› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › CCD KAMERA
- Dette emne har 22 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 7 mÄneder siden af jesper. This post has been viewed 276 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
6. august 2009 kl. 23:35 #19315
patrickbc- Asteroid
Hej alle
nu hvor jeg for mit lx90 8″ teleskop tilbage fra vĂŠrksted skal jeg snart finde et ccd kamera jeg sĂžger forslag her er kravne1 – hĂžj oplĂžsning ( mange pixel, meget gerne over 1 )2 – pris under 10.000 gerne under 80003 – god til deep sky og planet foto4 – hĂžj fĂžlsomhed ( skal bruges til tĂ„ger ned til 14 mag. )5 – IKKE ET KRAV mĂ„ gerne vise billeder i farvehĂ„ber i kan hjĂŠlpe migPatrickpatrickbc 2009-08-06 23:35:47 7. august 2009 kl. 07:50 #19325
outlookDeltager- Super Nova
1- The Imaging Source model 412- The Imaging Source3- The Imaging Source kan eksponere i op til en time og skrÊddersyet til solsystemet.4- The Imaging Source mono udgaven5- The Imaging Source. Konflikter med dit krav om hÞj fÞlsomhed. Farver kan fÄs med mono udgaven i LRGB med filter.Kravet om bÄde deep sky og planet foto kan vÊre en svÊr én at overvinde. Men dette kamera kan vÊre en lÞsning.outlook 2009-08-07 07:52:31
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting7. august 2009 kl. 09:56 #19333
patrickbc- Asteroid
ved du hvor man kan kÞbe det pÄ en dansk hjemmeside
7. august 2009 kl. 12:17 #19343
patrickbc- Asteroid
vent lidt kommer i tanke om jeg har et lpi kamera liggende sÄ det fjerner kravet om at det skal vÊre godt til planet fotos og jeg har selv undersÞgt lidt og har fundet frem til disse to hvad syntes i
vilken er bedst til galakser og tÄger ( ps. jeg er ikke meget til widefield sÄ det behÞver den ikke vÊre god til )pÄ forhÄnd takpatrickgerne hurtige svar7. august 2009 kl. 12:47 #19344
2masDeltager- Nova
Hej patrick,
Har du prĂžvet at kigge i retning af Qcam serien? ved godt at det ligger lide udenfor din Ăžkonomiske grĂŠnse, med Qcam2Pro Mono skulle efter sigende vĂŠre super god til deepsky.
7. august 2009 kl. 13:01 #19345
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
QCam6 (ikke-pro) er et billigt entry-level deepsky kamera, der faktisk er ret fĂžlsomt.
Ăgte 16-bit med kĂžling, egner sig dog ikke sĂ„ fantastisk til planeter.Lars Malmgren 2009-08-07 13:04:12 7. august 2009 kl. 13:20 #19346
patrickbc- Asteroid
ja jeg har kigget pÄ qcam og vis jeg skulle vÊlge nogen af dem ville det nok blive qcam2 pro mono og sÄ spare noget mere op, men sÄ tÊnker man at man jo ogsÄ skal have nogle filter og de kan jo koste knapper, bÄde qcam6 og qcam6 pro er under mit krav med pixel. men 500.000 pixel fra eller til. det er vel lige meget, vis det er et super godt kamera. HÞjeste belÞb jeg kunne komme i tanke pÄ at bruge pÄ et ccd kamera med filter var 13.000 kr. og sÄ bliver det aldrig hÞjre
og hvorfor ikke pro er “ikke pro udgaven” da dĂ„rligereMVH:patrickgerne hurtige svartak for alle svarenepatrickbc 2009-08-07 13:46:40 7. august 2009 kl. 14:16 #19351
QCam6Pro er mere fĂžlsom end QCam6, derfor er den pro
FÞlsomhed er vÊgtet hÞjere end antallet af pixels.Du skal altsÄ lige kikke pÄ om pixel-stÞrrelsen er optimal sammen med dit teleskop.
Dit teleskops oplĂžsning skal helst passe rimelig godt til dit kameras pixelstĂžrrelse.
Det handler om oversampling eller undersampling, begge er i princippet lige dÄrligt.
SÞg lidt pÄ dette forum, sÄ finder du nogle trÄde der diskuterer dette.
MStauning er en Ăžrn til at regne sĂ„dan noget ud.Men det har betydning fordi hvis pixels’ene er for smĂ„ (=oversampling) sĂ„ betaler du for en masse ekstra pixels, som du ikke udnytter + at smĚpixels er mindre lysfĂžlsomme end lidt stĂžrre.
7. august 2009 kl. 14:20 #19352
2masDeltager- Nova
7. august 2009 kl. 14:39 #19354
mstauningDeltager- Black Hole
Jeps, pixelforhold og pixeloplĂžsning er nok nogle af mine kĂŠpheste…
Man siger jo at det skal passe sammen, men hvad der passer sammen er man ikke helt enige om. Jeg vil holde pĂ„ at perfekt mĂ„ ligge mellem de to yder tal som der anbefaldes..Og da det gĂ„r fra 1″/px til 2″/px, mĂ„ optimalt vĂŠre lige omkring 1,5″ pr pixel.Hvilket et Qcam2 Pro opnĂ„r ved ca 900mm fokallĂŠngde.Qcam6 skal have ca 875mm eller de samme 900 fra fĂžr.Qcam6 Pro, rammer ca de 1,5″/px ved 1200mm fokallĂŠngde.7. august 2009 kl. 15:03 #19356
mortenDeltager- Super Nova
Der er stor forskel pĂ„ om du efterspĂžrger et farvekamera, eller et monokromt kamera. Et monokromekamera krĂŠver filtre og filterhjul, som Ăžger kompleksiteten og omkostningerne, men pĂ„ den anden side “tĂŠller” hver pixel i chippen som reel oplĂžsning. FĂžlsomheden i lum kanalen bliver ogsĂ„ stĂžrre i et monokromt kamera i forhold til et farvekamere. Flexibiliteten er klart stĂžrre for monokromkameraer, men de er ogsĂ„ mere komplekse i brug og i billedbehandling.
