CCD forstørrelse ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR CCD forstørrelse ?

• Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af henrik. This post has been viewed 805 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

mr.mox
      • Nova

En hurtig beregning af himmeludsnittet med et kamera gennem teleskop:

57,3 * Chippens bredde i mm / Teleskopets brændvidde i mm = Billedeudsnittet i grader

57,3 * Chippens bredde i mm / Okularets AFOV i grader = Brændvidde på okular med samme udsnit

max
        • Nova

Tror nok at jeg vælger AL-CCD5 (Qcam5) s/h.

Det det ser ud til at levere den bedste kvalitet med de 8/10 bit gråtoner og samtidig

en bedre følsomhed end farveversionen.

Hvis det bliver nødvendigt med farver må jeg jo enten bruge farvefiltre eller vente

til at jeg får råd til et godt deepspace farve kamera.

Og telekompressoren er jo lige hvad jeg har brug for. Tak for rådet.

Jeg prøvede lige at bruge Jakobs regnemetode som jo ser meget simple ud.

Men kom frem til et lidt andet resultat end Henriks på 29 bueminutter.

57,3 * 6.66 mm (Qcam5/AL-CCD5) / 1000 mm = 0.382 grader

0.382*60/100 = ca. 23 bueminutter.

Ved ikke hvad der er mest rigtigt, men er tilfreds med at vide at det er der omkring.

VH. Max

mr.mox
          • Nova

Jeg vil tro Henrik har regnet på chippens diagonal i stedet for bredde, så passer “pengene”i hvert tilfælde. Jeg synes dog personligt at det giver et mere retvisende billede af hvad der kommer med på billedet, når man regner med chipens bredeste led i stedet for diagonal

max
            • Nova

Ja, dette lyder rigtigt.

Thumbs%20Up

Vh Max.

soeren.vod
              • Planet

Hvad er den optimale brændvidde at bruge til henholdvis stjernefoto og planetfoto, hvis min chip har pixels på 6,4mymeter?

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hej Søren,

500-1000mm vil være godt til deepsky, men andre brændvidder kan også sagtens bruges.

Til planeter afhænger det meget af seeing og åbningstørrelsen på dit teleskop, samt af optageteknik/kamera. 4000-8000mm.

henrik
                Deltager
                  • Nova

Hej Søren

Formlen hedder:

Opløsing/pixel = (206,265 / brændvidden) * pixelstørrelse

Hvis seeing er 2″ skal du bruge ( 206,265 / 640 ) * 6,4 = 660mm brændvidde til deep sky.

Hvis du sigter efter 0,15″/pixel til planetfoto skal du bruge 8500mm til planeter.Henrik2009-02-27 01:00:32

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'CCD forstørrelse ?' er lukket for nye svar.