tror jeg selv QSI vil vise vignettering med en 8300 CCD.

mvh
                Jens

kenneth.sneis
                Deltager
                  • Super Giant

Hei Jens

Takk for tips, skal sjekke ut Moravian.

Vedr filtre så har jeg egentlig aldri vurdert 1.25″ (noe som trolig mest er en tilfeldighet )

Men, vil 36mm være bra? Eller bør jeg opp på 2″?

erikgu
                  Deltager
                    • Nova

Hei Kenneth,

Det står ofte krav til filtre i spec. på kamera, hvis ikke går så vet sikkert de som selger det.

Når det gjelder QSI så skal QSI683 med internt filterhjul for 1.25″ filtere “virke som en drøm”.

Erik G

Erik G

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Faldt lige over disse gamle foto’s fra Stavanger, flittig ung mand 😉
                      Dejligt at se du fortsat holder med med dit store iver Thumbs%20Up

Klik her !

kenneth.sneis
                      Deltager
                        • Super Giant

Moro! Har fått noen timer eksponering det Canon kamera der.

Ellers er det fortsatt bare å komme med gode råd og veiledning til valg av CCD kamera med tilbehør

mhansen
                        Deltager
                          • Nova

Hej Kenneth,

Hvis man kigger lidt videnskabeligt på det (og det gør jeg jo ofte), så kan man jo regne ud hvor store/små pixels du kan bruge, før at få en rimelig opløsning.

Hvis vi på vores breddegrader påregner at 1.00” opløsning er det bedste vi kan opnå, så er det mest optimale også ofte at lade opløsningen på chippen være omkring 1.00”.

Så kan man stille følgende regnestykke op

1.00 = (x / focallength) x 206.3

hvor focallength er teleskopets brændvidde.

For dit setup har man så at brændvidden er 720mm og det giver at

x = 3.49

Så en chip med en pixelstørrelse på ~4 mu vil være det bedste. Selvfølgelig er dette ikke skåret ud i pap, for der kan være fornuft i at have opløsning som er over eller under 1.00”. Men som udgangspunkt er det en god tommelfingerregel.

MHansen2016-02-17 22:58:39

noodles
                            • Super Giant

Det skal vist være

focallength / 206265 = pixelsize

ellers bliver resultatet 3.5 mm.

Simon

mhansen
                            Deltager
                              • Nova

Hej Simon,

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til kan man udregne ”/pixel ved

scale (” / pixel) = (pixelsize(mu) / focallength (mm)) * 206.3

Det passer også med at pixelskalaen for min opsætning er

((8.59 mu) / (1000mm))*206.3 = 1.77 ”/pixel.

Så har jeg bare ladet pixelstørrelsen i mu være den ukendte størrelse og vendt udtrykket rundt.

noodles
                                • Super Giant

Når du skriver det på den måde (med enheder) så giver det mening. Ellers er det ikke til at se at pixelsize bliver i mu og ikke mm.

kenneth.sneis
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hei

Takk for deres innspill.

Om jeg forstår deg rett bør pixelscale ligge ned mot 1.

Hva jeg klarer å lese meg til på “det store vise www” sies det mellom 1 og 2.

Med en KAF 8300 sensor skulle jeg få en pixelscale på 1,52 ved F3,6 og 1,11 ved F5. (med det teleskop jeg har idag)

Umiddelbart høres det jo da ut som at jeg er på rett spor

Rett ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'CCD kamera' er lukket for nye svar.