One shot farvekameraer er pÄ den anden side simplere, krÊver ikke filterhjul, men du fÄr ikke helt den oplÞsning, som antalllet af megapixels angiver. Her stÄr valget mellem et DSLR og et regulÊrt astrokamera. Jeg har selv et 6 MP Orion Starshoot Pro mk1, som jeg er godt tilfreds med, selvom det er lidt dugfÞlsomt. Det er et kÞlet one-shot farve astrokamera som kan fÄs under 10000. Hvis du f.eks. ser pÄ Wiebens totalt fremragende billeder, som er taget med et DSLR, sÄ kan du se at man kan opnÄ meget fine resultater med et DSLR. Fordelen ved et one-shot astrokamera er mindre stÞj (specielt om sommeren) 16 bit udlÊsning, mulighed for bedre styring fra astrosoftware, herunder subframe udlÊsning. Astrokameraer krÊver dog computer og astro software for at man kan tage billeder med dem. DSLR tilgangen er mere enkel. Jeg gik fra et Nikon D70 til orion astrokameraet, og blev i stand til at tage betydeligt bedre billeder. Jeg tror der er en del som mener at Qcam8 er bedre end orion kameraet, det er don (nÊsten) samme chip, og jeg har vÊret glad for orion kameraet, som er en del billigere.
Jeg har ogsĂ„ en C8 SCT som din. Den “krĂŠver” en 0.63 reducer og giver med orionkameraets 7.8 my pixels en oplĂžsning pĂ„ 1.3″ pr pixel, hvilket nogenlunde svarer til en dansk normal-seeing pĂ„ 2-2.5″Mortenmorten 2009-08-07 15:11:12 7. august 2009 kl. 15:34 #19357
patrickbc- Asteroid
mit teleskop har en fokallÊngde pÄ 2000mm
og mine udregninger giver at med den fokalreducer jeg har nu 0.63 og qcam2pro giver det ca. 1,05″/px og med den fokalreducer jeg har planlagt at kĂžbe sammen med mit ccd-kamera en 0.5 giver det ca. 1,32 vilket der er det tĂŠtteste pĂ„ 1,5 jeg kan komme med mit teleskop det nĂŠste trin er med en 0,33 fokalreducer som giver ca. 2,01 qcam2pro og qcam 6 nĂŠsten det samme hvad syntes i nu
mvh. patrickmange tusind tak for de mange gode svar jeg hÄber der kommer flere7. august 2009 kl. 15:57 #19358
tommy.frank- Super Giant
Hej Patrick. Pas lidt pÄ med at reducere f. forholdet. Hvis du reducerer med mere end 6,3 sÄ skal du vist bruge en meget lille ccd chip for ikke at fÄ coma. Eller hvad?
Mvh.Tommy Frank7. august 2009 kl. 16:37 #19360
Tommy Frank wrote: Hej Patrick. Pas lidt pÄ med at reducere f. forholdet. Hvis du reducerer med mere end 6,3 sÄ skal du vist bruge en meget lille ccd chip for ikke at fÄ coma. Eller hvad?
Mvh.Tommy FrankKorrekt.
Reducere er kendt for at vĂŠre svĂŠre at have med at gĂžre.
De er uhyre kritiske med afstanden til ccd’en.
En f/3.3 reducer kan tegne rigtig grimme stjerner, hvis afstanden er gal med blot 0.5 mm.
F/6.6 er noget nemmere at arbejde med.Men ellers ser QCam2pro ud til at passe dit teleskop rimeligt ok!
7. august 2009 kl. 20:33 #19366
mstauningDeltager- Black Hole
Hmm det lyder som noget 8″ SCT, kan det passe?
For sĂ„ skal du ikke kun huske at redusere er noget sjovt noget at arbejde med, men ogsĂ„ noget der krĂŠves (eller en flatner) for store chips – stik modsat af hvad Tommy F siger, og dog !En 0,33 kan nĂŠsten oplyse et 35mm kamera, men nĂŠsten er det rigtige. Der kommer sĂ„ meget vignetering at der endda kommer sorte hjĂžrner, og i den sidste ende sidder man med et et brugbart felt pĂ„ en 12-15mm. SĂ„ 0,33 smĂ„ chips, 0,66 er desvĂŠrre den eneste mĂ„de jeg kender til et fladere felt. Men det giver dig sĂ„ ogsĂ„ ca 1250mm..SĂ„ er der afstanden, den er svĂŠr – Nogle redusere er opgivet til 85mm men krĂŠver 120mm – andre som skulle have 55mm er nede pĂ„ 45mm. Og det er ikke opgivet pĂ„ sĂŠrligt mange !Men skal det vĂŠre noget mono kamera, sĂ„ skal du have fat i en celestron 0,66 reduser. Da den giver dig plads nok, til ogsĂ„ at have filterhjul. Meades skulle, men der findes en god del af dem som kun giver 80mm backfokus.Og jo Qcam2 Pro kunne lige vĂŠre dit kamera, isĂŠr sammen med den 0,66.Husk hvis du har en SCT, at du ikke bruger de smĂ„ 0,5 redusere med store chips.. Det giver meget bĂžvl, coma, ogsĂ„ videre. Men til smĂ„ chips er de faktisk ganske gode. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'CCD KAMERA' er lukket for nye svar.