CCD Kamera.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR CCD Kamera.

• Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 135 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Hej alle.

Hvis man skal have et ccd kamera, hvor man kan få det bedste ud af 14″ lx200r. Hvad skulle det så være for en svend.

Se bort fra pris, og kom med forslag.

Mejer

Anonym
        • Nova

Jeg ville smide en f/6.3 reducer på og finde et kamera med pixel-størrelse på ca. 15um, så får du en opløsning på 1.4″/pixel. Jo større pixels, jo mere følsomme er de jo for det meste og seeing i danmark er jo sjælden så god som 1.4″.
        Eller en hyperstar (f/2) og et kamera med pixelstørrelse på omkring 6um ville vel også være ok. Det er sikkert lettere at finde og billigere end et med 15um pixels…

madsen2009-05-14 20:20:51

Anonym
          • Nova

QCam 9 mono m. hyperstar giver 1.6 “/pixel og 95’x72′ fov. Det ville da være kanon til danske forhold!

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Lyder som en god plan der Madsen..

Men det kommer jo også an på hvilken brug vi skal anbefalde dig til… DeepSky, Fotometry, dobbelstjerner, planeter eller vovser?

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Vovser, LOL. Så er det flyvevovser, jeg kan ikke komme under 15 grader med kikkerten.
              Det er til Deepsky , månen og planeter.
              Ved godt kikkerten ikke er guld til deepsky. Monterer nok en TAK… på ryggen af den når pengepungen er til det. Men lidt et allround kamera, som er god for en nybegynder. Har jo Orion starshoot DS1 og SS1. Men syntes billederne bliver meget grumsede. Om det så er fordi ekspo tiden er for kort, og der er for få frames ved jeg ikke.

Det er lære stadiet. Derfor var det også fedt at se Tommy F´s indlæg om før og efter billede. Hans før billede minder meget om det jeg har fået ned.

Mejer

Anonym
                • Nova

Mit forslag er kun til lange eksponeringer…

Hvorfor er en 14″ SCT ikke god til deep sky foto?

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Spørger også, en 14″ SCT er en dræber, du kan gå tæt på, faststar/reduser og du for lidt FOV med, men hele tiden med en mega åbning, i hvertfald set fra min side Cool
                  Når du for drift alignet og guide til at lører godt, så kan du virkelig lave kvalitet billeder.
                  Se Niels på Amager med sin 16″ SCT, der er et par stykker andre også med store SCT.

mejer
                  Deltager
                    • Super Nova

Siden jeg startede med mit projekt, har jeg fået tudet øre fulde fra mange kanter fra. At et lavt f-forhold er super til deepsky. Og et stort f-forhold er til planet og måne. Ved gost jeg kan ændre f-forholdet betydelig med reducer.
                    Men det er måske en forkert opfattelse jeg har fåetCry.
                    EllerClap, for hvis kikkerten alligevel er super til deepsky, så betyder det jo bare at jeg har investeret i en god alround kikkert.

Mejer

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Mejer,

Du skriver at det er en LX200R – altså en ACF. Sådan en kan jo være glimrende til deepsky, også selvom f/10 virker som et højt f/forhold. Den store åbning hjælper, og det samme gør et kamera med store pixels (eller binning af mindre pixels) som det bliver forslået. Lavt f/forhold hjælper til deepsky, men det skal jo ikke forstås sådan at man ikke kan bruge f/10. Der er masser af objekter der er velegnede til sådan en. Fordelen ved ACF er at stjernerne er gode i et større felt end på en klassisk SCT.

Til Månen og planeterne vil kikkerten være fremragende. Den skal bare være godt akklimatiseret og kollimeret. Det skal den også være til deepsky, men det er endnu vigtigere til planeterne.

Hyperstar er desværre ikke kompatibel med LX200R, så det er ikke en mulighed.

mejer
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg har været inde og kigge på Niels fra Amager´s hjemmeside. Billeder taget med en Meade 16″ SCT.

Kan godt se, at den er OK til deepsky. Så min opfattelse var en smule skæv. Tak for henvisningen Tommy.

Mejer

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Nå ja, der er jo noget med de AFC og HyperStar, men havde min bankbog været til andet end min ED hvade jeg nok gået efter en 9.25 Celestron SCT, måske 10″, god åbning og med reduser også ok Ftal.

Anonym
                            • Nova

Jesper wrote:

Hyperstar er desværre ikke kompatibel med LX200R, så det er ikke en mulighed.

Det havde jeg ikke lige set, jeg troede det var en SCT LX200, sorry. Laver de f/6.3 reduceren til R’erne? Så kunne det også hjælpe en del, da det virker som lidt svært at finde et kamera med passende store pixels uden reducer?

Søren

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Et muligt kamera kunne være Atik 4000. Det har 7,4 mikron pixels som 2×2 binned vil give den ønskede pixelstørrelse. Godt nok så kun med 1024×1024 pixels, men chipstørrelsen er velegnet til teleskopet og følsomheden vil være super.

F/6,3 reduceren laves ikke til R’erne men det forlyder at Celestrons udgave virker alligevel. Der er også Optecs 0,7x http://www.optecinc.com/astronomy/nextgen.htm som er designet til velkorrigerede teleskoper. De nævner at den virker med ACF. Der kunne man nok bruge ATIK 4000 eller flere andre kameraer i 1×1 binning med godt resultat.

mejer
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg har testet lidt med Celestron 0.63 reducer, og foreløbig, ser det ud til at den virker. Mit største problem lige nu er, at jeg har en bunke nyt udstyr, men ingen mørke nætter at prøve det i.

Mejer

Anonym
                                  • Nova

Mejer wrote:
                                  Mit største problem lige nu er, at jeg har en bunke nyt udstyr, men ingen mørke nætter at prøve det i.

Jeg har samme problem, bortset fra at jeg ikke har noget nyt udstyr… LOL

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'CCD Kamera.' er lukket for nye svar.